الفصل الاخير

2.8K 116 46
                                    

يامن تصفون الحب والغرام، هيا اقتربوا مني واوصفوا كيف يكون للعشق عنوان؛ أسمه حبيبي، فحروف اسمه الاربع تكفي كتابه مجلدات عنها، فهو امان قلبي، مالك القلب ودقاته، أهواه واتنفسه ولا أستطيع الاستغناء عنه، نور عيني، وراضيه بما يبثه لي من حب وهيام، فهو بمثابة الإدمان الذي لا أريد أن أشفى منه طوال حياتي.
يا أمير الغرام، عيناكِ بها سحر غريب؛ تجعلني انصهر بين يداك، فأصبح مثل العجين يسهل تشكيلها كيفما تشاء.
أحبك حب السنين، أحبك وأنت الداء والطبيب لكل الامي وجروحي.
احبك جدا جدا

احبگ لدرجه فاقت كل تفكيري..
أحبگ لدرجة وصلت إلى الجنون، بل الهوس، فأصبحت متيمه بك حبيبي
احبگ لدرجة أريد أن اخبأك عن العالم، واضعك بين عيوني، واسكنك ايسر اضلعي..
أحبگ وأهيم شوقًا من نظرات عيناگ الحانية.
أنا احبگ ولا انتظر منك تبادلني شغفي، وجنوني
فيكفني اني عشقتگ يا امانِ..
        * * * * * * * * * * *

الفصل الاخير

اندهش لما قاله، وسأله:

- امال انا ابقى مين يا بابا؟

اقترب منه رد بعنف:

- انت واحد تاني معرفهوش.. واحد كل كلامه عن الفلوس وعمل اية بيها، وحقق اية، واشتري ايشي فيلا بكام مليون، وعنده مئات من الناس بتشتغل تحت امره وهو الحاكم الأمر في امرهم.

قاطعه بغضب قائل:

- وده يزعلگ في اية؟ ولا يقلل مني ويخليگ تقول اني واحد تاني متعرفهوش.
- عشان كل اللي بتقوله ده مش من تعبگ وشقاگ، لو كنت تعبت وعرقت كنت هشجعگ واقولگ برافو، انما انت متفشخر اوي ليه وعلى اية تقدر تقولي؟

وعند هذه اللحظة لم يتحمل "فؤاد" وابل الهجوم الذي يقذفه به والده، فرد بقسوة:

- انت ليه مش فرحان ليا؟
ليه كل شوية بتفكرني اني متعبتش فيهم؟ لا انا دفعت ثمنهم غالي اوي يا بابا، ثمن شهامتي دفعتني أغلى ما يملكة اي راجل، ليه مستكتر عليا اني اعيش الباقي من عمري مستريح ومبسوط؟
الفلوس دي متجيش حاجة جنب اللي خسرته. بجد انت خلتني اندم اني جيت.

اولاه ظهره ليهم بالخروج، اوقفته لمسه يداه لكتفه، التفت له بأعين عاتبه له، فقال والده بحب:

- اوعي تفتكر اني مستكتر عليگ السعادة؛ بالعكس انا في كل ركعه بدعيلگ براحة البال، بس يا بني عمر السعادة ما بتتجسد في الفلوس، راحة البال اهم منها.

ابتسم بسخرية وألم وقاطعه رنين هاتفه على مواقع التواصل، بعدما رأى صديقة "فوزي" حالة الواتساب أنه يوجد بمصر، لم يضيع وقت واتصل به في الحال، رد عليه قائلا وهو يحاول يدعي السعادة:

- ابو الفوز ازيگ وحشني كتير.
- انت أكتر يافؤش، اول ما شوفت رسالتگ انگ رجعت رنيت على طول، أنت متتخيليش مشتاق لقعدتنا اد اية، كويس أنك جيت في الوقت المناسب.

الغزال الباكي حيث تعيش القصص. اكتشف الآن