البارت25

10.3K 247 1
                                    

فجأ دخلت سارة.
سارة بغيظ: الف مبروك ياعروسه، والله فرحتلك من قلبي.

كامله بغضب: ايه اللي جابك هنا يابنت عاصم.

سارة بغيظ: جاي اعمل الواجب ياعمة، احنا نعرف الاصول برضو.

كامله بغضب: بلاش فضايح يابنت اخوي ولا تحبي انادي علي اخوي يلمك، وجوزك منعم عامل ايه معاكي، وضرتك بتعاملك زين.

سارة بغيظ: كله تمام، مش تعرفني علي عروسة الغالي.
كامله بفخر: الدكتورة رحيق سالم الابنودي .

سارة بضحك: بنت عمي سالم، اللي مات زمان، هو الميت بيخلف هه هه هه..

وكادت ان ترد رحيق عليا وفجا صوت ضرب قلم....

كامله بغضب: نسيتي نفسك يابت عاصم، والله لولا النهارده فرح ولدي،كنت قتلتك بيدي.

سارة بحزن وتضع ايديهاعلي مكان الصفعه: بتضربني ياعمة، انتي زعلانه ليه ياعمة انا قولت الحقيقة، سالم ولد عم ابوي مات من زمان ياعمة.

كامله بغضب: ودخلك ايه مات ولا لا، رحيق بنتنا ودلوقتي هتكون مرت سالم الابنودي، هتعقدي بادب ولا تغوري من هنا.

سارة بغيظ: حاضر ياعمتي هقعد بادب.

وذهبت بغرور لتقعد بين النسوة.
كامله لرحيق: متزعليش يابنتي، بنت اخوي طبعها وحش، ربنا يهديها.
رحيق بحزن: مفيش زعل ولا حاجه.
كامله لنفسها: والله لاوريكي يابنت عاصم.
بعد لحظات المأذون وصل
الكل لولوووووووي
وبعد قليل استئذن محمود و دخل ليعرف من وكيل العروسة
محمود لرحيق: مين وكيلك يابنتي.
رحيق بحزن فكم كانت تتمني وجود والدها ووالدتها: جدي هيكون وكيلي.

محمود بفرح: الف مبروك يابنتي،ثم وذهب.

فجأ قال الماذون...
بارك الله لهما وبارك عليهما وجمع بينهما في خير.
وانطلقت الزغاريط وصوت اطلاق النار.....

واسئذن سالم ليدخل ليري عروسته..

سالم بفرحه: بسم الله ماشاء، هو انا هتجوز القمر ده،

، وفجاء يخرج علبه قطيفه ويقول شبكتك ياعروسه، انا نقتها بنفسي علي ذوقي، البسها الشبكه وكانت عباره عن كوليه من الالماظ من منصفه يتدلي جواهره علي شكل فراشه رقيه وانسيال وخاتم وسلسله جميله ذهبيه يتدلي منها قلب رقيق ومكتوب في الخلف اسم سالم ورحيق، بعد الانتهاء من اللبس قبلهامن راسها، الف مبروك يارحيق حياتي، النهارده انكتبتي علي اسمي وكلها كام يوم وتكوني مرتي.

رحيق بخجل: الله يبارك فيك.

سالم بفرحه: اروح اشوف المعازيم وارجع اقعد معاكي.

بعد مغادره سالم....

سارة لنفسها وبدهشه: هو ده سالم ولد عمتي، بيضحك ويتكلم حلو وكمان شبكه الماظ، ياحسره علي بختي الزفت متجوزه واحد اكبر مني بعشرين سنه وكمان علي ضره، اه يامري.

رقيه بغيظ وطمع: شبكه الماظ، لازم اعمل حاجه، بس اعمل انا لطايله سماء ولا ارض، خايفه يكون سالم عارف حاجه الواد مرزوق مختفي من يوم الخطف.

كامله بحب: الف مبروك يابنتي، دلوقتي تقولي ياامه ذي سالم.

رحيق بخجل: حاضر ياأمه.

عفاف بدموع: الف مبروك يابنتي وربنا يتمم لك على خير، اكيد دلوقتي سالم وزينه فرحانين بيكي، خدي يارحيق السلسله دي من امك زينه الله يرحمها، جبتها ليا من قبل ماتموت بكام يوم، قلبها كان حاسس، ووصتني يوم فرحك اعطيها لك وكانت عباره عن سلسله طويله متدلي منها مربع يفتح وكانت يحتوي علي صورةابواها في جهة والجهة الاخري صورة امها.

رحيق بدموع: السلسلة دي ماما بتحبها اوي، بتقول بابا تعب اوي عشان يجبها، قال لماما دي شبكتك مفيش عروسة من غير شبكه، ياحبيبتي ياماما، وحشتوني اوي.

عفاف بحب: امسحي دموعك يابنتي النهارده فرح وبس، ذغرطوا يابنات.

وفجأ قامت بعض النسوه الي رحيق
امࢪأة: اتفضلي يابنتي.
رحيق: بدهشه شكرا مش هقدر.
كامله بحب: خدي يابنتي ده دهب نقوطك، دى عوايدنا نهادي العروسه دهب وفلوس.

رحيق بخجل: شكرا.

وتجمعت النسوة بالدور تعطي قطعه ذهب وتضعها في حجرها.
كامله بحب: اتفضلي يابتي طقم الذهب ده مني هديه.
رحيق بخجل: شكرا ياأمه.
كامله بحب: قوموا ارقصوا وغنوا يابنات الليله كتب كتاب ولدي واول فرحتي لووووووووي.....



رحيق🦋.... حيث تعيش القصص. اكتشف الآن