“Maak maar een foto.” Ik pak mijn mobiel en maak een foto. “Nee, je moet er zelf ook bij op.” Ik maak nog een foto en ga daarna verder naar de andere plekken. Het gaat steeds makkelijk naarmate ik vaker dingen heb gevraagd. Ik vind het ook minder eng dat er een camera op me is gericht. Nadat ik een hele marathon heb gelopen ben ik eindelijk bij de laatste locatie aangekomen. Ik was er helemaal klaar mee, mijn voeten deden pijn en ik begon het koud te krijgen. Pim zag het en probeerde me op te warmen door over mijn armen te wrijven. Nou heet kreeg ik het wel…
Een week later had ik de volgende opdracht. Jill en Nina mochten mee om me te steunen, maar ze mochten niet in beeld. “Nu, trek je dit aan.” Ze geven me een roze pak. Ik ontvouw het en er komt een konijnenpak tevoorschijn. “Dit. Ga. Ik. Niet. Doen.”
“Je moet Lieke!” ik murmel wat. Wat willen ze dat ik hiermee ga doen? “Je trekt het aan, niemand zal je herkennen en dan praat je met jongens, je moet 10 nummers zien te scoren binnen 3 uurtjes .” Wat!? In een roze konijnenpak, 10 nummers van jongens scoren!? Hoe durven ze dit mij aan te doen. Ik, uitgerekend ik, moet nummers van jongens, ja je leest het goed, nummers van jongens, scoren. ”Vooruit dan maar weer.” Langzaam trek ik het pak aan. Zodra ik het pak aan heb word ik keihard uitgelachen door Nina en Jill. “hé! De volgende keer mogen jullie niet meer mee, dat begrijpen jullie?”
“Nee, Liek echt waar. Dit word je outfit voor vanavond!” giert Jill uit. Ze heeft de tranen van het lachen in haar ogen staan. Vanavond is haar verjaardagsfeest en Nina en ik blijven er slapen. Morgen is Jill officieel jarig. Nina en ik hebben een heel boek vol met foto’s, verhaaltjes en tekeningetjes, gemaakt. Allemaal dingen die we op school hebben gemaakt.
“Ga je hier blijven staan of ga je nu aan de opdracht beginnen?”
“En nummer 10! Zit ik binnen de tijd?” Pim schudt zijn hoofd en Loit kan zijn lach niet meer inhouden. “Een minuut teveel!”
“Dat is dus een minuut in de strafpunten. Alle strafpunten bij elkaar zorgen voor een erge volgende opdracht.” Pim kijkt me aan. “Je hebt wel goed je best gedaan hoor.” Hij geeft me een schouderklopje en even tintelt mijn huid onder het pak, dat ik de hele dag nog aan moet hebben. “Waar zijn Nina en Jill?” Ik kijk zoekend rond maar ik zie ze nergens. “Ze zijn even wat eten halen. We gaan daar even eten.” Loit wijst naar een picknicktafel.
“Alles al helemaal geregeld voor vanavond?” Jill knikt vrolijk. Ik kijk naar Loit, hij heeft zijn ogen op Jill gericht. “Ik heb er zo veel zin in!” Pim staat op en zegt dat hij moet gaan. Ik kijk op mijn mobiel en zie dat het al drie uur is. “Moeten we niet even onze spullen halen voor morgen?” Nina en ik lopen ook weg. “Blijven jullie hier wachten?” Jill en Loit knikken allebei braaf. We lopen naar de fiets van Nina en ik spring achterop. Ik kijk nog snel even achterom en zie dat Loit ons nastaart. Ik steek even mijn duim op en zwaai dan. “Ik denk dat ik snel moet fietsen? Ze zitten zo ongemakkelijk tegenover elkaar.”
“Nee, Jill praat wel en Loit uiteindelijk ook wel hoor.”
Een paar minuten later komen we weer aan fietsen en Loit en Jill zijn inderdaad heel vrolijk aan het kletsen. We komen er weer bij zitten en meteen vallen ze stil. “Waren meneer en mevrouw weer eens over ons aan het praten.” Het was meer een opmerking dan een vraag. We zitten een paar minuten een beetje verveelt aan de tafel. “Zullen we naar de kinderboerderij?” Stelt Jill plots voor. “We hebben nog twee uur dus dat kan prima.”
Dus ja, een groep met de gemiddelde leeftijd van zestien gaat naar die kinderboerderij.
