#الفصل_الخامس

1.1K 82 35
                                    

بيرد رامز على نور و هو بيقول بقلة حيلة
انا هحكيلك على كل حاجة ، بس قبل ما اقولك ، لازم نطلع نتغدا الاول ، و انا هقولك كل حاجة ، بس عشان خاطري متقولش قدام ماما ان دى اسمها امل ، نادمها بس منى ، و كمان متقولش انها مرشدة سياحية قول انها دكتورة .

بيبصله نور بصدمة من ألى بيسمعه و هو بيقوله
انت كل ألى بتحكيه دا عن منى صاحبتها .

ايوة انا عارف انى بحكى عن منى صاحبتها ، بس دلوقتي ألى برة دى منى مش امل تمام ، انا هشرحلك بعدين اول ما نبقى لوحدنا ، يلا بسرعة لازم نطلع نتغدى قبل ما ماما تنادم علينا ، ياريت عشان خاطري المرادى تطلع تتغدى معانا و مترفضش ارجوك ، دا لو فعلا مهتم تعرف الموضوع .

بياخد نور نفس عميق و هو مش فاهم ايه ألى عمله رامز اخوه بس بيطر يوافق على عرضه و هو بيقوله
حاضر يا رامز ، بس النهاردة لازم اعرف كل حاجة و ايه ألى مخبيه عن ماما .

و فعلاً بيخرج رامز و نور من الاوضة و بيلاقوا والدتهم و امل او زى ما بيقول رامز منى بتجهز السفرة مع والدتهم .

اول ما بتشوف امل نور خارج مع اخوه رامز من الاوضة و هيقعدوا على السفرة ، بتبص لنور بابتسامة و بتحط احدى اطباق الاكل على السفرة و هى بتقوله
اخيرا حضرة الظابط خرج من الاوضة و هيتواضع و ياكل معانا ، لا لا ، دا انا كدة هتغر .

بيبتسم نور ابتسامة خفيفة ليها و هو بيقول
لا بس ، هى ماما ألى ألحت عليا النهاردة جامد هى و رامز فا مقدرتش ارفض المرادى ، المهم انتى عاملة ايه يا ا... ( بيبصله رامز بتبريقة و هو خايف من ان نور يغلط و يقول امل ، بس نور بيلحق نفسه و هو بيقول ) يااا منى ، عاملة ايه يا منى ، و اخبار المرضى بتوعك ايه ؟

بتبص امل لنور بتوتر و بتفهم من كلامه انه عرف من رامز الكارثة ألى عملوها و بتجاريه فى الكلام و هى بتقوله قدام والدتهم ألى كانت بتجيب اخر طبق
الحمدلله انا تمام ، و المرضى بخير نشكر ربنا .

بتحاول امل تغير الموضوع و هى بتاخد الطبق من والدة نور و بتقولها
عنك يا طنط متتعبيش نفسك ، ارتاحى حضرتك .

بتبتسم والدة نور ليها و هى بتقولها
حبيبتى تسلم ايدك ، اقعدى واقفة ليه يا منى يا بنتى ، ( بتقعد و هى بتقول بألم ) ااااه .

بتمسك امل ايد والدة نور و بتقعدها و هى بتقولها بقلق
سلامتك يا طنط ، خير مالك ؟

والله يا منى يا بنتى مش عارفة ، اديلى فترة دهرى واجعنى و بيجيلى صداع كتير ، متعرفيش اخد ايه للوجع دا أكمنك دكتورة و فاهمة ؟

بتبص امل بتوتر لرامز و بتقول لوالدته بتوتر
هااا... تاخدى ....

بيحاول رامز يشتت والدته و يخرج امل من الورطة ألى حاطها فيها و هو بيقول
ايه يا ماما ، مش هتشوفى بابا فاضله قد ايه عبال ما يوصل ، لحسن انا هموت من الجوع و ممكن دلوقتي انزل اروح عند بيت عرفت توكلنى احسن ، و بعدين انجزى قبل ما ابنك يرجع فى كلامه و يدخل ياكل لوحده ، هاااا .

حبيبى نسر و ٣ نجوم #الجزء الثانىحيث تعيش القصص. اكتشف الآن