Part 10

134 13 0
                                    

Waktu macam nie lah rindu dekat ibu.Aku rindu ibu.,Tepat pula hari nie hari ibu.,Nak blik kampung jumpa ibu. ,Ibuu. ,ibuuu.

"Adoii ,awal pagi dah mencarut.Aku nak pergi kerja pula" Ujarnya sambil duduk menyapu kan jem nanas ke roti.
Tiba-Tiba Farish melalui meja makan,nampak seperti tergesa-gesa.
" Ayish nak makan roti ? Yana dah sapukan jem nanas nie " Ujarnya sambil tersenyum manis .
" Tak nak lah, baik aku makan kat hotel jer,setakat roti macan tuh, apa lah yang kenyang sangat."Ujar Farish sambil membasuh tanganya di sinki.
'Eleh, aku selama nie makan biskut kering, kenyang lah juga, tak lah macam kebuluran sangat.' Ujar Afieryana dalam hati .
" Hah, mengata aku lah tuh"Kuat suara Farish sambil menjeling Afieryana.
"Ayish ada magik kah ? semua benda dy tahu !"Ujar Afieryana.
"Kalau aku ada magik,kisah pula kau ?"Keras suara Farish.
"Ish,takkan tuh pun nak marah, Memang Ayish tak sportinglah!"Keluh Afieryana.
Farish merengus lalu beredar dari dapur itu.
"Eleh,Arrogant betul lah mamat tuh,"Ejek Afieryana.
"Aduhh,nak pergi kerja lagi"Rengusnya.
"Kerja ???"
"Ayish !!!!!!! Tunggu Yana"Jerit Afieryana Kuat.
Dia berlari keluar,Seketika dia terpaku, Kereta dah hilang,rumah dah sunyi.!Maknanya Farish dah jalan.!!
"Aku nak ikut siapa lagi,dahlah rumah takde jiran yang dekat.,Tak guna punya laki.,Nak jadi laki derhaka kot?Eh,ada kah laki derhaka?Bukan isteri derhaka jer ?"Sempat lagi dia membebel.
Dia mencari telefon bimbitnya,lalu menghubungi Farish.
"Ayish ,angkat call!"Resah Afieryana apabila Farish tidak menjawab telefonnya.
"Ayish,please!"Dia mencuba sekali lagi,Ternyata panggilan Afieryana tidak bersambut ,terpaksalah Afieryana mencari teksi di sekitar perumahan yang besar ini.
Setengah jam kemudian..
"Mana aku nak cari teksi nie?Satu kepala teksi pun aku tak nampak,Sekaranh dah jam 10 setengah.,Matilah aku kena marahh!"Dia mengelap peluh yang terpercik di dahi.
"Nak patah balik ,dah jauh sangat,.Nak jalan kaki smpai office aku tak tahu,nanti aku sesat." ujarnya bercakap seorang diri.Tiba² terlihat sebuah teksi menuju ke arahnya.
Dia menahan lalu,Teksi itu pun berhenti di depannya.
Tepat jam 11.30
"Ya Allah,sampai juga akhirnya."Dia mengelap peluh di seluruh wajahnya..
Afieryana duduk di mejanya sambil mengipaskan wajahnya.
"Aik?pengantin baru ?tak jalan sesame ker ?"Tegur Kak Nisha mengejutkan Afieryana.
"Hish,akak nie, tekejut Afie"Dia menghembus nafas lega setelah angin aircond menyapa wajahnya yang berpeluh .
"Haha,maaflah.Kenapa Afie berpeluh semacam jer nie ?"
"Takdelah kak,saya baru lepas joging kat Taman bawah tuh "Tipu Afieryana.
"Bos aka suami Afie dah panggil kat dalam tuh,masuklah,."
'hish,tak guna punya laki,kalau kau marah aku,siap lah kau aku kerjakan.Kau sendiri yang tinggalkan aku,'bisik hati kecil Afieryana.
"Jangan lama²,kat dalam bilik bos kita tuh"Sempat lagi Kak Nisha mengusik.
Dia menguak pintu bilik Farish.
"Yes ? Ayish panggil Yana ker?"Ujarnya lalu duduk di hadapan Farish tanpa di arah.
Farish merenung wajah Afieryana tajam.
"Apesal kau lambat masuk kerja ?"
Keras suara Farish.
"Ayish tinggalkan Yana tadi"Ujarnya sambil mengelap peluh yang memercik di dahi.
'tak pandai berhenti peluh nie ,Dah habis tisu aku kau kerjakan,aku sihat sangat kot'sempat lagi dia bermonolog di hati.
"Alasan semua tuh,entah²,kau pergi jumpa jantan lain kan?"Jerkah Farish.
"Taklah,Yana cari teksi tadi kat kawasan tuh,tapi takde."Perlahan suara Afieryana apabila Farish meninggikan suaranya.
"Itu alasan ,semua tuh alasan.Kau tahu tak kau sepatutnya urus mesyuarat pagi nie dgn clien,Kau tahu tak ??kita hilang satu projek yang besar ? kau tahu tak ??Kqu tak tahu,sebab kau pekerja yang bodoh !!"Jerkahnya sambil menghentak meja dan membuatkan Afieryana Terdiam.
"maaf!"hanya itu yang keluar dari mulut Afieryana.
"Sekarang senang² kau nak minta maaf,lepas kau buat semua benda tuh ??!"
"Encik marah bila kehilangan satu projek,sedangkan Kita masih banyak lagi projek,Tapi encik marah tak bila isteri encik hilang?Memang lah encik tak marah ,sebab isteri encik kan batu ,takde perasaan.,Encik tahu tak, saya sikit di bawa lari dengan pemandu teksi palsu? Sepatutnya encik tunggu saya tadi,taklah saya datang kerja lambat,Saya penat jalan kaki,saya tak kira jauh ,sebab saya tak nak ponteng kerja.Saya cuba untuk sampai kat pejabat nie ,walaupun saya tak tahu jalan dia.Tapi saya berusaha ,Tapi memang usaha saya sia² jer"perlahan suara Afieryana menuturkan kata² nya .
"Kalau begitu saya keluar dlu encik,Assalamualaikum"Ujarnya meninggalkan Farish yang sedang merenungnya tajam.

