Part 17🤎نظرات حب🤎

186 6 10
                                    

"نظرة واحدة تكفى لتعبر عن كل شيء يراد قوله" 🤎🤎..

يللا نبدأ........... 🤎

على: أمري الى الله رسيل ماشي يا بنتي.
" رسيل قفلت مع والدها ومثلت الحزن وعدم الموافقه من والدها على اميره"

رسيل وهي بتمثل الحزن: بابا مش راضي يا اميره.
أميرة بزعل: ازاي يا رسيل بس انا عايزاكى تقعدي معايا.
رسيل وهي تمسك بزراعي أميرة: بابا وافق يا اميره بابا وافق.
أميرة وهي فاتحة بقها مترين: ايه بجد بجد هييييييه..
رسيل: ي مهبولة حياتي..
" ورسيل واميره خدو بعض بالحضن وفضلو يلفو وهم حاضنين بعض وبيهيصو.

" مين واقف فوق وبيتفرج وفرحان ان رسيل هتقعد معاهم اليوم كله وهتغدي معاهم كمان .(البطل بتاعنا) حضرة الظابط آسر....😂.
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

فى منزل فتحي(عم رسيل)...

سحر: شفت المعادي ولاد اخوك بيعملوا ايه.!؟
" فتحي كان متسطح على الكنبه وراح جاي قايم معدول يسمع كلام مراته"
فتحي: عمله ي يا سحر.!؟
سحر: بيعملوا حلويات في بيتهم ويبيعوها عيال انما ايه كلهم ايد واحده مع بعضهم ثم اكملت وهي تمثل البكاء على زوجها ده انا مش عندي غير بنت واحده اللي حيلتي ومش بستنفع منها بحاجه ايهىء ايهىء ايهيء ايهيء انا مش عارفه بس انت مش كنت خططت لخطف مقصوفه الرقبه قمر وخلصتنا منها ليه بس ازاي قدرت تهرب. ليها حظ بنت علي ومنى ااااه  يااني ايهيء ايهيء ايهيء.

" وكده عرفنا مين هو الراجل المقنع اللي كان خاطف قمر ومخطط لعمليه الخطف دي انها تحصل لقمر طلع عمها فتحي اللي ينفتح دماغه. "
فتحي وهو باصص فى الارض سرحان فى حاجة مهمة: اهدي بس يا ام رجاء.
سحر: اهدى ايه يا اخويا... وبعد عويل منها (قصدي التمثيل): الا قول لي يا اخويا مالك كده سرحان في ايه وبتخطط لايه اياك تكون مكيده حلوه امال مش زي الخطه الاولى الفاشله وشوف لك حاجه غير الخطف يا اخويا اصل العيال دي دماغهم عاليه وشغاله اوي وكلهم في كليات ربنا يكفينا شرهم عيال ليهم حظ(أااه ي مراا ي كيادة ي أم غل😂.)
(صدق اللى قال ان كيدهن عظيم😂).

فتحي: بكره تعرفي انا هعمل ايه ومش لازم تعرفي دلوقتي يا ام رجاء خليها صدمه مره واحده.
سحر: ربنا يكفينا شر الصدمات يا اخويا وانت خطتك منيله بنيله ومش بتجيب وراها نتيجه.
فتحي: بقول لك ايه سيبيني افكر.
سحر: فكر يا اخويا فكر ده انت افكارك غبره ومنيله بستين نيله.
( فتح لابيهش ولا بينش وهي قاعده عماله تبستف  فيه مش قلتلكم راجل ماشي ورا مراته يبقى شوريتها😂.).
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

