Jam di tangan di tenung Anaqi. Hatinya gelisah, menanti sahabat baik nya yang masih belum muncul. Sebentar lagi sahabatnya itu akan melangsungkan pernikahan. Namun saat ini Azril masih belum terlihat di halaman rumah Tuan Fauzi.
"Salam, kau kat mana ril? Dah lama orang tunggu kau ni." -Anaqi
"Ril awak kat mana? Kadi dah nak sampai. Apa-Apa pun take care tau awak." Ariyana
"Azril! Kamu di mana, uncle call kamu tak jawab. Dah sejam lebih imam tunggu kamu ni. Kalau ada masalah call uncle, kita boleh bincang Azril." Tuan Fauzi
"Ril. Sekali lagi aku tanya. Kau di mana ril. Dah lepas zohor ni. Please rill ! jangan buat hal." -Anaqi.
Panggilan dan pesanan tak henti masuk ke peranti Azril. Di ruang tamu homestay yang disewa dia dan keluarganya agak dingin. Seperti yang dijangka Anaqi dan Ariyana, satu kesilapan besar telah dilakukan Azril.
Beberapa ahli keluarga terdekat Azril sedang berbincang bersama keluarga Amanda. Seorang wanita yang dikenali Azri beberapa bulan yang lalu kini sedang hamil. Anak yang dikandungkan itu adalah anak hasil hubungan terlarang Amanda dan Azril. Hubungan yang bermula dari satu kesilapan kecil.
"So macam mana sekarang. You still nak pergi ke Azril?" soal Amanda yang duduk di sebelah Azril. Keduanya masih berbicara dengan tenang. Walaupun batu besar sedang menimpa mereka. Keduanya berada berasingan dengan keluarga mereka yang lain.
" I tak tahu Amanda. I pun tak pasti betul atau salah apa yang i akan buat ni." balas Azril. Raut kesal di wajahnya.
" Macam ni lah. Kalau you masih nak teruskan perkahwinan you, i tak boleh nak halang. Tapi you kena ingat. Report polis akan menyusul lepas sahaja you nikah dengan Ariyana." Ugut Amanda
"Kenapa perlu macam ni Amanda. Selepas insiden tu you pun okay kan i dengan you. Kita dah suka sama suka."
"Ya Azril, memang lepas you paksa i hari tu hati dan perasaan i dah berubah. Tapi you tak boleh lepas i macam ni. You yang paksa i and last you yang nak tinggal i. Tapi i tak bodoh rill. Semua bukti rakaman i ada yang you paksa i buat benda untuk pertama kali. And bayi dalam perut ni juga boleh kuatkan lagi bukti." luah Amanda panjang. Bukan niat Amanda untuk perangkap azril tetapi keadaan telah memaksa Amanda untuk melalakukan sedemikian.
Azril dalam kebuntuan, tiada cara lain lagi untuk lari dari segala masalah yang dihadapinya ini. Tiada cara lain melainkan mengikut kehendak Amanda. Namun dia juga perlu menyelamatkan majlis pernikahan nya dengan Ariyana.
"Azril! macam mana kamu nak selesaikan masalah kamu ni?" soal Linda, kakak sulung Azril.
Sebentar tadi dia adalah orang paling awal hadir ke rumah Ariyana. Kini dia bersama satu-satu adik lelaki nya. Linda malu dengan apa yang berlaku terhadap adiknya ini. Dia juga malu terhadap keluarga Ariyana. Namun ketika ini tiada yang lebih penting melainkan menjaga maruah adik lelakinya. Maruah keluarga mereka harus di diutamakan.
"Entah lah akak, rill pun tak tahu nak buat apa akak. Rill sayangkan Ariyana tapi akak pun tahu keadaan rill sekarang." luah Azril. Dia buntu dengan jalan keluar yang dia ada sekarang.
"Itu lah kamu rill, Ariyana tu sangat baik. Sopan, jaga pemakaian dan berpelajaran. Nak juga kamu cari yang lain." Luah Linda kesal.
"Rill tak tahu nak cakap apa Kak."
YOU ARE READING
𝙒𝙖𝙧𝙠𝙖𝙝 𝙆𝙖𝙨𝙞𝙝 𝘼𝙧𝙞𝙮𝙖𝙣𝙖
RomanceTakdir bukanlah kebetulan mahupun nasib. Tetapi takdir adalah permulaan sebuah kehidupan. Permulaan sebuah kedukaan. Permulaan sebuah kisah. Permulaan sebuah cinta. Dan Ini adalah kisah Warkah Kasih Ariyana ................................. Hari yan...