JOLIE:
Niemand zegt iets, we staan daar naar gewoon.
We worden onderbroken door Matthy's telefoon die overgaat. Koen. Matt neemt op.MATTHY:
'Jo Matt, juul en ik zouden vanmiddag gaan lunchen met Stefan en Julia, maar ze hebben afgezegd. De reservering staat toch al, dus wil je komen met Jolie?'
'Uhm, Koen, het komt nu niet zo goed uit.'
'Oh shit, ging je date niet goed? Sorry gast.'
'Nee dat is het niet, het komt gewoon niet heel hoed uit nu. Maar vraag Roel en Lieke, zij hadden het gister ook over wat ze vandaag konden doen.'
'Oké, komt goed. Ey groetjes!'
'Doei.'Ik hang op.
'Wat was er?' Vraagt Jolie. 'Niks, hij vroeg of we vanmiddag wouden lunchen met hem en Juultje. Maar ik snap het als je daar helemaal geen zin in hebt.' Antwoord ik.
'Snap je het als ik er geen in heb, of eigenlijk zelf geen zin?' Vraagt ze. Ik had echt gedacht dat lunchen met Koen en Juultje wel het laatste zou zijn waar Jolie nu aan dacht. 'ik zou best met Juul en Koen willen lunchen, maar zijn er niet belangrijkere dingen nu?' Zeg ik. 'Tuurlijk, maar het doen van een zwangerschapstest duurt 15 minuten, vervolgens janken om de uitslag, of die nou positief is of negatief, duurt ook nog zo'n 45 minuten, en met dat zijn we een uur verder, dan is het 11 uur, vervolgens heb ik absoluut afleiding nodig. Als jij er zin in hebt, bel Koen terug en zeg dat we kunnen, oké.'
'Oké, ik bel Koen terug.'Ik bel koen. Hij snapt niet helemaal waarom we ineens wel kunnen, maar Raoul en Lieke konden ook niet, dus hij wel meteen akkoord.
'Oké, we hebben om 13.00 uur gereserveerd. Dus om half 1 bij mijn appartement.'
'Top zie je dan. Oh waar eigenlijk?'
'Verrassing.'
'Oké, maar moet gewoon jeans en een t-shirt aan of..'
'Kan allemaal wel, Juul heeft een jurkje aan en ik gewoon shirt en een jasje. Maar maak je nou niet druk over de dress code.'
'Oké, oké. Half 1 bij jou.'
'Joe'Ik hang de telefoon weer op. 'Ik ga ff naar de apotheek.' Zegt Jolie. 'Wat, nu, hoezo.' Vraag ik. 'Wat denk je Matt, test halen.' Oh shit. 'Oh shit, sorry, moet ik mee, of je brengen?'
'Matt de apotheek is om de hoek, ik ben binnen vijf minuten weer terug.' Zegt ze, alsof ze casual bootschappen gaat doen. 'Oké' zeg ik, en ik hoor de klap van de voordeur.Ik moet echt fatsoenlijk met Jolie gaan praten, het ene moment denk ik dat ik wel weet wat er gaat gebeuren, het andere, nu, heb ik het gevoel dat mijn toekomst nooit onzekerder is geweest. Wat gaat er gebeuren, wil Jolie kinderen? wil ze abortus? Wil ik kinderen? Ja. Maar wil ik kinderen van een tweeëntwintig jarige, en die ook nog het zusje is van een vaste werknemer? Als ze het wil houden, wil ze wel dat ik een rol speel? Ik vind niet dat ik stem heb in een kind houden of niet, maar ik haat de rol van de man zijn nu ineens heel erg. Ik wil dit kind, ik ben focking 27, ik ben klaar om een kind te hebben. Als Giel de Winter het kan, kan ik het zeker.
Wil Jolie een kind.Blijkbaar zit ik al een aantal minuten in deze gedachten, want ik hoor de bel. Jolie komt binnen, ze kijkt me aan en zonder iets te zeggen loopt ze rechtstreeks naar mijn beneden wc.
JOLIE:
Ik pis over het stokje, en kom dan naar buiten . Om nou een kwartier in mijn eentje te wachten, terwijl ik weet dat Matthy buiten alleen zit te wachten vind ik ook zo sneu. Een kwartier gaat voorbij, het voelt als uren.Voorzichtig kijk ik op de zwangerschapstest. Zoals verwacht: Positief
Ik weet niet wat ik moet doen. Ik vind het leuk, kut, geweldig, focking irritant, heerlijk, misselijkmakend, verheerlijkt, en nog zo veel meer. Maar het enige wat ik echt voel is een soort steek in mijn hart. Is dat blijdschap of afschuw.
Ik nijg naar blijdschap.
Geluk.
Ik kijk Matthy aan, Matthy kijkt mij aan. Zijn blik vertelt me dat ik heb moet vertellen wat ik wil doen, maar ik heb allang besloten. Als die test positief zou zijn is er geen twijfel mogelijk, houden.
'Ik wil het houden.'
Er verschijnt een lach op Matthy's gezicht. Met die vier woorden heb ik onze volledig toekomst veranderd. Dit is het beste moment van mijn leven. Alle mogelijke emoties die een mens kan voelen schieten door me heen, maar nog steeds overheerst er geluk.MATTHY:
Ze wil het houden, fuck. Het duurt een paar seconden maar dan besef ik het me. Ze wil het houden!Dit moment van geluk duurde zo'n anderhalf uur, meer dan Jolie's ingeschatte 45 minuten. Amsterdam is nog zeker 40 minuten rijden dus nog 30 minuten om klaar te maken.
Jolie rent meteen naar de badkamer. Ik was mijn gezicht in de keuken in een poging tot mijn rode ogen minder te maken, maar het verandert niet veel.. . .
JOLIE:
We komen aan bij het appartementencomplex van koen. We hebben in de auto besproken hoe en wat we kunnen vertellen over de zwangerschap. Ik ben nu ongeveer 6 weken zwanger. Bij de 8 vertellen we het onze ouders, broers en zussen en de meest hechte vrienden. En pas later in de zwangerschap de rest van onze vrienden en familie maar dat zien we dan wel. Voor nu nog niemand, alleen ons.
Juultje roept laat ons binnen. Ik heb Juultje pas een keer ontmoet maar toen hebben we niet echt gepraat, dus ik ben benieuwd of ik het goed met dr kan vinden. 'Hey Juul' zegt Matt als de deur open gaat. Matthy loopt naar binnen en ik loop achter hem aan. 'Hey! Koen is in de keuken Matt.' Hij loopt door naar de keuken en ik en Juultje blijven met z'n tweeën bij de deur achter. Juultje ziet er geweldig uit in een volledig witte outfit outfit
Ze maakt een story. We kletsen een beetje en ik kan meteen goed met dr vinden. We praten over Juultje haar expeditie, maar ze laat er niet veel over los. Dan komen de jongens terug en vertrekken we naar het restaurant.
(Geschreven op 29 aug 2022)
Aaaah, hier weer eens een hoofdstukje, weer 2 weken later. Ik ga nu naar de de 4e dus stress haha.
Maar tot de volgende joe
(1080 woorden)
JE LEEST
Papa was vroeger een beetje gek
FanfictionJolie (22) doet de opleiding tot video montage en heeft een stage plek nodig als eind project. Haar broer Anton weet wel een plek voor je stage. En daar ontmoet je hem, Matthy Writers note: Ik ben 16 dus ja let niet op typfouten en grammaticale fou...