ﻧﺤﻦ ﺃﺣﻴﺎﻧﺎً ﻧﺴﺘﺤﻖ ﻛﻞﻣﺎ ﻳﺤﺪﺙ ﻟﻨﺎ ، ﺣﺘّﻰ ﻧﻔﻴﻖ ﻣﻦ ﻏﺒﺎﺋﻨﺎ ﻗﻠﻴﻼً ..
سلمي بغضب لرحيق: من وقت ماجيتي علي القصر، وقدمك نحس، امي اطلقت و دخلت السجن بسببك واخوي سافر وبعد عني كمان بسببك وجوزي هجرني بسببك، وخد ولدي بعيد عني، عشان اكده اطلعي بره القصر، روحي مكان ماأبوكي كان عايش و......
كامله بغضب: انتي اتجننتي عاد، امك خدت جزائها واخوكي اختار لحاله يسافر ويعيش بعيد، واما بقا ولدي مصطفي بعد عنك وهجرك عشان، انتي اتجننتي، مش قادره تقبلي اللي امك رقيه عملته.
سلمي بحزن: كله بسببها، لو ما كانت دخلت حياتنا، اكيد كنا هنكون عايشين مع بعض زي زمان.
كامله بغضب: قبل ما تطردي رحيق، اعرفي حاجه، هي هنا زيها زيك فهمتي، ابواها سالم الابنودي عمك وجوزها سالم محمود الابنودي، ولد عمك، وجدها محمد الابنودي، يعني القصر ده دارها زي ماهو دارك، ما ليكي حق تطرديها يابنت رقيه.
سلمي: لا ليا حق انا اتولدت وعشت هنا واتجوزت كمان هنا، يامرات عمي.
كامله: بغضب تاخذ سلمي من يديها بالقوة وتصعد بها الي غرفتها بالاعلي، خليكي محبوسه في غرفتك، وبلاش تنكدي علي البنيه الغلبانه وتكسري فرحتها بسبوع ابنتها.
سلمي بصوت عالي: افتحي الباب، افتحي الباب يامرات عمي.
في الاسفل....
كاملة للجميع: افرحوا وارقصوا يابنت، ده سبوع زينه الابنودي بنت ولدي واول فرحتي لوووووولوووي.
يبدا النساء في الاحتفال بالرقص والغناء..
كاملة بحنان: افرحي يابنتي وسيبك من سلمي، شكلها اتجننت وبعد الحفل، هكلم ابوها وجوزها يعقلوها.
رحيق بإبتسامة مصنعه: حاضر ياماما.
يندمج الجميع في الحفل...
تمسك كامله الهون بفرح وتقول لرحيق قومي يابنتي لازم تخطي علي الغربال يابنتي، رشوا الملح يابنات في كل مكان عشان الحسد .
وتقوم احدي النسوة وتحمل زينه وتضعها في الغربال
بحنان وتضع سكين بجوار رأس المولودة فى الغربال،
وتبدأ رحيق بتخطى المولودة بقدمها اليمنى ثم تعود إلى مكانها متخطية المولود مرة ثانية، وهكذا حتى تكمل سبعة أشواط، بينما احداي النسوة تردد: «الأولة بسم الله، والتانية باسم الله، والتالتة باسم الله، والرابعة بسم الله، والخامسة باسم الله، والسادسة باسم الله، والسابعة يا بركة محمد بن عبد الله».
وبعد ذلك تدق النساء والفتيات الهون مع هزّ المرأة للغربال وزينه بداخله، مع ترديد الوصايا الشهيرة....كامله بحب: وهي تمسك الهون «اسمعي كلام أمك رحيق .. ما تسمعيش كلام أبوك سالم .. .. اسمع كلام جدك الحاج محمد .. ما تسمعيش كلام جدك محمود .. اسمع كلام جدتك كامله..... وما تسمعش كلام العقربة سلمي بنت رقيه ».
كامله بحب لأم مختار: وزعي السبوع علي الكل، واللي عايز ياخذ مرة واتنين وعشرة ياخذ...
كامله لرحيق: كحلي عين بنتك واياكي تقلعي الخرزه الزرقه من هدومها وواصل، العين وحشه يابنتي، ودي بقا هديه لحفيدتي، سلسله جميله عليها ايه الكرسي لابسيها لزينه دلوقتي يابنتي.
رحيق بحب ربنا يخليكي ليا ياماما...
كامله بحب: ويخليكي لينا يارب..
وبعد انتهاء حفل السبوع.....
تصعد رحيق لغرفتها مع زينه لترتاح...
ويدخل كلا من الجد ومحمود و مصطفى وسالم وسليم
......مصطفي كان نفسي أمجد يكون موجود هو احمد.
سالم: أمجد عنده امتحانات وهيجي مع والدته عفاف بعد الامتحانات تخلص وأحمد مسافر في شغل اول ماهيرجع هايجي علي طول...
محمود بقلق: مالك ياكامله شكلك حزين ليه.
كامله بحزن؛ سلمي نزلت في السبوع وكلمت رحيق كلام عفش وكمان طردتها من الدار قدام الستات..
سالم بغضب: مراتك زودتها يامصطفي، انا لا يمكن اسكت علي إهانة مراتي.
مصطفى بحزن: انا اسف ياخوي، حقك علي راسي، انا حاولت كتير معاها.
الجد بغضب: فين سلمي ياكامله؟.
كامله: حبستها في غرفتها.
الجد: روحي نادي عليها.
كامله لنفسها: ربنا يستر، وترد حاضر ياعمي.
بعد قليل....
تنزل سلمي مع كامله...
الجد بغضب: انا صبرت عليكي كتير يابنت رقيه، لكن تطردي بنت ولدي من داري وعلي حياة عيني، لا يمكن اسامح فيها واصل، باي حق تطردي رحيق من داري.
سلمي بخوف: انا ياجدي...
الجد بغضب: مااسمعش كلمة جدي من خشمك ، ومن هنا ورايح انا لا جدك ولا اعرفك، واياكي تقربي من رحيق بنت ولدي، فاهمه يابنت رقيه، انا هروح ارتاح في غرفتي.
أنت تقرأ
رحيق🦋....
Fanfictionيرمز معنى اسم رحيق إلى الخالص الصافي من خمر الجنة،هل صحيح ان لكل شخص قدر من اسمه اما للقدر راي اخر، فهل يكتب لرحيق ان تعيش وتذوق حلاوه الجنه. سالم الابنودي: ٣١سنه، عيون سوداء وشعر اسود قصير، واسمر قمحي، صعيدي متمسك بالعادات والتقاليد، ويرفض الزواج،...