في منزل رسيل.......
امال حاطط الغداء مع والدتها وهيقعدوا ياكلوا.
مني: امال رسيل مش هتيجي دلوقتي واللا ايه يا علي!؟
على: اه صح نسيت اقول لكم ان ام صاحبتها اميره ماسكه فيها ومش راضيه تخرجها من البيت الا ما تتغدى معاهم وكمان تقضي بقيه اليوم كله عندهم.
منى: طب ماشي كده طمنتني هما اصلا الناس دول كويسين اسمع عنهم وكمان ده ليهم شنه ورنه في المدينه هنا.
على: يا ستي ربنا يزيد كل واحد من فضله.
منى: يارب.
___________________________________

في فيلا عائله ابو النصر.....
" الخدم حطوا الاكل على السفره وشيرين راحت تنده رسيل واميره من الجنينه وكانت بعتت واحد من الخدم ينادي على اسر واحمد وفعلا رسيل واميره وشيرين دخلوا وقعدوا على السفره واحمد واسر نزلوا وهم كمان قعدوا معاهم على السفره رسيب كانت مكسوفه واللي لاحظ كده اسر لانه عينه عليها من ساعه ما نزل.... "  ااه ي بصاص ي ابو عين زايغة. 😂.
شيرين وهي بتناول رسيل معلقة: كلي ي رسيل دا بيتك ما تتكسفيش احمد وآسر زي اخواتك يا رسيل.
رسيل بكسوف: ماشي يا خالتو انا بعتبرهم زي اخويا بيان برده.
آسر فى ودن أحمد: الحق يا ابو حميد ده بتقول زي اخويا بيان.
أحمد وهو بيكتم ضحكته:  ي عيني ي عيني.
آسر: ده انت دمك واقف يا غتت.
أحمد وهو بيضحك من تحت لتحت: حاسس بيك ي أخي العزيز.
آسر: اتريق اتريق بكره نشوف خبتك التقيلة.
" احمد فضل يضحك ومراقب اسر وهو عمال يبص لرسيل بنظرات من تحت لتحت كده"
أحمد: بطل تبص لها بقى اصل هتاخد بالها منك وماعدتش هتيجي هنا تاني ومش هتعرف تشوفها يا بطل تبقى بعينك انك تشوفها. 
آسر بعد ما شال عينه وبص لأحمد: ملكش دعوه يا خفيف خليك في حالك انا ابص للي انا عايزه.
أحمد: انا غلطان يا سيدي ده انت من ساعه ما نزلت ما شلتش عينك من عليها.
" شويه ورسيل خدت بالها ان اسر عمال يبص لها من ساعه ما نزل هي كانت مطنشه هتعمل ايه يعني بس راحت جايه بصاله وبرده ما نزلش عينه راحت هي اللي منزله عينيها واحمد لاحظ كده."
أحمد لآسر: مش قلت لك يا خفيف هتاخد بالها.
آسر: اووووف ملكش دعوه يا عم عشان مش عايز اعلي صوتي على الاكل.
أحمد: انت لسه هتعلي ده اميره وامك خدوا بالهم من صوتك ومن عينيك اللي تنشك في النني دهي😂.
آسر: ماشي ريح ملكش دعوة.
" رسيل اتكسفت وقامت من على الاكل"
شيرين: هو انت لحقتي اكلتي حاجة يا رسيل.
رسيل: اه اكلت والله يا خالتو شكرا على الغداء.
شيرين: ما فيش شكر بينا يا رسيل انت زي اميره بنتي.
رسيل: ربنا يخليك يا خالتو ويحفظك يا رب.

" وده كله اسر برده بيبص لها تاني معاه حق😂(الخشي فى الرجال بيجيب الفقر😂) وأحمد لاحظه تاني (وراه وراه مراقبه مش سايبه فى حاله😂)...
أحمد: يا عم خلاص البنت قامت من على الاكل هتوديها فين ثاني دلوقتي ايه هتخرجها بره الفلة..... 😂
..

آسر: ي رسيل......
رسيل:______________

اذكروا الله........

Nada....

#رحلة رسيل#..

🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎.......

عشقت الفقيرة🌎💙حيث تعيش القصص. اكتشف الآن