"Korang memang dah ada kawan ke dekat sini?" soalku. Yelah aku ni mana ada kawan dekat sini. Jadinya aku kenalah cari kawan sorang yang selalu teman aku pergi mana-mana.
"Ada. Depa first intake" jawab mira. Aku hanya mengangguk.
"Ada, tadi tuu" jawab Hana pula. Dia ni tahulah. Hm baru ingat nak gerak pergi class sesama.
Yang Hui xing tu takyah cakaplah. Kawan dia siap panggil dia lagi ajak pergi orientation. Padahal lagi 30 minit. Murung aku macam ni.
"Jom lah gerak. Kita jalan santai-santai"ajak mira. Aku hanya menurut diikuti Hana.
Kitaorang bertiga bergerak ke orientation dekat dewan. Ramai jugak. sampai penuh dewan besar ni.
Macam biasalah aku malas nak dengar orang buat speech. Adalah dengar kadang-kadang tuu. Naik mengantuk. Aku mencari sesuatu untuk hilangkan ngantuk.
Biji mata aku melilau melihat dekorasi dewan kolej ni. Besar tapi tak cantik. Namun, mata aku tertarik dengan gadis di sebelahku. Dia memakai cermin matanya yang berbentuk bulat dan berbingkai hitam tebal. Fokusnya hanya pada orang yang memberi ucapan itu. Sumpah comel. Tak pernah aku jumpa orang secomel ini dalam dunia.
Mungkin terasa aku yang memandangnya lama dia membalas pandanganku.
"Apa?" soalnya.
"Awak memang rabun ke, Hana?" soalku. Walaupun orang tengah sibuk memberi speech tapi aku malas nak dengar. Baik aku fokus dengan manusia comel sebelah aku ni.
"Haah, saya memang rabun. Saya pakai masa perlu je. Sebab saya rasa saya buruk pakai spec"
what! apa yang dia ni merepek. Comel nak mampus kot dia pakai spec dia kata buruk.
"Awak comel gile bila pakai spec. Rasa nak picit-picit pipi awak" ulahanku memerahkan wajahnya. Salah ke aku cakap.
"Eh mana boleh. Pipi saya bukan untuk dicubit" dia mencebik. omg comelllnyaaaa.
"Iyelah orang insecure memang macam tu takkan percaya cakap orang lain punya" balasku tidak memandangnya. Dia hanya menjeling kecil. Tapi still comel, tak takut langsung.
Tidak lama kemudian aku terasa notification Whatsappku di dalam tote bag aku. Aku mencapainya.
Rupanya si mika.
"Kau nampak aku tak? Belah kiri ni"soalnya.
Belah kiri tu bahagian lelaki. Yup, mika ni lelaki. Dia ex classmate aku masa sekolah dulu. Senang cerita dialah kenalan aku dekat sini. Sebelum aku masuk dulu apa-apa semua aku refer dia. Masa aku terlanggar Hana dulu pun dia ada. Malu juga masa tu tapi apakan daya. Benda nak jadi.
"Haa ye aku nampak kau"balasku
"Kau ada kawan tak lagi?" soalnya
Dia tahu aku ni jenis susah bergaul. Waktu awal-awal dulu pun dia kata, jangan sombong dengan dia. Aku pun haa yelah. Dekat dia je aku boleh bergantung sekarang ni.
"Bolehlah nak ajak sembang kejap dengan roommate aku ni. Nanti aku cari kawan lain dengan classmate aku. Kau?" jawabku
Aku tak risau pun dengan dia. Dia ni terlebih ramah. Dengan siapa-siapa pun boleh ngam. Biasalah lelakikan.
"Mestilah ada. Japgi kita pergi tukar modul sesama. Aku dengar boleh tukar"
"Okey"
Haah kitaorang nak tukar course. Tak serasi dengan course yang diaorang letak sekarang.