Usai semua selesai, kitaorang pun berganjak pulang. sempat kak mel menarik diriku untuk bercakap sebentar.
"we need to talk" ujar kak mel.
"alone" dia memandang hana di sebelahku. hana hanya mengangguk lalu beredar dari situ.
"do you love her?" soalan kak mel membuatkan dahiku berkerut. apa maksud kak mel ni. siapa her?
"her?" soalku hairan.
"hana, i know you love her" aku menarik kak mel jauh dari kawasan orang ramai. kalau nak cakap pun bertempatlan aduhai.
"kak mel jangan merepek please. saya tak suka dia pun" jawabku. ya aku tipu. aku takut. aku takut apa yang kak mel akan pandang kalau aku mengaku yang aku suka hana, seorang perempuan.
"kay, just be honest with me. do you love her?" aku meraup rambutku kebelakang. apa yang kak mel paksa aku sangat ni.
"kak mel nak apa? kenapa kak mel tanya soalan macam ni dekat kay" aku mengelak.
"i saw it. i saw it how you adore her. how you look at her. how your smile appeared when you look at her. i saw how your happiness is her" aku memandang kak mel lama
dulu aku was-was dengan perasaan ni. dulu aku tolak perasaan ni. dulu aku tak pernah anggap pun perasaan ni wujud tapi sekarang, sekarang kak mel dah sedarkan aku dengan perasaan aku sekarang.
aku dah jelas dengan perasaan aku sekarang. aku sayangkan dia.
"if you want her, you kena settlekan your boyfriend" dentuman guruh memecahkan kesunyian malam itu.
kenapa aku lupa pasal boyfriend aku. lama aku tak contact dia, dan lama juga dia tak contact aku. apa jadi dengan dia. sejak aku masuk sini. sejak aku jumpa hana. makin lama makin hilang bayangan boyfriend aku dalam mindaku. aku simpan boyfriend aku sampai sekarang pun sebab aku nak elak rasa aku dekat hana. tapii sekarang, hati aku asyik memanggil nama hana. minta untuk menjadi pemiliknya.
"okey kak mel" pendek saja aku menjawab. dia menepuk bahuku memberi semangat lalu pergi dari sini.
aku silap. aku salah anggap kak mel. aku ingatkan kak mel cuma nak jauhkan aku dari hana. rupanya dari awal dia dah nampak perasaan aku dekat hana.
hana, siapa lagi yang sedar akan perasaan aku dekat kau.
##################################
"haah" jawapan mira hanya mendapat kesunyian dariku.
"hana dah ada boyfriend"
apa ni. berita apa yang aku dapat ni. aku dah agak. sampai bila-bila pun hana takkan jadi milikku.
"sejak bila?" ujarku. cuba menutup kesedihanku.
"minggu lepas" dah lama. tapi kenapa hana tak pernah bagitahu aku.
"hang tak sedih?" soal mira. hairan. kenapa dia kena cakap aku sedih ke tak.
"kenapa nak sedih. membe dah bahagia, kita pun kena bahagia lah kan" senyuman palsu ku berikan. mira hanya mengangguk.
yaa sudah sebulan berlalu dan tak lama lagi kami sudah masuk minggu finale.
sejak pada hari tuu aku selalu busy dengan kerjaku. assignment, quiz dan task. jarang sekali aku duduk dalam bilik. memang aku tak bergaul langsung dengan roommate aku.
memang patutlah hana makin menjauh dari aku. kadang waktu aku ada dalam bilik, dia takde. bila aku ada, dia takde. memang tak bertembung langsung dengan hana.
harini pun aku ada masa free lepas siapkan segala assignment yang ada. homework aku tak buat lagi sebab aku malas.
kebetulan mira pun ada dalam bilik. kitaorang bertanya khabarlah. dia pun jarang ada dalam bilik sekarang. kejap lagi pun dia nak keluar. nak siapkan assignment group katanya.