في مكان اخرمن قصر الابنودي
يجلس مصطفي مع سلمي بنت عمه ويقول: نفسي ادخل كليه فنون جميله، مش هقدر اكمل في كليه زراعه، بحب الرسم من صغري بس خايف من جدي ليرفض ياسلمي.
سلمي بهدوء: كلم عمي محمود، وقول له عايز ادخل كليه فنون جميله.
مصطفي بقلق: تفتكري هيوافق.
سلمي بحنان: حاول يا ولد عمي هتخسر ايه.
مصطفي بحب: شكرا قوي ياسلمي هتحدد(هتحدث) مع ابوي واشوف رايه.
سلمى بخجل: علي ايه يابن عمي.
لتزل رقية مع محمد لتلاحظ جلوس ابنتها مع مصطفى لتنادي عليها بغضب سلمي.
سلمي: نعم ياماي.
رقيه بصوت عالي: تعالي معاي علي المطبخ.
تذهب سلمي مسرعه الي المطبخ..
رقية: خلصتي إمتحانات من هنا ورايح تقفي في المطبخ، وبلاش قعاد كتير لوحديكي مع مصطفي ولد عمك.
لتسال سلمي: ليه يامي مصطفى ولد عمي محترم وعمره مارفع عينه عليا.
رقيه بمكر: سيبك من مصطفي خليكي وراء سالم هو اللي هيبقي الكبير بعد جدك، وماسك الشغل كله.سلمي بحزن: سالم ولد عمي كيف اخوي محمد، وانا بفكر اكمل علامي ولسه صغيره علي الجواز.
رقيه بغضب: ياميلت بختك يارقيه في جوزك و ولادك، لسه صغيره على ايه انا اتجوزت ابوكي وانا اضعر منك.
سلمي بحزن: اماي انا في تانيه ثانوي نفسي اكون دكتوره كبيره جوي.
رقيه بعيظ: دكتوره البنت ملهاش اللي بيتها وجوزها، ابوكي اللي مالي دماغك بالعلام، اسمعي كلام امك سالم ماسك الشغل كله، وبكره هيكون الكل في الكل، وانتي هتبقي مراته، الواد بياخد بنت عمه دي عوايدنا عاد.
سلمي بحزن: انا هروح اساعد مرت عمي في الخبيز.
رقيه بغيط: اهربي يابنت بطني اهربى .
في القاهره
تنتظر زينه مجيء سالم لتناول الغداء وعلي غير العاده يتاخرعن معاده.
لتاتي رحيق وتقول: ماما انا جعانه اوي وبابا اتاخر حاولي تتصلي عليه.
زينه بقلق: حاولت اتحدد (اتحدث) لكن التليفون مغلق، ربنا يستر.
بعد عده ساعات تسمع زينه خبط على الباب وتنهض لتفتح وقبل ان تفتح تقول في نفسها مين اللي على الباب سالم معاه مفتاح
زينه من وراء الباب: مين؟.ليرد الطارق: انا الضابط عماد جاي اتكلم معاكي، بخصوص جوزك سالم الابنودي.
لتفتح الباب بلهفه خير ياحضرة الضابط.
الضابط بحزن: جوزك الاسطي سالم، لاقوه مطعون بسكينه علي الطريق السريع وهو حاليا في المستشفى.
زينه بفزع: يانصيبتي ياحرقت قلبي عليك ياسالم، خدني لسالم عايزه اطمن عليه هو كويس ياخوي.
الضابط عماد: هو دلوقتي في العنايه.
زينه ببكي: انا هاجي معاك وتنادي على رحيق.
لتاتي رحيق مسرعه وتقول: نعم ماما.
زينه ببكي: اقفلي الباب علي نفسك واياكي تفتحي الباب لاي حد انا هروح مشوار وممكن اتاخر.
رحيق باستغراب: ماما بتعيطي ليه؟.
زينه بعصبيه: اسمعي الكلام.
رحيق بحزن: حاضر.في المستشفي
زينه: دكتور جوزي عامل اية طمني عليه.الدكتور: بصراحه جوزك جاي في حاله حرجه خد كام طعنه في بطنه وفقد دم كتير هو حاليا في العنايه ادعيله.
زينه بحزن: ربنا يقومك بالسلامه ياسالم.في الصعيد
الحاج محمد جالس مع حفيده سالم بيحدد(بيتحدث) معاه عن الشغل وفجا حس.
سالم بقلق: مالك ياجدي؟.
الحاج محمد بقلق: حاسس قلبي مقبوض ربنا يستر ياولدي.
سالم: خير انشاء الله ياجدي.في المستشفي
الدكتور بحزن: البقاء لله.
أنت تقرأ
رحيق🦋....
Fanfictionيرمز معنى اسم رحيق إلى الخالص الصافي من خمر الجنة،هل صحيح ان لكل شخص قدر من اسمه اما للقدر راي اخر، فهل يكتب لرحيق ان تعيش وتذوق حلاوه الجنه. سالم الابنودي: ٣١سنه، عيون سوداء وشعر اسود قصير، واسمر قمحي، صعيدي متمسك بالعادات والتقاليد، ويرفض الزواج،...