البارت 16

11.9K 269 0
                                    

اولاً وثانيًا واخيرًا لاتنتظر مني ما لا أجده فيك .!

في المساء

يتجمع الجميع علي السفره

كامله بحب: ربنا يطول بعمرك ويعطيك الصحه والعافية  ياعمي.
الحاج محمد: كتر خيرك يابنتي، رحيق تعالي اقعدي جاري.

رحيق قامت من مكانها وجلست مكان سليم.        
"سليم مسافر "

رحيق بحب: انا اطمنت عليك ياجدي، ونفسي ارجع القاهره.
الجد بحزن: عايزه تبعدي عني يابنت ولدي بعد مالاقيك.

سالم في لنفسه: عايزه تبعدي عني، مش هسمح تبعدي عني، انا مصدقت لاقيتك.

رحيق: جدي انا بحبك والله ونفسي اعيش معك، لكن في القاهره  بيتي بذكرياته ، وكليتي قربت تفتح.

الجد بحنان: يعز عليا فراقك يابنت الغالي، انا ملحقتش اشبع منك، ليه عايزة تسافري بسرعه كده؟.

رحيق بحزن: انا انخطفت امبارح ياجدي، وانا غريبه عن البلد، ولسه جايه قنا من كام يوم.

سالم لنفسه: ربنا ينتقم منك يارقيه، حبيبتي هتسيبني بسببك والله لاكون مخلص عليكي.

سليم يدخل القصر ويقول السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

الجميع/وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.

تفاجا سليم بجلوس رحيق مكانه علي السفره.

الحاج محمد لاحظ دهشته وقال: تعال سلم ياولدي علي بنت اخوك سالم الله يرحمه.

سليم بصدمه: اخوي مات.

جلس سالم علي كرسي بجانب امجد..

الجد بحزن: قص عليه كل شيء.

سليم بحزن: اخوي مات ياحزني، ومين اللي واكل ناسه يخطف بنت اخوي من وسط دارها، والله لاكون مخلص عليه.

الجد بجديه: سيبك من اللي خطف ده ليه يوم، اطلع القديم والجديد عليه، عملت ايه في السفر؟.

رقيه بخوف بتبلع ريقيها وتقول لنفسها: ربنا يستر، لازم اعرف الغبي مرزوق فين وقافل تلفونه ليه.

سليم: الحمد الله كله تمام يابوي.

الجد لمحمود وسليم: رحيق بنت اخوكم الله يرحمه، لازم تاخد حقها في أموال ابوها. 
رقية بغيظ لنفسها: كسر حقها، والله لاوريكي يابت سالم،جاي تاخدي الفلوس علي الجاهز اكده.

محمود بجديه: ده حقها يابوي ولازم تاخده، بس تعيش وسطينا.
سليم باستغراب: هي عايزه تمشي.

سالم بسرعه: اه ياعمي عايزه تسافر تعيش لوحدها في القاهره.

سليم: لا يابنتي احنا اهلك، وده دارك، تعيشي وسطيا احسن، احنا صعايده ونخاف علي حريم، ازاي ننام وبنت من بناتنا عايشه لواحدها في الغربه.

عفاف بسرعه: احنا برضو اهلها وامجد ابني اخواها، وهتعيش معانا،  بصراحه انا خايفة على رحيق.

سليم : بناتنا تبعد عنا في حاله واحد لما تتجوز، ثم نظر لسالم، من عوايدنا البنت لابن عمها.

سالم لنفسه: عمي ده راجل سكر.
رحيق بصدمه: ابن عمها مين؟.

محمودبفخر: سالم ولدي زينه الرجال.

رحيق: انا مش بفكر في الزواج  ، ابن عمي راجل محترم، ساعد اخويا وانقذني من الخطف امبارح، بصراحه انا شايفاه زي اخويا امجد.

سالم لنفسه: اخوها.

قام سالم من مكان وطلع علي غرفته.

رحيق بحزن:  انا  والله ماقصدت ارفضه، بس مش حاسه ناحيته بمشاعر.

الجد : ترفضي ولا توفقي ده حقك يابنتي.

انهي الجميع الطعام وغادروا...




رحيق🦋.... حيث تعيش القصص. اكتشف الآن