الفصل العاشر:"لقد ماتت!!!"

839 90 50
                                    


اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم اجمعين!♥

ادعموووني ياكتاكييت عشا تحمسوني اكمل الاحداث لسه هتبدأ >^<❤️

يلا بسم اللّٰه الرحمن الرحيم نبدأ..

***★***★***★***★***

" اخــــــتـــــــي لــــــــاء يــــــا لـــــــــؤي !!!"

_ياقلب لؤي!...تصدقي اول مره اعرف ان اسمي حلو كده؟...المهم عايزه تودعي اختك ولا الوداع من بعيد لبعيد!
انهى كلماته وترك لضحكاته العنان لتتغرغر عيون "حياه" بالدموع وقلبها يضرب بعنف في صدرها يطالبها بإنقاذ روحها التي مع "سلسبيل"..فبدون سلسبيل لا روح ل"حياه"!

_هاتلي اختي اكلمها !
خرجت كلماتها وكأنها خرجت من جثه لا روح فيها ، صوتها خرج بصعوبه وهي تكاد تبكي دماً بوجع علىما تعيشه مع هذا ال...مختل!!!

على الجانب الاخر ابتسم "لؤي" وابعد الهاتف ليهمس في اذن "سلسبيل"_
واللّٰه انتِ صعبانه عليا،انتِ هتدفني عايشه .وهي هتدخل السجن ظلم! شوفتي؟ نهايه تجنن..!

ابصرت "سلسبيل" ملامحه المخيفه بصدمه...اي اخت تلك التي ستدخل السجن ظلم؟ اختى انا؟؟؟
وكأن "لؤي" كان يسمع تفكيرها ليهتف بصوت عالي ليصل لمسامع الجانب الاخر في الهاتف_
هو انتِ متعرفيش؟ مش انا اخدت بصمات المحروسه اختك وحطيتها في سلاح الجريمه ولو سلمته للنيابه اختك هتاخد مؤبد او اعدام؟

ثواني...فقط ثواني ظل عقل "سلسبيل" يستوعب الموقف..لتتجمد ملامحها و تقطم عيونها من شده الغضب!
فجأة صرخت صرخة كادت تصم اذن "لؤي" و "حياه"!
صرخة بثت فيها جزء من غضبها من هذا المجرم ، وبثت فيها جميع معاتبتها لاختها التي وقعت في الفخ بكل سهوله ، صرخة ازهقت روحها على ما تعيشه!

وضع "لؤي" يده على اذنه من الوجع الناتج لصرختها ،
ترك اذنه ليصفعها صفعه من قوتها ادت لكسر جزء من سِنها!!!
بينها "سلسبيل" ازداد بكاؤها والدم يسري في فمها..واللّٰه اعلم بما تعيشه..بكت دون حتى ان تتوجع لما حدث..صمتت لتناجي ربها..لانها وجدت ان الكلام لن ينفع..اغلقت فمها لكن قلبها يأن دماً..هي مظلومه في تلك الحكايه..وما ظنك برب العالمين؟
صبراً فإن اللّٰه يُمْهِل ولا يُهْمِل..!

قرب الهاتف من اذنها لتسمع بكاء اختها على الجانب الاخر ... ودت ان تقول لها..انتِ السبب!
انتِ من اوقعتني واوقعتي نفسك فيما يحدث..
لكن ايضاً صمتت... وما قالته كان اكثر من كفيل ليجعل "حياه" تئن ندماً_
"هتوحشيني يا "حياه"...سلميلي على ماما وبابا وقوليلهم سلسبيل لو مات جسدها..روحها معاكم..
هتوحشيني واوعديني متعيطيش !
قدرنا هنعيشه يا حياه وانا شكل قدري انتهى هنا..
بس يا حياه احمي نفسك! متخليهوش يئذيكي!
ولو حتى اتظلمتي ادعي لربك هو الطف بينا منا.!
ولو طال الظلم ففي الاخرة حقنا هيتاخد..متعيطيش
انا مش زعلانه اني هموت هنا..انا عندى ربي هيجيبلي حقي..ابقي ادعيلي يا حياه ومتنسنيش..
انا مش زعلانه منك ولا مضايقه..انا بحبك يا اختي!
مع السلامه يا حياه..مع السلامه يا حياتي.."

&quot;ذات الخمار&quot;حيث تعيش القصص. اكتشف الآن