part 12

123 14 0
                                    

"Afieryana sila jumpaa saya sekarang .!" tegas suara Farish lalu masuk kebiliknya.
" Lahh ,mamat nhe,ingt kat pejabat ker ? " berkerut dahi Afieryana memandang pintu bilik Farish yang bertutup.
"Afieryana !!"Jerit Farish dari dalam biliknya .
Afieryana yang membaca novel terkejut beruk.
"Nak pergi juga ker ? "rengus Afieryana lalu menapak ke arah bilik Farish .
"Ya suamiku encik giant ?" malad Afieryana berkata.
"Aku nak tanya,beberapa hari lepas ada tak perempuan datang cari aku?"Farish memandang wajah Afieryana dengan mata yang tajam.
'Dah kenapa mamat nhe ? Kena sampuk hantu apa ?'
"Afieyana ,aku sedang tanya kau ni."Ujar Farish agak kuat.
"ish ,mamat ni,sikit² nak jerit,nak tengking lah segala .Nak minta penampar agaknya !"rungut Afieryana geram .
"Hah ..mengata aku lah tuh "jeling Farish.
"Yaa .. Kenapa nak marah ? Huh,tak kesah . " Afieryana menjulingkan matanya ke atas.
"berbalik kepada soalan aku tadi , ada tak ?" ujarnya . Dia mengerling Afieryana yang sedang baring di birai katil miliknya.Memandai jer nak baring kat katil orang .
"Apa yang ada ?"Soal Afieryana sambil membeleh novel yang di bacanya tadi.
Farish mengetap bibirnya,lalu nenarik nafas panjang,tanda cuba menenangkan diri dan cuba bersabar.
"Kau dengar baik-baik apa yang aku nak cakap ni,kalau kau tanya lagi,nahas kau oleh aku .. Ada orang datang tak beberapa hari lalu?"
"Hmm ?beberapa hari lalu ? Tak ingat lah " Afieryana menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.
"Afieryana .. Cakap betul-betul"Tegas suara Farish .
"Ada.. Perempuan ,dia cari Ayish ..dia cakap Ayish teman lelaki dia ."Perlahan suara Afieryana.
" Desha.."keluh Farish .
'Aik ? Laki aku ni kenal ? So ,betul lah tuh aweks dia ? Dasar tak sedar diri .'Jeling Afieryana .
Laju sahaja Farish beredar.
"Ayish ? Ayish nak pergi mana tuu?"Ujarku,sambil mengejarnya dari belakang .
Baru sahaja aku menjengah ke muka pintu,kereta Farish sudahpun keluar dari pagar.
Aku hanya mampu mengeluh.

***********************************
" Desha .. Buat apa desha pergi rumah abang ?" soal Farish sambil menyandar di tepi keretanya.
Adesha yang duduk di kereta sejak tadi menghampiri Farish yang memandang ke arah laut yang luas terbentang.
"Tak.. Desha nak jumpa abang jer. " Adesha membuat muka seperti ingin menangis.
"Kenapa tak jumpa kat ofis jer? Lagi satu, bila Desha nak masuk ofis?" Serius Farish berkata.
"Desha takut nantu abang outstation pula"
"Ingat kat rumah tuh? Sukahati jer nak pergi? Ingat Desha,Abang dah ada isteri."Tegas Farish.
"Bercakap soal isteri,Isteri abang tuh jahat sangat kat desha.Desha tanya baik² ,abang ada ker takde.Tapi dia tengking Desha,dia halau Desha balik"Adesha membuat muka .
'Afieryana ? Betul kah ?'bisik hati Farish.Dia tidak mengalihkan pandangan.
"Masa tuh,Desha tak tahu nak buat apa,bila dia tolak Desha,sampai Desha jatuh"Setitik air mata palsunya jatuh ke pipi.Dia menunjukkan lebam di dahinya sebagai bukti,sedangkan lebam itu kerana dia terhantuk di bilik mandi sewaktu pagi tadi.
Terpampan Farish melihat dahi Adesha yang membengkak.
"Betul kah dia tolak Desha?"Ujar Farish sambil menyeluk poket seluarnya.
Adesha mengganguk.
Keluhan terbit di bibir Farish.

Sebaik sahaja terdengar kereta Farish memasuki halaman rumah,Pantas kakiku berlari-lari kecil ke muka pintu menyambut kepulangan Farish.
"Ayish .. "Sapa Afieryana sambil mengukir senyuman semanis mungkin.
Farish hanya menjelingnya tajam.
'Dah kenapa mamat nhe ??'Bisik hati kecilku.
"Ayish,awak dah makan?"Ujarnya sambil duduk di sebelah Farish yang sedang memejamkan mata.
"Ayish .."
Farish tetap kaku.
"Ayish,pergilah mandi dulu.Lepastu baru turun makan erk?Ayish belum makan kan?"Pujuk aku.
"Kau diam boleh tak ?! Menyibuk jer dari tadi,kau tahu tak aku sesak?! Sesak ?! Faham tak ?!!" melengking suara Farish memecahkan kesunyian di rumahnya ..
"ish,janganlah nak tengking-tengking orang .."ujar Afieryana sambil memuncungkan mulut.
Keluhan terbit di bibir aku .
" Lepas nie,saya malas dah nak kacau awak,memang awak tak suka saya kan ? Saya kan orang miskin,mana layak dengan orang kaya macam awak ,Then,saya tak layak nak kacau urusan awak .. Takpalah .. Saya naik dulu .." Aku menyerah kalah apabila dia hanya mendiamkan diri. Dan segera naik ke bilik.