*«*«*«*«*«*«*«*«*«*«*«*«*«*«*«*«*
"Lama kat bilik bos ?"
"Biasalah tuh kak"Ujar Afieryana sambil cuba tersenyum.
"Kak,saya pergi bilik rehat dulu ye,"Ujarnya berlalu tanpa mendengar jawapan dari Kak Nisha.
Dia duduk di sofa sambil mengurut kepalanya yang terasa berputar.
"Nie sebab panas sangatlah nie"Keluhnya.Dia memejamkan matanya setelah penat berjalan tadi.
2 petang.
Farish mengeluh ,dan masih terngiang-ngiang di telinganya.Memang kawasan tempat dia tinggal takde teksi masuk.,Tetiba jer dia kata dia jumpa teksi.,memang tak patutlah.
'Ayish,dia bukan hanya pekerja kau ,tapi dia sekarang merangkap isteri kau,Dia pun ada perasaan juga'
'Tapi aku tak sayang dia,aku benci dia.Dia bukan lah Yana yang aku cari selama nie'
'tapi ,benci lama² jdi sayang Ayishh..'
'Tak,aku benci dia sangat²'
'Tak baik benci orang ,Ayish'
"arhhh ,!!Aku bencii dia!!"Jerit Farish sambil menumbuk meja di hadapannya,dia tidak hiraukan kesakitan yang bakal di hadapinya.
"Dia bohong !Dia bukan Yana." Jerit Farish lagi.
Seketika dia meraup wajahnya,dia beristighfar sambil menarik nafas perlahan.
"Ya Allah!"Ujarnya.
"Kak nisha datang bilik saya sekejap"Ujarnya di telefon pejabat.
Beberapa minit kemudian,terpacul wajah Kak Nisha.
"Kak,Mana Afieryana?"Ujarnya.
"Amboii,mencari juga eh,Btw,dia kat bilik rehat sekarang,dari tadi tak keluar²,Ayish pergilah tengok"
"Dah nama isteri kak,memang lah di cari"Isteri?sejak bila perkataan isteri itu terbit di bibirnya ?
"Ayish,cuba tengoklah kat bilik rehat tuh,akak tak berani nak kacau"Ujar Kak Nisha sambil tersenyum.
"Okeilah kak ,akak tak pergi lunch ker ?"Soal Farish cuba mengubah topik perbualan.
"Akak tunggu Afie,Tapi tak keluar²"
"Akak pergilah lunch dlu err?"
Kak Nisha hanya mengganguk sambil meminta pamit keluar.
"Buat apa dia kat bilik rehat sampai berjam-jam?" Farish berkata sendiri.
Dia berjalan menuju ke bilik rehat yang menempatkan Afieryana.
Terbit rasa bersalah melihat wajah yang sedangg tidur di sofa itu.Alangkah indahnya Kalau dia betul² Yana yang aku cari selama nie!Farish mengeluh.
Dia merenung wajah yang sendang lena itu,tenang sahaja, Hembusan nafasnya perlahan menandakan dia sudah lama terlena di buai mimpi.
"Afie,bangunlah"Farish menggerakkan bahu Afieryana,Tetapi tiada respon.
"Afiee..."Dia memperbetulkan tudung yang Afieryana gunakan.
'Manis betul wajah kau Afieryana,Tenang jer .'Ujar Farish dalam hati.
Dia menyentuh pipi gebu milik Afieryana,ada setitik air mata yang telah kering di pipi itu.
"Dia menangis ker ?"
Seketika dia hairan,panas betul pipi dia nie,sedangkan dah dalam aircond ,Dia mimpi tengah mengembara kat Afrika kot.Ketawa kecil terbit di bibir Farish.
Tetapi..Dia menyentuh dahi Afieryana. ,alangkah terkejutnya bahawa dahi Afieryana panas mengalahkan air yang telah mendidih.
"Afie?Kau demam erk?"Dia meletakkan tanganya di leher Afieryana yang bertutup dengan tudung.
"Afie,kau demam nie" Farish panik dan dia cuba mengangkat Afieryana yang tetap tidak sedarkan diri .
Pantas dia berjalan keluar dari office,Ada mata² yang melihat nya dengan wajah yang hairan.
Farish tak peduli,yang penting Afieryana harus di bawa ke hospital dengan segera.

Awak sayang saya ?Where stories live. Discover now