AN 13

303 16 0
                                    

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.











AIDAN tergesa-gesa menuruni anak tangga. Sampai saja di tingkat bawah, anak matanya meliar sekeliling ruang tamu. Mencari kelibat si isteri tercinta. Kemudian, langkah dihayun menuju ke dapur.

“Nadia!” panggil Aidan sebaik sahaja tiba di ruang dapur. Terlihat Nadia bersama ibu mentuanya di dapur. Bibir mengoyak senyuman nipis.

“Kenapa? Abang nampak cemas aje?” Wajah cemas si suami ditatap penuh kerisauan.

“Abang nak ke hospital. Ayah kawan abang masuk hospital. Kena serangan jantung,” beritahu Aidan.

Usai dia berpakaian sebentar tadi, tiba-tiba dia dapat panggilan dari Encik Sufian. Tanpa fikir panjang, dia angkat panggilan tersebut. Namun, bukan Encik Sufian yang menjawab tetapi Safira. Apabila, Safira memberitahu tentang keadaan Encik Sufian terus Aidan dilanda kerisauan. Baru saja dia bercadang hendak melawat Encik Sufian hari ini.

“Ya Allah. Bila kena tu?” soal Puan Natrah dengan air muka terkejut.

“Baru tadi. Saya nak pergi tengok. Lagipun dia sorang aje. Mana ada adik beradik lain.”

Mendengar bicara Aidan itu, hati Nadia dipagut rasa tidak sedap hati. Dia dapat merasakan bahawa kawan yang disebut Aidan itu adalah Safira. Memandangkan Safira cuma anak tunggal yang hanya ada ayah saja. Air muka keruhnya cuba disembunyikan.

“Saya pergi dulu mama. Nadia, abang pergi dulu. Insya-Allah, tengahari nanti abang balik. Abang masak tomyam thai untuk awak. Sekaligus, cerita semuanya dekat awak. Trust me okay?” Panjang lebar Aidan menutur kata. Bukan tak perasaan air muka si isteri yang berubah keruh itu. Pasti, Nadia tahu siapa kawan yang disebutnya.

“Yalah. Hati-hati memandu,” pesan Nadia tanpa nada. Aidan terus tekap kedua-dua belah telapak tangannya ke pipi si isteri.

“Senyum sikit. Abang tak suka tengok muka cemberut awak,” pinta Aidan.

Mahu tak mahu, Nadia mengoyakkan senyuman kecil. Aidan turut tersenyum sebelum mengucup dahi si isteri.

“Abang pergi dulu. Mama, Aidan pergi dulu. Tolong tengokkan Nadia.”

Puan Natrah mengangguk kepala.

“Assalamualaikum.”

“Waalaikumussalam.”

Aidan melangkah pergi. Nadia menghela nafas berat. Perut bulatnya diusap perlahan. Baru saja hendak bersarapan bersama Aidan. Puan Natrah perasan perubahan air muka anak perempuannya itu. Ingin saja bertanya, namun terpaksa batalkan niat itu. Tak mahu masuk campur urusan suami dan isteri itu. Biar mereka selesaikan sendiri.

“Sudahlah tu. Mari sarapan dulu.”

“Baik mama.”









PINTU wad ditolak, menarik perhatian Safira. Susuk tubuh tinggi dan separa tegap milik Aidan menyapa pandangannya. Lantas, dia berdiri tegak. Bibir menguntum senyum nipis.

[COMPLETED] AIDAN DAN NADIA Where stories live. Discover now