*«*«*«*«*«*«*«*«*«*«*«*«*«*«*«*
Mungkin aku takkan bertemu dengan benda yang bernama kebahagiaan.Sebab aku tak layak untuk di sayangi,di cintai .. Aku tak tahu kenapa aku terlalu lemah menghadapi semua nie .. Aku tak tahu,sedangkan perkara kecil jer .. Aku cuba tahan sakit hati nie semampu yang aku boleh.. Tapi aku tak boleh .. Langsung tak boleh .. Bila dia marah aku jer ,mesti aku rasa sakit sangat .. Sakit sangat², sampai rasa nak nangis punn ada .. Tapi aku tahan. . Sebab aku tahu,setiap yang berlaku ada hikmahnya.Aku yakin suatu hari nanti,Allah tunjukkan aku jalan kebenaran,aku yakin.
11.04.2015
Setitik air mata jatuh di atas helaian kertas milik Afieryana.
"Ya allah ya tuhanku , tenangkanlah hati ku,"Esak tangis Afieryana kedengaran.
"Aku tak tahu dah nak luahkan dengan siapa .. Aku cuma ada kau jer diari. ."Dalam Afieryana berkata-kata ,terbit ketawa kecil dari mulutnya.
Zaman kanak-kanak sahaja yang menulis curahan hati di dalam sebuah buku dipanggil diari.Sewaktu dia masih berumur lingkungan belasan tahun,dia banyak mengumpul diari yang hanya di perbuat dari buku latihan yang di beli oleh ibu ..kasihan ibu,penat-penat mencari duit untuk membeli bukunya,ternyata dia bazirkan begitu sahaja.Baru dia sedar kini, betapa berharganya buku d kehidupan kita.

Sebuah keluhan terbit di bibirnya.
"Ya Allah .."Keluhnya lalu berbaring di katil sambil menangis teresak-esak.
"Ibu .. Afie rindu ibu"Dia menekup bantal ke mukanya.

Malam itu, hujan turun dengan lebatnya.Petir sambung-menyambung membuatkan Afieryana menggigil ketakutan.
Dumm. !
Makin kuat raungan Afieryana yang ketakutan .
"Ayishh,"perlahan dia berkata sambil menekup kedua belah telinganya.
Dummm!!
Petir yang sangat kuat membuatkan Afieryana berlari ke bilik Farish.
Pantas sahaja dia memeluk Farish yang sedang tidur lena , bergegar badannya.
"Hoii,! Kau nak apa ?!"tengking Farish yang masih mamai membuatkan Afieryana menjauhinya.Tambah mengigil badan Afieryana.
Duum !
Balik lagi Afieryana memeluk tubuh Farish yang sedang memandang tajam ke arahnya.Teresak-esak dia menangis .
Tergamam Farish apabila Afieryana memeluk tubuhnya.
"Kau apehal?"soalnya
"Pet..tir "tersedu-sedu Afieryana menjawab.
'hmm,budak sorang nhe takut petir rupanya ,!' Farish berbisik.
Tanpa sedar Afieryana terlelap di pelukan lelaki itu.
"Afie .. Bangunlah ,lenguh dah badan aku nhe .." Dia bersandar di katil sambil mengeluh.
"Afieryana .. Dengar tak ?"ujarnya lagi, dijenguk wajah Afieryana.
"Lahh, tidur pula .."Dia memejamkan mata sambil mengetao bibir menahan geram.
"Sukahati dia jer nak tidur kat badan orang,Ish, nasib baik badan kau kecil jer , senang sikit nak di peluk,kalau macam gajah, tak hingin aku nak peluk"sempat lagi Farish membebel .
Dia berbaring,dan membiarkan Afieryana tidur di dadanya . Damai rasanya,dia merengus lalu memejamkan mata.

************************************
Farish menggeliat dan terasa badannya lenguh.
"Ish, tak berganjak lagi nhe budak dari badan akuu , sudahlah ambil kesempatan, tak pandai bangun² lagi nhe budak ,."Dia mengalihkan kepala Afieryana ke bantalnya.Segera dia mengambil tuala lalu beredar ke bilik mandi.
Keluar sahaja dari bilik mandi ,di lihatnya Afieryana masih tidur dengan kedudukan seperti tadi.Dia menepuk dahi sambil menggelengkan kepala.
"Hoii budak kecik, bangunlah ."Kejutnya lalu menepuk-nepuk bahu Afieryana.
"ish, tidur kah mati nhe budak ?" berkerut keningnya.
"Afieryana ...!!!!" jeritnya kuat.Perit tekaknya .
Afieryana tetap begitu
"mengalahkan orang pengsan jer .."
"Afieryana ..!!"jeritnya kuat sambil mengoyangkan bahu Afieryana .
"Ish,malas aku nak kejutkan kau nie .. Kau bangunlah sendiri ."
Farish meninggalkan Afieryana yang masih tidur dengan nyenyak ..

Awak sayang saya ?Where stories live. Discover now