"Sayang... i tahu you marah kan i, tapi you kena dengar dulu penjelasan i. Ada sebab kenapa i terpaksa batalkan pernikahan kita."
" Ariyana please jangan buat i macam ni. You kena faham sayang, i terpaksa buat you macam ni."
" Ariyana Natasha, tolonglah balas text and call i."
Tiada satu pun pesanan WhatsApp yang dihantar dari Azril dibalas Ariyana. Dia hanya meninggalkan bluetick pada hantaran tersebut.
Tiada ruang lagi buat Azril ketika ini di hati Ariyana. Apa yang mampu dilakukan Ariyana ketika ini adalah untuk meraikan tetamu yang hadir ke majlis resepsi nya pada hari ini.
Semalam merupakan detik yang ingin dia lupakan. Satu perkara yang tidak mahu dia ingin ulangi.
Ariyana sebaik mungkin untuk membuka ruang kehadiran Anaqi di dalam hidupnya.Dia mengakui pada dirinya ini mungkin satu kesilapan, namun kehadiran Anaqi di saat duka yang dicipta Azril terhadap Ariyana, seolah memberi sinar kekuatan buat wanita itu.
Lelaki yang tak pernah dia bayangkan menjadi suaminya. Lelaki yang selama ini hanyalah sebagai watak tambahan di dalam perhubungan nya bersama Azril. Kini sedang berada di sisinya.
Semalam.
Selepas apa yang berlaku siang tadi. Malam juga masih panjang. Anaqi sedang dalam perjalanan pulang ke rumah sewanya. Dia ditemani Ariyana, isteri yang baru sahaja dia nikahi tadi. Wanita yang langsung tidak pernah dibayangkan di dalam hidupnya menjadi teman hatinya."Yana, rasanya masih belum terlambat aku nak tanya kau ni." Ungkap Anaqi tiba-tiba.
"Ya awak, nak tanya apa tu?" Soal Ariyana kembali.
"Kenapa kau pilih aku, ke memang dah terdesak. Sorry kalau aku jujur dengan soalan ni. Aku memang macam ni, harap kau faham." Soal Anaqi jujur.
"Entahlah awak, saya rasa macam silap dengan keputusan ni. Tapi apa pun saya kena ucap juga terima kasih dekat awak. Saya tahu keputusan saya mengejut.
Tapi awak pun tahu saya terpaksa. Jujur saya katakan saya masih sayangkan Azril tapi apa yang Azril buat saya memang tak boleh terima." Balas Ariyana.
Tubir matanya mula berair, tangannya mengesat perlahan pipinya.
Tisu dihulur Anaqi, matanya tetap fokus ke arah jalan. Kereta yang dipandunya sedang memasuki kawasan taman perumahannya.
"Okay dah sampai. Eh?" Mata Anaqi tertumpu ke luar kereta.
"Kenapa awak, eh tu bukan kereta Azril ke? Kenapa ada orang dalam kereta Azril. Macam perempuan je dalam tu?" Tegur Ariyana. Tangannya hampir ingin membuka pintu kereta.
"Ya la, macam ada orang dalam kereta. Rumah pun ada orang. Kau tunggu dalam kereta ya. Aku pergi ambil barang aku kejap. Yana, jangan keluar tau. Biar aku jumpa Azril. Tanya dia apa yang jadi." Pesan Azril sebelum keluar. Dia tidak mahu "perang" meletus di depan rumah nya.
Dengan perlahan dia berjalan masuk. Langkahnya terhenti di pintu pagar halaman rumah. Matanya mereling ke arah kereta Azril. Kelihatan satu susuk tubuh wanita berada di dalam kereta.
"Perempuan mana tu Azril bawa ni. Kalau Yana nampak perang besar ni." Rungut hati Anaqi.
Belum sempat dia melangkah, Azril muncul dari pintu rumah.
YOU ARE READING
𝙒𝙖𝙧𝙠𝙖𝙝 𝙆𝙖𝙨𝙞𝙝 𝘼𝙧𝙞𝙮𝙖𝙣𝙖
RomanceTakdir bukanlah kebetulan mahupun nasib. Tetapi takdir adalah permulaan sebuah kehidupan. Permulaan sebuah kedukaan. Permulaan sebuah kisah. Permulaan sebuah cinta. Dan Ini adalah kisah Warkah Kasih Ariyana ................................. Hari yan...