Ik klink als een moeder als ik zeg, wat een lol kan je daar hebben. Dus ik zeg het niet, maar ik heb het net gezegd. We gaan verder…
Op het feest begint het al behoorlijk druk te worden en de drank gaat ook erg hard, ik houd het op cola en oh, wat voel ik me nuchter. Nina staat wild met elke jongen te dansen, leuk om ook een keer deze kant van haar te zien. Ik kijk haar nog even afkeurend aan. Normaal durft ze niet zoveel, maar op dit moment. “Hé vermaak je je een beetje?” Loit komt naast me staan en op dat moment merk ik pas dat Jill niet meer naast me staat. “Ja, net was Jill hier nog.” We kijken allebei of we Jill ergens zien. “Waar heb jij Pim eigenlijk…” Ik houd op met praten als ik Jill heb gevonden… en Pim. Loit heeft haar ook gevonden. Daar staan ze dan, zoenend. Ik kijk even opzij naar Loit, op wiens gezicht duidelijk teleurstelling is af te lezen. “Kut.” Zeg ik terwijl ik hem aan blijf kijken. Niet omdat ik liever naar zijn gezicht kijk dan naar die van Pim of zoiets, maar ik ben bang dat de teleurstelling anders ook van mijn gezicht is af te lezen. Hij knikt zachtjes. “Hé, leuk feestje hè!” Nina komt om mijn nek hangen. Dit word een hele lange nacht. Ik de verpleegster die de kater mag gaan verhelpen. “Ja!” Lieg ik, nee, het was leuk, tot dit gebeurde. “Nou die hebben het ook wel naar hun zin.” Ik kijk in de richting van Nina’s vinger en zie dat ze naar Jill en Pim wijst. “M m.” Antwoord ik maar.
“Ik vond het echt een top feest!” vermoeid laat Jill zich op de bank vallen. Ze slaakt een diepe zucht, ik ga heerlijk dromen zo meteen!”
“Gaan we nog een film kijken of gaan we slapen?” Ik kijk op de klok en zie dat het bijna half vier is. De laatste zijn net weg gegaan. “Slapen!” Jill staat al op de trap. “Oké.”
“Jill, Jill!” Ik slaap nog half en word vervelend in mijn zij geprikt. “Wat?” Het kwam er bot uit, maar het was ochtend, tenminste dat dacht ik tot ik op de klok keek. “Jill, gefeliciteerd!” Ik knuffel haar en kijk haar daarna aan. Haar ogen staan verdrietig. “Wat is er? Het is je verjaardag, je moet blij zijn.”
“Kijk.” Ze duwt haar mobieltje onder mijn neus, een berichtje van Pim.
Dat wat er vannacht is gebeurd, was een vergissing. Ik had iets te veel op en het spijt me. Ik voel me echt heel schuldig, ik hoop dat het niet veel voor je betekende.
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, veel plezier met de meiden.
X Pim
Lees ik hardop voor. Nina gaat meteen rechtop zitten en grijpt meteen naar haar hoofd. “Wat heeft hij gezegd?” Ik geef Jills mobiel aan haar, maar die geeft ze weer terug. “Ik hoorde het,” zegt ze bot, “wat een lul is dat zeg.” Ze gooit een kussen weg. “En ik heb koppijn.”
“Het is te merken, je bent niet te genieten.” Nou gezellig de sfeer zit er weer goed in. Ik haal een glas water in de badkamer en geef hem aan Nina. “Hier drinken.” Gehoorzaam drinkt ze het op. “Het is ook gewoon mijn eigen stomme fout.” Jill zit met een betraand gezicht en haar handen in haar haar op de grond. “Natuurlijk niet, waarom zou het jou fout zijn?”
“Ik begon, hij heeft het nooit gewild, ik begon.”
“Hij zoende je toch terug? Waarom zou het dan jou fout zijn?” Ik ga naast haar zitten en knuffel haar. “Ik weet het ook allemaal niet meer.” Zou Pim weten dat Loit, Jill leuk vind? Zou hij zich daarom zo schuldig voelen. Hij wilde wel, maar niet met het meisje waar zijn beste vriend een oogje op heeft. Als dat het is, is het mijn broer die pech heeft. “Ik ben even naar de WC.”
Weet Pim dat je Jill leuk vind?
Ik weet niet waarom, maar ik ben behoorlijk teleurgesteld in ze.
ik ben terug! Ik heb een beetje hulp gehad van mijn vriendin en daarom is dit hoofdstuk opgedragen aan haar. Ik zal jullie even bijpraten. Het gaat een kort verhaal worden van ongeveer 10 hoofdstukken. Er komen dus ook nog ongeveer 10 opdrachten... ik hoop dat jullie blij zijn dat ik verder schrijf en ik hoop dat jullie dit hoofdstuk leuk vinden!!
X
JE LEEST
The real new me
HumorIk ben Lieke Mason, ik ben 15 jaar. Mijn broer, Loit, moet voor school een korte film maken. En ja, je raad het al, hij vroeg mij daarvoor. 'Wat wil je dan voor film maken?' vroeg ik. 'Een reallife movie.' ik begon heel hard te lachen, wat is er nou...