SEDAR tak sedar, sudah sebulan lebih mereka bergelar suami dan isteri. Dalam tempoh itu, banyak juga mereka belajar tentang perihal pasangan masing-masing. Setakat ini, hubungan mereka baik-baik sahaja walaupun ada kalanya ada salah faham. Namun, mereka selesaikan dengan matang.
Biasalah adat dalam berumah tangga. Mesti akan ada juga pergaduhan. Cuma yang membezakan adalah, bagaimana setiap pasangan itu hendak menyelasaikan masalah mereka.
Sebab itu pentingnya komunikasi, kepercayaan dalam alam perkahwinan.
“Kamu berdua ni tak mahu ke duduk rumah sendiri?” soal Puan Natrah. Dia memandang kedua-dua insan itu yang sedang menjamah nasi lemak.
“Kenapa? Mama dah bosan tengok muka Nad dengan Aidan?” soal Nadia.
“Bukan macam tu. Kamu berdua kan dah kahwin. Sepatutnya kamu berdua duduk rumah sendiri. Kan ada privasi tu,” kata Puan Natrah. Nadia memandang mamanya.
“Rumah ni besar untuk mama tinggal seorang diri. Sebab tu Nad duduk sini sebab tak nak biarkan mama keseorangan.” Mudah Nadia membalas.
“Soal privasi tu, insya-Allah kami tak akan bermesra berlebihan depan mama,” sambung Nadia tanpa riak. Dia menyambung semula suapan nasi lemak ke dalam mulut.
Aidan yang mendengar itu terus tersedak. Cepat-cepat dia capai gelas air dan meneguk rakus. Manakala, Puan Natrah menggeleng kepala sebelum belakang badan anak perempuannya ditampar.
“Argh! Mama sakitlah!” jerit Nadia sambil menahan perit di belakang badannya. Tamparan berbisa Puan Natrah jangan dibuat main.
“Cakap tak bertapis langsung. Haih, malu mama ada anak macam Nad. Itu, dah merah telinga suami Nad tu,” kata Puan Natrah dengan nada tegas.
Nadia memandang suaminya. Benar, kedua belah telinga Aidan merah. Bukan kali pertama dia melihat akan itu. Dah banyak kali. Lagi-lagi, bila dia usik Aidan. Mesti telinga suaminya itu akan naik merah. Itu tanda Aidan malu.
Nadia menjuihkan bibir.
“Mama ni, sakit tahu tak? Mesti melekat tapak tangan mama.” Dengan muka cemberut, Nadia terkial-kial mengosok belakang badannya. Nasib baik dia tidak mengunyah nasi ketika ditampar oleh mamanya. Puan Natrah buat tak endah. Malas nak layan perangai mengada anaknya itu.
“Haa, Aidan? Kamu tak teringin nak tinggal berdua di rumah sendiri?” soal Puan Natrah lagi. Masih tak puas hati kerana tidak mendapat jawapan dari menantunya itu.
“Kalau Nadia nak duduk sini, Aidan okey aje. Aidan tak kisah,” balas Aidan bersama senyuman kecil.
“Lagipun, Aidan nampak Nadia ni ‘anak mak’. Takut pula, kalau dipisahkan, menangis pula,” tambah Aidan. Riak mengusik terserlah di wajahnya. Nadia terus menjegil mata memandang suaminya.
YOU ARE READING
[COMPLETED] AIDAN DAN NADIA
RomanceAIDAN NAZHAN x NADIA ATHIRAH Tidak pernah terlintas dalam fikiran Nadia Athirah untuk berkahwin. Namun gara-gara desakan daripada sang ibu yang memintanya kahwin, terpaksa juga dia mencari calon suami. Jika dia tidak jumpa calon suami dalam tempoh y...