Anaqi

53 6 1
                                    

"Aku dah agak mesti dia buat kerja bodoh ni lagi."Anaqi tidak dapat menyembunyikan amarah nya. Jika diikutkan hati mahu sahaja dia pergi mencari Azril. Sudah pasti satu penumbuk akan singgah di muka sahabatnya itu.

Nafas ditarik perlahan. Dia melangkah keluar meninggalkan Ariyana dan yang lain. Tuan Fauzi mengambil peranti pintar dari  tangan Anaqi.

"Uncle! Saya nak solat kejap. Dah zohor ni." Ungkap Anaqi perlahan. Raut malu menebal di wajah nya. Manakan tidak jika sahabat satu rumah yang cukup rapat melakukan sesuatu yang memalukan.

"Baiklah. Solat di bilik sebelah ya. "Pesan Tuan Fuazi. Wajahnya kecewa, dengan perlahan di duduk di kerusi berhadapan isterinya di tepi katil Ariyana. Puan Zaharah cuba menenangkan Ariyana.

"Memang nak mampus budak ni saya kerjakan. Dia ingat anak kita patung mainan ke apa, boleh campak sesuka hati." Luah Tuan Fauzi penuh geram.

Dia duduk termenung memikirkan langkah seterusnya. Hampir beberapa minit dia merenung wajah anak tunggalnya itu. Tidak pernah lagi dalam hidupnya peristiwa sebegini terjadi. Entah di mana silapnya.

Tuan Fauzi, Puan Zaharah dan Ariyana seperti tidak waras ketika ini. Fikiran mereka melayang jauh dari realiti tika ini. Nisha buntu, dia segera turun bertanya pendapat ayahnya iaitu adik kepada Tuan Fauzi.

"Papa, macam mana ni?" Soal Nisha kepada Tuan Ikhmal.

"Papa pun tak tahu nak cakap Isha. Memang itu ke keputusan Azril. Dia tak bagi sebab kenapa dia cancel nikah hari ini?" Soal Tuan Ikhmal.

"Tak! Dia langsung tak bagi tahu kenapa dia buat macam ni. Sekarang ni macam mana papa?" Soal Nisha bingung.

"Nisha naik dulu, bincang dengan kawan Azril tu. Papa akan naik juga nak bincang dengan pak long kamu tu." Arah Tuan Ikhmal.

Di bilik solat Anaqi hampir di penghujung rakaat terakhir. Nisha berada di belakang Anaqi. Menunggu sahabat baik Azril itu menamatkan rakaat solat. Dia hanya memerhatikan gerak Anaqi dari jauh.

Anaqi seorang yang agak pendiam dan bersahaja. Masih belum berumah tangga. Tidak mempunyai sebarang hubungan istimewa ketika ini. Juga seorang yang agak aktif di dalam aktiviti sukan.

"Anaqi? Sekarang macam mana?" Soal Nisha. Hanya Anaqi saat ini yang sedikit waras berbanding ahli keluarga Ariyana yang lain.

"Imam dah balik kan?" Tanya Anaqi sambil melipat sejadah.

"Ya, imam dah balik. Dia cakap kalau jadi pernikahan ni dia akan datang balik. Tapi mungkin lewat lah." Jelas Nisha. Keduanya berada di bilik solat bersebelahan bilik tidur Ariyana.

"Aku pun tak pasti Nisha apa nak buat. Lagipun aku tak boleh lama ni Isha. Malam karang aku ada job lain." Jelas Anaqi sambil memeriksa peralatan kameranya. Jika ikutkan Anaqi mahu sahaja dia balik terus. Bukan nya dia tidak bersimpati dengan apa yang berlaku ketika ini tetapi sebolehnya dia tidak mahu mencampuri urusan keluarga orang lain. 

Jika majlis pernikahan ini berlangsung Anaqi lah yang merakam detik indah Ariyana dan Azril. Sememangnya Azril mahukan khidmat Anaqi sebagai jurugambar untuk majlis nya. Anaqi mempunyai sebuah studio gambar.

Di ruang bawah pula, Tuan Fauzi dan Tuan Ikhmal sedang berbincang bersama beberapa ahli keluarga yang rapat.

"Majlis resepsi esok, kalau batalkan saat akhir malu kita abang long. Kalau lambat lagi tak apa lah. Aku nak tanya sekarang ni abang long! Budak Azril tu memang betul tak nak datang?" Soal Tuan Ikhmal dengan wajah bengis nya. Seorang guru besar di sebuah sekolah menengah. Ayah kepada Nisha ini cukup dikenali muridnya sebagai seorang yang garang dan tegas.

𝙒𝙖𝙧𝙠𝙖𝙝 𝙆𝙖𝙨𝙞𝙝 𝘼𝙧𝙞𝙮𝙖𝙣𝙖Where stories live. Discover now