“لاَ اريِدٌ انْ اشَھدٌ غيِابكَ ، اريِدُ انْ اغَيِب مَعهَ..!”
تذهب رحيق بالليل الي غرفة سالم، وتجلس علي مكتبه وتقرا مفكرته بحب، فكلمات العشق تصبر قلبها علي فراق الحبيب، وبعده عدة ساعات تذهب لغرفتها لتنام.
رحيق بعشق: يومين بس يابن عمي، وقلبي وجعني اووي، انا حببتك من كلامك الحلو، نفسي تعاملني برمانسيه وحب ذي اللي تكتبه، بس ياتري انت هتحبني ولا لا، وشعرك ياتري لمين، ومين حبيبتك اللي دايما تكتب فيها شعر من زمان، ثم تتنهد بحزن انا حالي اتلخبط ونفسي ترجع اعايزه اتكلم معاك، يمكن نار قلبي تهدي.
لا سلطـة لنـا على قلوبنـا هى تنبـض لمـن أرادت …!
فى غرفة رقية
رقيه بعصبيه علي الهاتف: راح فين مرزوق يا عطيه.
عطيه: والله مااعرف ياستنا، من امبارح مختفي، حتي الجهوه ( القهوه) مجاش عليها النهارده.
رقيه بجديه: دور عليه لازم اعرف طريقه.
عطيه بطاعه: حاضر يارقيه هانم.انتهت المكالمه وقالت لنفسها: لازم اعرف اللي حصل مرزوق ومحسن
خطفوا رحيق، و سالم رجعها يبقي سالم مسكهم، ممكن يقولوا انتي اللي اتفقت معاهم علي خطف رحيق، بس لو كان سالم عرف حاجه، اكيد مش هيسكت وبعدين مش هعرف اعمل حاجه دلوقتي لازم اطمن الاول..
في صباح اليوم التالي
رجع سالم من السفروذهب ليلقي التحيه علي جده ويطمئن علي صحته.صوت طرق علي باب غرفه الحاج محمد..
الحاج محمد: ادخل
سالم يدخل ويغلق الباب ويقول: السلام عليكم ياجدي.
الجد بفرح: وعليكم السلام ياولدي.
سالم يقبل يد جده ويقول اتوحشك اوي ياجدي
الجد بمكر: ورحيق
سالم بحزن: حاولت انسي ياجدي، لكن ماليش حكم علي قلبي.
الجد بجديه: عارف ياولدي رحيق بنت ولدي شايفك اخ بس ليه.
سالم بتسائل: ليه ياجدي.
الجد: سالم ياولدي، انت كلمتها كلمة حلوة قبل سابق، او اعترفت ليها بمشاعرك ليها، ياولدي شوفتك اخ اول ماتقع في مشكله بتساعدها.سالم بحزن: انا راجل صعيدي ياجدي بحترم بنات الناس،
مقدرش اقول الكلام ده.
الجد بغيظ: خليك كده لحد ماتتجوز غيرك.
سالم بغضب: هيكون اخر يوم اللي يفكر ياخد حاجه ملكي
الجد بسخريه: ملك كيف ياولدي؟.
انا عمري ماهغصب بنت ولدي علي الجواز، تختار اللي بتريده، مش هعيد الغلط تاني.
سالم بحزن: انا مش عايز اتجوزها غصب ياجدي، عايزها تحبني كيف مابحبها.الجد بجديه: اعترف باللي في قلبك ياولدي قبل فوات الاوان.
سالم: حاضر ياجدي.
صعد سالم الي غرفته وتنهد وقال: لازم احاول، رحيق ملكي وهتكون مراتي.
" غرفه الجد في الدور الاول "بعد ساعه
علمت رحيق برجوع سالم من السفر وذهبت لغرفته للاطمئنان عليه والاعتذار منه.
في غرفه سالم
يجلس علي مكتبه ويمسك المفكره ويكتباعتراف
اعترف لك اني ماعدت اري في الوجود كله غيرك
اني لا اسمع صوتا في دنياي غير صوتك
اعترف بانه ان خيروني بين حياتي وبينك، ساختار ان احيا ولكن بنضك ان احيا والقلب قلبك.
احبكفجا يطرق الباب
سالم بهدوء: ادخل.
تدخل رحيق بخجل وتقول: حمدالله علي سلامتك.
سالم بشوق: الله يسلمك.تلاحظ رحيق المفكره بين ايدي سالم للتقول: دي مفكرتك.
سالم اه مفكرتي، بكتب فيها خواطر شعر، مجرد هوايه.
رحيق: ممكن اقرا انا بحب الشعر اوي.
سالم بتوتر: يعني مش..
رحيق بضحك: خايف يكون خطك وحش هههوهه..
سالم بسرعه: لا خطي حلو جوي.
رحيق بمكر: طب اشوف واحكم.سالم بحب اتفضلي
رحيق اخذت المفكره وقرات اخر ما كتب سالم وتقول: شكلك واقع في الحب يابن عمي.سالم بعشق: تعرفي انا بحب من زمان جوي، واحده عمري ماشوفتها ولا عرفتها،كتير قالوا اني مجنون ولازم اعقل واتجوز، بس حاسس ان ربنا رب جلوب( قلوب)، زرع حبها في جلبي واكيد هالاقيها، وفي يوم من غير معاد لاقيتها، ملاك اتخلق ليا، جلبي دق جوي بعد سنين حرمان دلوقتي انا عايزها مراتي وام عيالي، رحيق من غير لاف ولا دوران انا طالب يدك.
أنت تقرأ
رحيق🦋....
Fanfictionيرمز معنى اسم رحيق إلى الخالص الصافي من خمر الجنة،هل صحيح ان لكل شخص قدر من اسمه اما للقدر راي اخر، فهل يكتب لرحيق ان تعيش وتذوق حلاوه الجنه. سالم الابنودي: ٣١سنه، عيون سوداء وشعر اسود قصير، واسمر قمحي، صعيدي متمسك بالعادات والتقاليد، ويرفض الزواج،...