البارت5

13K 294 1
                                    

في عزاء اسفل بيت الاسطي سالم الابنودي

راجل ١:لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم الاسطي سالم يموت كده ربنا ينتقم منهم ولاد الحرام.

راجل ٢: حسبي الله ونعم الوكيل الاسطي سالم راجل طيب وجدع دايما بيساعد الناس.

راجل ٣: ونعم الجار ياخي عمري ماشوفت  منه حاجه غلط منه.

راجل ٣: بس هو مالهوش اهل ومقطوع من شجر وبنته لسه صغيره ربنا يصبرك يام رحيق.

في الاعلي في شقه سالم
يجلس النسوه
امراة١: شدي حيلك يام رحيق ربنا ينتقم منهم ودلاد الحرام.

امراة٢:هي رحيق فين؟.

عفاف بحزن: ياحبه عيني بعد ماعرفت خبر موت ابوها موت نفسها من العياط ونامت معيطه ربنا يرحمه، كانت بتحبه اوي ورحها فيه.

امراه٣: ربنا يرحمه كان حنين قوي ونعم الاب، مفيش حد من قرايبهم جه العزاء.

عفاف بحزن: الاتنين مقطوعين من شجره.

زينه قاعده مصدومه مش مصدقه حيبب عمرها راح.


بعد عده سنوات

رحيق: ماما حبيبتي كفايه شغل علي الماكينه الخياطه، صحتك ياحبيتي.

زينه وكان موت سالم قد زادها عمرا فوق عمرها، ملامح ذابله، وتجاعيد خفيفه.

زينه: ولا تعب ولا حاجة لازم اخلص الشغل اللي في يدي واسلمه ، انتي داخله علي الثانويه العامه، ومصاريف كتيره اوي.

رحيق بحزن: ماما انا معايا فلوس محوشها من شغلي في الاجازه مع الدكتور مدحت في الصيدليه.

زينه بحزن: شيلتي الهم بدري يابنتي من ساعه موت ابوكي الله يرحموا، نزلتي اشتغلتي في صيدليه الدكتور مدحت ربنا يستره ويرزقه اه حاجه تساعد في المصاريف.

رحيق بمزاح: انا بنت ابويا ياماما يعني بنت بميت راجل مش ابويا صعيدي صح، يبقي انا كمان صعديه هه هه..

زينه: ربنا يعينك يابنتي.

رحيق بنعاس: اروح انام، تصبحي علي خير.

زينه: وانتي من اهله.

زينه في نفسها: خايف عليكي ياقلبي، نفسي اقولك ان عندك اهل، واهلك ناس اغنيه بس خايفه من جدك، زمان طرد ابوكي، وحرموا من الورث وعمل صوان وخد عزاه وهو عايش  وطرده عشان اتجوزني،خايفه يرفضك او يعمل لك حاجه، يارب احمي بنتي وابعد عنها كل شر.

في الصعيد

مصطفي: جدي انا عايز اتجوز بنت عمي سلمي، كملت علامي وعملت مشروع صغير علي قدي وشغلي ماشي تمام.

الجد بابتسامة: هكلم عمك سليم يولدي وخير البر عاجله.

مصطفي بفرح: بجد.. بجد ياجدي انا بحبك جوي جوي.

رحيق🦋.... حيث تعيش القصص. اكتشف الآن