"Aloo , rindu nya kami dengan kamu berdua ni !" ibu dan mummy serentak memeluk Afieryana . Afieryana membalas pelukan mereka .
" Afie pun rindu juga " hampir menitis air mata ku , apabila mengenangkan sudah lama dia tidak balik berjumpa dengan ibunya , sebab nya Farish tersangatlah busy dengan kerjanya yang semakin bertimbun . Dan terkadang membuatkan singaa itu tekanan .
" Ibu .. Afie mintaa maaf sangat-sangat , sebab tak dapat balik beberapa bulan ni , ibu sihat kah ? " Afieryana terus mengucup tangan ibunya .
" Alhamdulillah . Takpe lah Afie. Ibu faham kesibukan kamu berdua . Bukan senang kan nak tinggalkan kerja . Ibu sihat jer . Takut Afie jer yang tak sihat .." Ibu Afieryana berkata sambil mengusap ubun-ubun milik Afieryana .
" eh , Afie sihat jer . Kan mummy ? " di kerdipnya mata ke arah mummynya . Farish hanya duduk di sofa sambil mata nya tidak beralih dari telefon bimbit itu .
" haha , sihat jer anak kitaa nei . " ujar mummy mengusik .
Afieryana hanya tergelak kecil .
" Farish sihat ?" ujar ibu .
Farish yang ingin terlelap terkejut apabila namanya di panggil .
"Hah ? Apa ibu ?"
"Farish sihat ker ? Nampak lesuh sangat ne ?"
" biasalah ibu . Banyak sangat kerja , sampai tak menyempatnya tidur "
" Afie kan adaa . Afie tak tolong Farish buat kerja kah ?"
Tolong ? Macam mana aku nak tolong kalau sikit-sikit nak marah orang . Kat pejabat apa lagi .
"Afie tolong mana yang Afie tau jer ibu .. "dalam terpaksa dia berkata begitu . Bohong sunat lah katakan .
" Ohh . Baguslah tuh Afie , ringankn beban suami , tak gitu Fat ?" mummy hanya tergelak kecil mengiakan kata ibu.
aku hanya mampu menelan air liur yang kelat . Payau rasanya . Jangan lah tanya macam-macam lagi. Nak matii aku menjawab .
"Abang .. "bergetar suaranya memanggil 'abang'
Farish mencelikkan matanya .
" hmm ?"
" nak tidur pergilah naik bilik ."
" Tak sopanlah , kan ada ibu dengan mummy . Takkan abang nak tinggalkan tetamu pula"
" Takpe Farish , kamu tuh penat . Pergilah naik tidur !"ujar mummy .
" tak nak lah . " Farish kembali melelapkan dirinya di bahu Afieryana.
Tergamam Afieryana seketika .Terasa mereka rapat betul sehingga degupan jantung Farish kedengaran .
Farish meletakkan tangannya di paha Afieryana . Tambah lagi jantung Afieryana seperti hendak keluar .
'Farish ne punn. Kalau nak buat-buat mesra , janganlah berlebih . '
"Farish .. Jangan lebih-lebih . Kalau nak lebih-lebih , pergi masuk bilik "ujar mummy , merah terus muka ku yang tidak berapa putih ne .
"Betul tuh . "ujar ibu menyokong kata-kata mummy .
" Afie , jom angkat abang ."
"What ? Angkat ? Dahlah berat . Ada hati nak kena angkat . Badan macam gajah ."ujar Afieryana sementara itu. Mummy dan ibunya berbual sakan .
" kau jangan nak kurang ajar dekat aku erk . !" bisik Farish perlahan .
" awak kan ada kaki. Jalan lah sendiri ."ujar Afieryana bengang .
" kau papah aku lah .!" Dalam nada yang keras dia meletakkan tangan Afieryana di bahunya . Tanda ingin di papah .
"awak ingat saya apa ? Lori ? Nak bawa awak?" Afieryana mendengus .
" kau dengar kah tak aku cakap ni ? Kau nak aku tampar kau tak ?"
"Elehh . Mcam kuat sangat nak tampar orang ." cebik Afieryana .
"Ibu , tengok anak ibu ni , jahat sangat !" bulat mata Afieryana apabila Farish memberitahu ibunya bahawa dia jahat .
" Manada ibuu . " Rayu ku .
" Betul ibu .. "
Pantas sahaja lengan Farish ku cubit.
" memang nak cari pasal lahh Ayish ni !" Aku mencebik , tanda geram dengannya .
"Ish , malas nak layan . " pantas sahaja aku bangun menuju ke dapur.
Aku menbasuh pinggan yang tidak berapa banyak di dalam sinki.
"geram !" gumam Afieryana.
"Amboii , cakap sorang-sorang yaa cik adik " kedengaran Farish berdehem di belakang membuatkan Afieryana terkejut .
" apa awak buat kat sini ?"
" cuci kain !" jawab Farish selamba sambil mengunyah kacang tanah di atas meja .
" orang cakap betul-betul lah "bentak Afieryana sambil mengelap tangannya yang basah .
" dari kauu asyik membebel jer , baik kauu makan kacang yang ibu masak nei , sedap tauu , menjilat jari" ujar Farish , sambil memejam kan mata menikmati rasa kacang itu.
Afieryana turut mengambil beberapa biji kacang .
" aku hairan lah , selalunya perempuan .. Tak nak makan kacang , sebab jaga kulit muka konon !"
" saya di besarkan supaya bersyukur dengan apa yang ada di depan mata , saya tak kisah nak makan apa , walaupun hanya sebutir nasi di dalam pinggan , macam sekarang . Saya rasa bersyukur sebab ada awak yang baik , saya tak perlu lelaki yang sempurna di mata saya , cukuplah hanya menyayangi saya sepenuh hati " Afieryana tersenyum .
'Tapi malangnya , awak tak sayang saya dengan sepenuh hati' Afieryana tertawa kecil .
"Yang kauu ketawa apahal ? Dah gila ?" soal Farish .
"taklahh . Jomlah keluar ke ruang tamu , kasihan dorang ibu dengan mummy "
' Ayish memang takde perasaan ' setitik air mata Afieryana turun melimpah ke pipi .❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Thanks sebab sudi bacajangan lupaa vote okyy