احب اشكركم جدا على تعليقاتكم الجميلة، وبعتذر لو مشفتش تعليق ومردتش عليه، اعذروني النهارده هنزل الحلقه ومش هقدر اتابع وارد زي كل يوم، لاني واخده دور برد رخم وتعبانة، وتقديرا ليكوا مقدرتش أعتذر، اسفه لو مردتش على اي تعليق، اسبكوا مع الحلقه ويارب تعجبكم....
معگ صغيري شعرت ان الحياة ردت لروحي من جديد.. ذُقت معگ لذة طعم الحياة.. لن اضيعگ من يدي، ولن اسمح بنيران الفقدان تنهنشني مرة ثانية.. فكفى حرمان وضياع..
سـ أضحى بروحي من أجلگ صغيري، فـ روحي لا تساوي وانت ليست بجانبي تنعم داخل احضاني الدافئة..
* * * * * * * * *الفصل الثاني والعشرون
بدلت ملابسها مره ثانية وخرجت وحين سألتها والدتها، اجابتها بأنها ستذهب في عمل هام وسوف تتأخر، وطالبتها بالا تقلق عليها، وانصرفت متوجهه إلى مركز تجميل شهير خاص بالسيدات، وطلبت منهما تغيير شكلها وعمل نيولوك جديد، من خلال تسريحه الشعر وتغيير لونه للون البني الفاتح، وعمل خصلات بداخله، كما غيرت لون عيناها بتركيب عدسه لاصقة للون العسلي الفاتح، مر وقت طويل حتى انتهت، وعندما رأت نفسها لم تصدق عيناها ان تلگ الجالسه هي غزال التي أتت من ساعات قليلة، كان الميكب رقيق مع التغيير شعرت بالسعادة، وعاتبت نفسها انها أهملت كثيرًا بها وقصرت في حقها، لقد تحرر العصفور أخيرًا وذاق طعم الحريه ولن يحبس نفسه مره ثانيه حتى لو كلفه ذلگ فقدانه لحياته..
شعرت عندما انصرفت انها ولدت الآن من جديد، فكانت هذه الخطوة ضرورية ومع آسف جاءت متأخره، لكن ما مرت به من حزن هو الذي جعلها تنتظر حتى تخرج من بئر احزانها ولو قليلا، ثم وعدت نفسها بالا تهملها وتحبها كما هي في كل حالتها، فهي تستحق ان تحبها، فغزال دفنت وماتت، والتي تحيا مرأة محبه لأمانها وللحياة.عادت لمنزلها وعندما رآتها والدتها واخاها، اندهشا من جمالها الذي يشع من ضياء وجهها قالت لها:
- بسم الله ماشاء الله عليكِ ياغزال، اية الجمال ده، انتي اتغيرتي خالص.
استدارت "غزال" عده لفات في فرحه وهي تردد:
- بجد النيولوك اللي عملته رايق عليا؟
رد "سند" وهو محتضنها بكل حب قائل:
- هو رايق عليكِ وبس؛ ده مخليكِ زي البدر في اكتماله، مع انگ حلوه في كل حالاتگ يا قلب أخوكِ، بس التغيير مطلوب برضو، أمان شايفگ؟
- لا ميعرفش اني هقص شعري واغير لونه اصلا، هي طقت في راسي مره واحده وقولت هعملها.
- اكيد هيتهبل اكتر ما هو مهبول عليكِ، ربنا يسعدكم ويهنيكوا يارب يا بنت بطني.
- يارب يا ماما يقدرني اني اسعده زي ما هو بيعمل كل اللي في وسعه عشان اكون سعيدة.صمتت لحظة وتذكرت موضوع السمسار فقالت موجهه حديثها لاخاها:
- اه بالحق يا سند، عايزاگ تكلم السمسار وتديله رقم أمان عشان يتمن شقته بالعفش بس، ماعدا الأجهزة الكهربائية قالي انها جديدة ومعنديش مانع نستخدمها، بس هغير البتوجاز والتلاجة، عشان عايزة حاجة أحدث.
- عيوني حاضر، هتصل عليه فورا وهتفق على معاد ونقابله نخلص كل حاجة متقلقيش، وهخليه برضو يشوفلگ شقة حلوه متشطبه.
- ربنا يباركلِ فيگ، طول ما انت جنبي وفي ضهري عمري ما اقلق ابدا، ومفيش مانع هو يشوف وانا برضو هبقى اسأل، والاحسن ربنا يتممه على خير وناخدها.
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
أنت تقرأ
الغزال الباكي
Romanceكنت لي بمثابة الحياة.. آرى العالم من حولي من خلال نافذة عيناگ... احببتگ بكل نبضة ينبض بها فؤادي.. كنت لي بمثابة الحياة، فنيت روحي من اجلگ، وتحملت من أجل البقاء بجوارگ الكثير والكثير... لكن حين يتعلق الأمر بكرامتي وعزة نفسي .. فـ يلهگ كل من حولي حت...