Kak Yam Jiran mengancam*

44K 48 2
                                    

Kak Maryam ( Kak Yam) jiran berdepan dengan rumah mertua ku. Berusia lewat 40 an menjadi janda tiga tahun lalu selepas diceraikan kerana tida mahu bermadu. Bekas suami nya seorang penyelia kilang letronik yang berkahwin baru dengan pekerja dari Indonesia . Punya anak seramai 8 orang ,tiga sudah bekerja dan lima masih sekolah,tiga di sekolah menengah dan dua disekolah rendah.Umur anak anak nya agak rapat hingga doktor menyuruh nya mengikat peranakan untuk mengelakan dia mengandung lagi. Bagi menambah pendapatan Kak Yam dari dulu bekerjasambilan di rumah mertua ku denga membasuh dan mengosok pakaian serta membersihkan dan mengemas rumah yang di lakukan tiga hari dalam seminggu.

Walau pun kerap bersalin,Kak Yam masih maintain bentuk tubuhnya yang berkulit kuning langsat , agak tinggi orang nya 5kaki  8 inci dan punya punggung yang lebar dan agak tonggek .Agak itu sebabnya walau pun telah bercerai suaminya selalu cuba memujuk untuk rujuk dan menggoda kak Yam. menurut Kak Yam dia dan suaminya memang 'agak kuat' melakukan hubungan sex,sebab itulah anak anak nya lahir agak rapat dan ada yang lahir pada tahun yang sama. Cerita hal kak Yam ku dapati dari ibu mertua ku yang memang rapat dan mesra dengan Kak Yam lebih dari 20 tahun.  

Aku kerap juga mengusik bila ku lihat Kak Yam makin mesra dan terbuka untuk bercakap mengenai hal rumahtangga hingga hal dalam kain . "Kak Yam dok cerita macam ni(kisah sex) tak teruja ke,Kak Yam masih muda lagi".

" Alah Akak Ok jer,mana mudanya anak dah berjurai ,memanglah teruja juga ,tapi apa kan daya ,tahan kan sahaja" itu lah jawapan Kak Yam yang selamba bila bercakap mengenai sex. Kak Yam jugalah yang berkongsi cerita perihal keluarga ipar dan mertuaku walau tidak ku pinta,aku pun seronok dan melayan sahaja maklumat percuma dari nya.  Gelagat dan cara dia bercerita bagaikan kami telah lama kenal dan dia tidak ragu ragu menceritakan hal hal sulit dirinya dan juga keluarga mertuaku. Mungkin sebagai 'orang baru'dia rasa aku mesti suka menndengar cerita darinya walau pun aku sering di pereingatkan oleh isteri dan mertua ku agar berhati hati dengan apa yang di cakapkan oleh leh kak Yam. Bagi ku apa jua yang datang darinya asalkan memberi menafaat bagi ku tidak akan ku abaikan.malah aku juga suka mengorek lebih banyak cerita keluarga mertua ku darinya. Aku tahu Kak Yam pun mula 'menaruh' hati pada ku berdasarkan gaya ,percakapan dan kemesraan yang di perlihatkan terutama bila kami hanya berdua .Cuma aku masih berhati hati dan waspada. 

Kekhuatiran ku terhadap Kak Yam kerana bukan sahaja dia rapat dengan keluarga mertua ku sejak sekian lama,tapi dia juga banyak tahu cerita cerita sulit keluarga itu yang mungkin membahayakan terutama nya aku sebagai 'orang luar 'dan baru pula. Aku tidak nafikan Kak yam punya daya tarikan sendiri dalam usia nya itu,baik disegi budi bahasa dan juga penampilan fizikal nya.Aku jadi serba salah kerana dia juga tahu skandal ku dengan mertua yang di ceritakan sendiri oleh  mertua ku.Mungkin rahsia itu akan menjadi modal dan senjata Kak Yam untuk mengugut aku bila mana ia di perlukan.Sebab itu aku masih bertangguh untuk menunaikan 'janji' yangdi tagih oleh Kak Yam sebagai upah membuka jalan dan menyimpan rahsia ku bersama dengan Kak Arbi dan kini pulak dengan mertua ku sendiri.

Aku masih memikirkan bagaimana harus aku tangani Kak Yam ini tanpa membahayakan diri dan keluarga isteri ku  sendiri di samping menikmati 'peluang' yang di beri oleh nya. Nasib baik lah setakat ini dia belum atau tidak dapat menghidu skandal ku dengan dua biras iaitu Ella dn Kak Lily. nanykanbila  Mungkin kerana mereka tinggal berasingan dan jauh dari rumah itu serta jarang pula berjumpa Kak Yam,maka kurang lah peluang Kak yam mengorek rahsia.

Apa yang lebih merisau kan aku ialah bilamana akhir akhir ini setiap kali bertemu atau terserempak dengan nya Kak Yam akan bertanya " bila kamu nak bayar hutang Kak Yam?" aku tahu apa yang dia maksudkan dengan 'hutang ' itu dan aku risau jika dia  tersasul atau ayat itu di dengar oleh isteri atau ibu mertua ku. Aku pun faham Kak Yam telah menunggu agak lama untuk menagih imbuhan dari ku sejak skandal dengan Kak Arby ,mertua ku hingga lah  Makcik Enon. Samada aku suka atau tidak,terpaksalah aku berdepan dengan nya untuk mengelakan masalah yang lebih besar .

Yang Dekat Yang Rapat ( Completed)Where stories live. Discover now