CH 4

1.3K 57 0
                                    

Aku berjalan di koridor dengan baldi mandiku. sempat aku sapa jiran-jiran aku. Btw, aku baru selesai mandi.

Elok aku sampai depan bilik, aku ternampak selipar kecik. Comelnya. anak siapa punya selipar ni.

aku masuk ke dalam bilikku. kelihatan mira dan roommate Chinese aku duduk di meja study mereka, manakala hana tengah memilih pakaian untuk dipakai pada hari esok bagi hari pertama ke kelas.

"selipar merah biru siapa yang kecik tu?" soalku seraya menutup pintu.

"selipar saya" jawab hana. lantas mataku memandang kakinya.

oh no, apa yang comel sangat kakinya pun

"COMELNYA KAKI AWAK" erm sorry terexcited

"ishh awak nii. puji ke perli" ujarnya. wajahnya kemerahan menahan malu.

"pujilah. serious comel" ujarku lalu memicit pipinya.

"sakitt" aduhnya. lalu aku tersedar.

damn it! aku dah over limit

"ehh erk sorry. sakit ehh" aku mengusap-ngusap lembut pipinya. pipi dia gebu mana aku tak geram hm.

"takpe. surface area kaki saya ni memang kecik, tak seimbang dengan badan saya" ujarnya.

"patutlah haritu awak terlanggar saya, awak jatuh. comel je takleh imbangkan diri" ulahku. dia hanya menjeling ke arahku. ingat nampak garanglah tuu. nampak comel ada lah.

"kalau angin kuat tolak mesti awak jatuhkan. hahaha" sakan aku menyakatnya. suka tengok wajahnya yang memerah.

"awak ni kan" dia mencubitku

"aduh, sakit" serious sakit. tangan kecik je tapii cubitan dia sangat pedas babe.

"okeyy² sorryy awak. saya balik tempat saya ehh" dia hanya mengangguk tapi sempat dia mencebik.

mira yang memerhati hanya gelak mengekek dengan telatah kitaorang. suka betul dia tengok orang bersweet. eh bermanja. eh bukannn. bergaduhlah. haih. tersasul pulak.

"esok jom gerak pergi class sekali" ujar mira

"okey je" aku hanya mengangguk

"korang class dekat mana" soal hana.

"aku dekat kuliah 1" jawab mira

"oh saya dekat kuliah 5" jawabnya

"dekat-dekatlah kan" mira mengangguk

"saya dekat... kejap saya check balik" aku mencapai telefon pintarku lalu membuka file jadual classku.

"dekat hep 9" jawabku

"Nohh, hujung dunia nuhh. Pishang hang mat nak kena jalan. Jauh nuhh" aii jauh sangat ke sampai macam tu reactionnya.

"haah jauh. esok awak kena gerak awallah" ujar Hana. hm aku hanya merenung saja. apa nasibku pada hari eaok. pagi-pagi sudah mengerah peluh

##################################

aku berusaha mencari bilikku. haih satu hep ni aku dah pusing tetap tak jumpa juga. nak tanya orang. aku tengok orang pun clueless macam aku juga.

aku asyik memandang telefon pintarku yang menunjukkan jadual kelasku. aku dah jumpa hep 1 2 3 4 5 6 7 8 tapiiii no.9 hilang.

naik turun naik turun juga aku dekat bangunan yang satu ini. hm lagi 5 minit kelas nak start. takkan hari pertama aku dah buat hal datang class lambat kot. haih nak nangis aku.

"Kay" seseorang memanggil aku. aku memandang gerangan dia.

"Kak Mel..." meleret aku memanggilnya. akhirnya ada juga orang yang aku kenal, boleh aku tanyakan tempat ni.

"Kak mel nii tempat ni dekat mana. merata dah saya pusing. tak jumpa² juga" raungku.

"Oh awak sekelas dengan kak Mel ke" eh, mataku berkelip memandangnya. seriouslah?

"Jom gerak sekali ni hep 9. hep 9 takde signboard. taktahu sebab apa takda, dari kak mel masuk lagi memang dia dah takde" aku hanya mengangguk. cuba memproses yang kak mel sekelas dengan aku.

Usai kitaorang masuk ke dalam class. Lecturer tak sampai lagi. Jadi inilah masanya nak perkenalkan dari. Aku memandang sekelilingku. Tiada siapa yang menegurku dulu. Kalau kira-kira class nii ada 20 orang termasuk aku dan kak mel. hm wah, seimbang 10 lelaki 10 perempuan. berpasang-pasangan lah erkk korang dalam ni.

seseorang menegurku dan kami berbual sebentar. tak lama pada itu ramai pula yang menegurku. maklumlah kite ni masuk class lambat jadinya mestilah diaorang dah berkenalankan. tinggal aku sorang je lah lagi belum berkenalan.

seorang lecturer masuk ke bilik ni menandakan kami akan mulakan pembelajaran sebentar lagi.

hm hari pertama aku dimulai dengan baik. dapat roommate yang baik. classmate yang baik dan lecturer yang baik. ini lah yang aku harapkan masa mula-mula datang sini.

tapi tak pernah terbayang pula boleh tercrush dekat someone tu. hm apa crush aku tengah buat sekarang eh.

mestilah belajar, apalagi kan.

"kay" kak mel disebelah menyapaku.

"turn awak" aku memandang sekeliling. mata- mata sekelilingku semua tertumpu ke arahku.

oh tidak jangan kata yang aku berangan sampaii aku lost dalam class.

"nama awak?" soal lecturer tersebut. hm awal-awal mesti kena cop kuat berangan dalam class ni. aigoo.

##################################

"macam mana class korang hari ni" soal hana menghilangkan kesunyian.

"aku sesat. aku berangan dalam class. kena cop budak berangan. haih" aku mengetuk kepalaku berkali-kali.

"hahaha, yang hang berangan dalam class pasaipa" tawa mira buat aku rasa nak hempuk dia.

"awak ni first day dah macam tu eh" ujar hana pula. eh disebabkan dia tau, aku berangan sampaii macam tu. kalau tak, takdenya aku berangan. haih nasib cantik. worth untuk diberangankan. kalau aku berangankan si mira tu lain lah pula ceritanya. duhai.

"nahh" hana menghulurkan apollo kuning kepadaku

"apa ni?" soalku hairan. apa tujuan dia bagi.

"awak ni tak pernah tengok apollo ke?" soalnya pula. eh beraninya dia merendahkan aku.

"pernahlah" aku mengambilnya. lalu dia mengambil tempat di sebelahku.

"cheer up okey. kalau awak sedih-sedih minta apollo saya. apollo saya boleh ceriakan awak" dang! terasa panahan cinta terpanah dekat hati aku ni. apa yang comel sangat kau ni.

"nak cubit pipi boleh" aku taktahu kenapa ayat nii yang keluar darii mulut aku.

"noooo" dia melarikan diri. haih jangan jauh-jauh, rindu nanti.

"btw hampa ada boyfriend ka?" soal mira tetiba.

"apa kau ni tetiba" soalku kembali.

"tanya ja. salah ka" jawabnya lagi.

"takde "jawab hana pendek. Haih buatkan hati aku berbunga bunga.

"hang?" soal mira kepadaku.

"ada" jawabku pendek.

yup, aku memang ada boyfriend. kitaorang dah bersama selama 2 tahun dah pun. tapi entahlah sejak kebelakangan ni dia macam hilanh interest dengan aku. dia macam tak kisahkan aku. jadinya aku pun malas nak ambik tahu pasal dia. yelah aku tahu sakit sangat bila dia tak layan aku. tapi aku dah malas nak kisah. aku dah malas nak tagih attention, nak tagih simpati dari dia. tak lama nanti aku rasa dia pergilah. tunggu masa untuk tinggalkan aku je dia tu.

tbc...

CINTA HATI [gxg]Where stories live. Discover now