البارت 4

12.8K 267 1
                                    

زينه بصدمه: اه

الدكتور: احنا عملنا اللي علينا، المرحوم جاي دمه مصفي، ربنا يرحمه ويصب...
فجاه اغمي علي زينه

الدكتور: ممرضه بسرعه يامدام ردي عليا.

الممرضه: خير يادكتور مالها المدام.

الدكتور: بسرعه تعالي ساعديني بسرعه اغمي عليها، تعالي ساعديني ندخلها الغرفه.

الممرضه: سعاد حاضر يادكتور.

حاول الدكتور افاقه المريضه بعد مافقت

زينه بحزن وبكي: اه ياني روحت وسبتني ياقلبي اه ياحرقت قلبي اه يامري فتني لمين وبنتك لسه صغير علي اليتم اه ياقلبي.

الدكتور: اهدي يامدام، سعاد روحي هاتي حقنه مهدئه.

خدت زينه الحقنه ونامت وبعد شويه جه الضابط عماد يطمئن علي الاسطي سالم وياخد اقواله وعرف انه مات.

الضابط عماد: لا حول ولاقوة الابالله، ربنا يرحمه، ومدام زينه عامله ايه؟.
الدكتور: من الخبر جالها صدمه، عطتيها حقنه مهدئه وهي نايمة دلوقتي، لازم حد من اهل  المتوفي يكون موجود،في إجراءات للدفن، ومدام زينه منهاره.

الضابط عماد: هروح اشوف حد من قرايبهم يساعدهم.

في الصعيد

الحاج محمد بقلق: استر يارب قلبي مقبوض من الصبح .
الحاجه نعمه بقلق: انا كمان قلبي مقبوض يارب احمي ولادي وابعد عنهم كل سوء.

الحاج محمد: انا السبب، موت ابني بالحياة، وخدت عزاه اه ياقلبي عليك يابني حاسس انه صابه سوء يانعمه، ولادي كلهم تحت عيني مفيش غيرسالم ولدي اللي بعيد عن عيني ياتري صابك ايه ولدي .

الحاجه نعمه بهدوء: قم ياحج صلي ركعتين معايا وندعي ربنا يقرب البعيد.
تقوم الحاجه نعمه تتوضي وتصلي وتدعي لابنها الغايب ويقوم الحاج محمد يصلي ويدعي لابنه يرده سالم غانم.

في القاهره امام شقه سالم الابنودي

الضابط عماد بيخبط علي الباب ولكن رحيق لا تجيب
فتنهد وهم بالرحيل.
علي السلم..

خير ياحضرة انا الاستاذ مسعد ساكن فى الشقه اللي تحت.
الضابط عماد انا عايز اعرف اي قرايب للاسطي سالم.

ا/ مسعد باستغراب: ممكن اعرف ليه؟.

الضابط عماد الاسطي سالم تعيش انت.

ا/ مسعد: ان لله وانا اليه راجعون، سالم طب ازاي؟.

الضابط عماد: كان في مشوار مع زباين وطلعوا عليه طعنوا كذا طعنه ومات في المستشفى وسرقوا التاكسي،
ومدام زينه اغمي عليها في المستشفى، وخدت حقنه مهدئه ونايمه.

ا/ مسعد بصدمه: لا حول ولاقوة الابالله، الاسطي سالم مقطوع من شجره هو ومرات عايش هنا من اكتر من عشر سنين، ولاعمري شوفت ليهم قرايب، استني ياحضرة الضابط انا جاي معاك.

نادي مسعد علي مراته عفاف وعرفها وقالها خلي بالك من رحيق انا هروح هخلص كل حاجه.

عفاف: مرات استاذ مسعد (٣٩سنه) مخلف ولدين (امجد واحمد) وست طيبه اوي وبتحب رحيق اوي.

عفاف: حاضر يامسعد.

تصعد عفاف لشقه سالم وتنادي رحيق افتحي يابنتي انا خالتك عفاف
فتحت رحيق الباب فهي تحبها وتعتبرها امها التانيه.

رحيق بخوف: خالتي عفاف بابا اتاخر في الشغل ، وماما خرجت من بدري بتعيط ولسه ما رجعتش من بره هي هي...

عفاف بحزن خدتها في حضنها: بطلي تعيطي يارحيق تعالي اقعدي تحت معاي لحد مامتك ترجع، عفاف في نفسها ربنا يصبرك يازينه الحمل تقل عليكي اه ياعيني البت صغيره.

في الصعيد

دخل محمود الابنودي البيت، وهم ان يصعد السلم ..
مصطفى : ابوي...
محمود لمصطفى: صاحي لحد دلوقتي ليه ياولدي؟.

مصطفي عايز اتحدد( اتحدث) وياك.

محمود: خير ياولدي.

مصطفى: ابواي انا عايز ادخل كليه فنون تطبيقيه مش عايز ادخل كليه زراعه، انا بحب الرسم نفسي اكمل في حاجه بحبها.

فجا من الخلف..

الحاجه محمد: ادخل كليه فنون زي مانت عايز ياولدي.

مصطفى بصدمه جدي انا...

الحاج محمد: انا سمعتك ياولدي متخافيش مني انا زمان غصبت ولدي علي الجواز، وشوف النتيجة، قلبي محروق ونفسي يسامحني واشوفه قبل ما موت. .....

محمود ومصطفي: بعد الشر عنك ربنا يديك طولت العمر.

مصطفي بفرحه: شكرا ياجدي.

ثم صعد الي غرفته يقفز بفرح ويفكر في حب عمره سلمي ويقول إن شاءلله هخلص علام، واجي اطلبك من عمي.

في الاسفل محمود: صاحي لدوقتي ليه يابوي؟.

الحاج محمد: قلبي واكلني علي سالم ولدي، عايز تدور تاني عليه ياولدي نفسي اشوفه.

محمود: ابوي دورت كتير يابوي روحت الجامعه، وسالت عليه ومحدش عارف حاجه عنه، ولا حتي مين اللي كان عايز يتجوزها، كانه فص ملح وداب.

الحاج محمد: حاول تاني ياولدي.






رحيق🦋.... حيث تعيش القصص. اكتشف الآن