BAB 3

239 16 0
                                    

Third person's POV

"B-BABY SISTER??!!!"

Puan Dahlia terkaku, terkejut dan terkentut dengan kata-kata Tengku Damean.

Setahunya, Tengku Damean merupakan anak tunggal. Namun, apabila difikirkan semula, dia pernah mendengar khabar angin yang mana Tengku Damean ada adik perempuan. Tapi semua pihak menafikan hal tersebut.

Dengar kata dia sangat sayangkan adiknya tapi mereka berpisah beberapa tahun lalu. Tiada siapa yang pernah melihat rupa paras adik perempuannya kerana zaman kanak-kanak dan remaja Tengku Damean serta keluarganya tidak didedahkan kepada umum.

Memang habislah dikerjakan Puan Dahlia lepas ni.

She's cooked☺️🫵🏻

"Baby sister?" Kali ni giliran Leana pula yang berbisik kebingungan. Dia memalingkan wajah dan menatap Tengku Damean.

Dia ingatkan kata-kata dia tadi tidak didengari Tengku Damean namun pada saat itu, Tengku Damean sudah terlebih dahulu melihatnya dengan penuh sayang. Bukannya jenis sayang seperti pasangan kekasih, namun sayang oleh ...Seorang abang? Serious lah?

'tadi dia pandang boss macam nak telan... Ni  kenapa pulak ni???' gumam Leana dalam hati.

Daleana geleng kepala ke kiri dan kanan menafikan panggilan Tengku Damean terhadapnya.

"Maaf Tengku, Tengku dah salah orang ni. Saya bukan adik perempuan Tengku." Kata Leana dengan senyuman yang sayu dan matanya melirik ke jari-jemarinya yang bermain-main.

'tak mungkin Tengku abang Lea, dia dah hilang lama. Kenapa nak muncul sekarang?' Bisik hatinya.

Air mata kembali berkumpul di tubik matanya. Lebih sakit rasa hatinya daripada tamparan Puan Dahlia tadi. Sakit fizikal boleh disembuhkan, tapi tiada ubat untuk sakit hatinya.

Tiba-tiba, Tengku Damean bangun daripada duduknya dan dengan ajaibnya melutut dihadapan Leana. Sekali lagi mereka semua yang ada dalam pejabat itu terkejut.

Tengku Damean?
Berlutut?
Heh... Tidak akan!

Tapi kalau untuk adiknya, pakai heels pun boleh!

Walaupun Leana berasa takut berhadapan dengan Tengku, namun dirinya berasa dilindungi dan selamat apabila berada dengan Tengku.

"Bambina...no. Now I should call you...Stella, right?"

Pada saat itu, memori Leana kembali terimbas di saat indah hidupnya bersama keluarga. Dan semasa abangnya masih ada. Tidaklah seindah kata-kata tapi kehaduran abangnya telah membuatkan hidup penuh penderitaan Leana menemui sinarnya.

Gelaran yang sering digunakan abangnya apabila memanggilnya. Stella, bermaksud bintang dalam bahasa Itali. Hanya abangnya sahaja yang memanggilnya dengan panggilan Stella. Ibu dan ayahnya lebih suka memanggilnya adik ataupun Lea.

Tanpa disedari, air mata Leana jatuh membasahi pipinya. Bermacam-macam perasaannya ketika ini. Gembira kerana akhirnya dia mempunyai ahli keluarga, teruja kerana orang yang dari tadi dianggap orang luar rupa-rupanya abang sendiri dan boleh dilihat sisi penyayang dan kasih seorang abang terhadap adiknya dalam mata Tengku Damean, serta lega kerana akhirnya dia dapat menamatkan penderitaan hidupnya yang sebelum ini seperti kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Akhirnya, dia ada tempat untuk meluahkan perasaan, tempat untuk meraih kasih sayang dan untuk berkongsi tentang pengalaman hidupnya. Ya, sejak dahulu lagi leana menginginkan seorang abang.

"I'm sorry for leaving you, Stella. It's been five years already. I will make up for it. I swear." Tengku Damean mulakan bicaranya. Biarpun terdengar tegas namun tetap terselit kelembutan dalam nadanya.

HIS STELLA Where stories live. Discover now