selesai dah 3 hari aku bercuti dengan cinta hati. bahagia sangattt. boleh nampak bahagia aku dekat wajah aku. mira pun boleh perasan. sempatlah aku minta maaf dekat mira yang aku dah bagi hadiah dekat hana. mencebik saja dia seharian. hahaha.
dan habis cuti 3 hari itu bermaksud finale sudah mendekat. haih. penat betul jadi student. nak lagha sikit pun tak boleh.
aku kini berada di library. Macam biasa kalau final nak dekat aku selalu cari keamanan dekat library. Sejuk pun sejuk. Senyap pun senyap. Tapi hari nii melihatkan keadaan macam ramai saja. Rajin pula budak kolej ni nak study.
Lupa pula nak final kan.
Masalahnya ramai sangat nii. tempat duduk pun macam penuh saja. Yang single seat pun penuh. haih takkan aku kena study pondok lagi hari ni. Taknaklah aku. Dah lah banyak tahi burung. Tempat terbuka pula tu. Kena balik bilik ke ni hm.
Sedang aku mencari tempat duduk aku menangkap satu aroma ni. Bauan ni aku kenal sangat. Ia datang dari arah celahan almari buku. Terus jantungku berdetak laju.
Aku menghampiri almari buku di penghujung library itu. Jalan punya jalan. Makin kuat bau ni.
Hah! gotcha
Terlihat figura hana yang bergelut nak capai buku di rak atas. Pendek sangat. Comel je lahai. Ini tak lama budak ni jatuh ni.
"Dari awak termenung tengok saya baik awak tolong saya" ujar si hana. eh!
sejak bila dia perasan aku kat sini.
"Kalau saya ambil saya dapat apa?" soalku saja menyakatnya.
"Tak ikhlas betul nak tolong. Takpe, kalau taknak tolong saya boleh ambil sendiri" dia cuba lagi sekali. kali ni dia menjinjat lebih tinggi.
Sehinggakan dia tergelincir. Drastik aku menangkapnya dari belakang.
"Awak, bahayalah. Boleh cedera tahu" ujarku seraya memandangnya. Dia membalas pandanganku. Mata kami bertembung lama. Kami hanyut dalam pandangan masing-masing.
Sehingga dia tersedar."Siapa suruh awak tak tolong saya" terus dia menjauhi aku.
tch, bukan nak terima kasih.
"Kalau saya jatuh tadi saya salahkan awak. Bukan nak-
Aku terus mencapai buku yang diingini hana di belakangnya. Membuatkan dia tersandar terus ke rak buku itu. Dia terkedu. Mungkin sebab tubuhku yang rapat dengannya.
Aku mengangkat buku seiring dengan wajahnya. "Nah, saya tolong ambilkan. Cuba awak sabar sikit kalau tak macam mana saya nak tolong awak sayang"
gaps! aku terlepas! aku terlepas! aku terlepas!
Kuat gila degupan aku kali ni.
Lagi sekali makin laju degupan ni bila aku sedar wajah aku dengan hana rapat gila. Wajahku membahang. Wajah hana pun memerah. Dia membuang pandangan ke kiri.
Sempatku telan salivaku keras.
Cantiknya.
"Hana apa yang lama sa-ngat..." lantas fokus kami memandang gerangan yang menegur kitaorang.
Terus aku jauhi hana. Lagi menyeramkan gerangan tu Nayli kawan baik si hana ni. Mesti dia ingat kitaorang ada buat apa-apa.
"Hana, sejuk sangat ke sampai merah muka kau" ujar si Nayli.
"Thanks" hana sambut buku di tanganku.
Aku hanya mengangguk saja. Tak mampu berkata apa-apa lagi. Suhu yang sejuk lagi membekukan bibirku untuk berbicara.