البارت الخامس

2.9K 99 2
                                    

البارت الخامس
#يوم_زفافي
#Mariam_Elshahawy
#مريم_الشهاوي

فرح:"أنا آسفة. "

يامن بذهول قرب ودنه منها: "إيه... قولتي إيه؟؟!"

فرح: "مكنش ينفع أزعقلك كده وأنت قالب عليا الدنيا عشان بس تجيبلي حقي وأنا اتغابيت شوية معاك في الكلام فآسفة."

يامن ابتسم وبصلها: "وأنا كمان آسف إني زعقتلك.... كنت خايف أوي إني مشوفكيش تاني وخوفت تكوني جرالك حاجة."

فرح فضلت بصاله كتير كانت نظارتهم في صمت بس محدش فيهم قادر يتكلم عن اللي جواه لإن محدش فيهم فاهم هو إيه الشعور الغريب اللي بيتبني جوا كل واحد فيهم ؟!

يامن حمحم وحاول يغير الموضوع:"فرح أنا محتاج أعرف كل حاجة عنك وعرفتي عماد منين ."

فرح:"ودا هينفعك في إيه؟"

يامن:"في التحقيق ما هو أنتِ لازم تروحي تقولي أقوالك للوا سامح... عشان يعرف يخلي القضية في صفنا."

فرح باستفهام:"قضية إيه؟!!"

يامن بلع ريقه وحاول يديلها إشارة :"عماد... عاوز يرجعك بالقانون."

فرح قلبها ارتجف وكمل يامن:"رفع قضية إني هر بان أنا وأنتِ وإني.. إني عشيقك وهر بانين سوا  ليلة فرحك."

فرح بدموع:"مش كفاية ضيّع شرفي قدام أبويا... عايز يضيعه قدام الكل."

يامن:"مهو أنا عايز أفهم إيه اللي حصلك عشان نعرف نصده وتطلقي منه وتاخدي حقك في كل الأذى اللي سببهولك."

فرح سكتت ومترددة تتكلم

يامن :"فرح اتكلمي أرجوكي... ثقي فيا أوعدك مش هسيبك أبدا."

فرح بصتله بأمل أخير وابتدت تحكي:"قابلني أول مره في الكلية حاول إنه يتكلم معايا كتير بس أنا كنت بصده قعد يقولي هديكِ عشر آلاف لو جيتي معايا هبسطك أوي أنا معايا فلوس وعندي أراضي وهعيشك ملكة بس أنا موافقتش وزعقتله ساعتها عرف إنه مش هيعرف يجيبني بسهولة... حاول كتير يقابلني وأما تجاهلته قالي أبوكي راجل على قد حاله ومنتيش من عيلة متريشة... أومال حاطة مناخيرك لفوق ليه دا هي ليلة.. دنا هعيشك أحسن من العيشة اللي أنتِ عايشاها دي بكتير لو عجبتيني طب أخليهم عشرين ألف؟؟زعقت وقولتله إني مش قابلة اللي بيقوله وهفرج عليك الناس ولو جبت أبويا هيعرفك مقامك قالي أبوكي لو رميت قدامه شويت فلوس هيريل عليها وهيرميكي ليا وأنا اتحديته ووقفت قصاده وقولتله هتشوف بس أبويا. "

عينيها اتملت بالدموع ويامن وهو مركز في كلامها:"إيه اللي خلاكي تتحديه أنت مكنتيش عارفة طبع أبوكي؟"

فرح:"إحنا مكناش كده.... بابا كانت أحواله ميسورة وكان شغال في شركة محترمة وكان مفيش في حنيته وحياتنا ماشية منغير مشاكل لحد ما صاحب الشركة طلع بيهر ب مخد ر ات وكانوا فاكرينها بودرة أطفال واتهموا بابا لإنه كان شغال على عربية نقل وهو اللي بيوصل المنتجات وافتكروه واحد منهم وكان بيساعدهم ودخل السجن وأمي اشتغلت في البيوت واتبهدلنا ...اتنقلنا لبيت أصغر وحالنا اتشقلب كله وبعد ما بابا طلع من السجن  بقى شخص تاني عصبي أوي لكن عمره ما مد إيده علينا عمره ما مد إيده على أمي أبدا ودايمًا مريحها واشتغل شغلانتين عشان بس يقدر يصرف على أخواتي وأنا وميخليش أمي تشتغل لحد ما أنا عملت مشكلة خليته مش طايق يشوفني في البيت ولا حتى عاوزني معاه."

يوم زفافي(مكتملة) جاري تعديل الأخطاء الإملائيةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن