🔹️بسم الله الرحمن الرحيم 🔹️
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رواية ☆قلوب حائره☆
بقلمي روز آمين
🦋 البارت السادس🦋أعطي ياسين سكرتير المديره البطاقه الخاصه التي تحمل تعريف شخصيتهْ ليٌدخلها للمديره ويٌعلمها بوصول ياسين المغربي بصحبة مليكه،،خرج لهما السكرتير بوجهٍ بشوش يٌعلمهما بإنتظار المديره لهما بالداخل !!!
دلف ياسين خلف مليكه إلي مكتب مديرة المدرسه التي كانت تقف بإستقبالهما بإحترام وترحاب عالي !!
تحدثت المديرة وهي تمد يدها بإحترام إلي مليكه ٠٠٠٠٠البقاء لله أستاذه مليكه،،أنا جيت لحضرتك في عزا رائف بيه وللأسف ماشفتش حضرتك ولما سألت عليكي قالولي تعبانه فوق !!!!
أجابتها مليكه بحزن لتذكرها لتلك اليوم الحزين ٠٠٠لا إله إلا الله أستاذه سٌحر،،ومتشكره جدآ لحضورك !!!
المديرة وهي تمد يدها بلهفه وأحترام إلي ياسين٠٠٠٠ياسين باشا المغربي،،المدرسه نورت بوجود سعادتك يا أفندم !!
أجابها ياسين بإحترام٠٠٠٠مٌتشكر جداً يا أفندم !!!
سَحر وهي تشير بيدها للأمام بإهتمام وترحاب٠٠٠٠إتفضلوا يا أفندم،،نورتونا !!
جلسوا ثلاثتهم !!!!!!!
تحدثت المديره ٠٠٠٠تحبوا تشربوا أيه يا أفندم ؟؟
أجابها ياسين بنبرة صوت جاده ٠٠٠٠مافيش داعي وياريت حضرتك تدخلي في الموضوع علطول !!!!
بدأت المديره بالحديث متوجهه بالنظر إلي مليكه٠٠٠٠ طبعاً حضرتك بتسألي نفسك ياتري أنا بعت أستدعي حضرتك هنا ليه ؟؟
الحقيقه أنا هادخل في الموضوع علي طول علشان عارفه وقت ياسين باشا الثمين،،
الموضوع وبإختصار إن من يومين جاتلي الميس بتاعت مروان وقالتلي إن للأسف تقارير مروان الشهريه مش كويسه ،،وكمان بقاله مده متغير مع أصحابه ومش بيلعب معاهم ولا بيشاركهم في أي أنشطه جماعيه للأطفال إللي بتعملها الميس ،،
وأكملت بمجامله٠٠٠٠٠الحقيقه أنا لما عرفت أصريت إني أهتم بنفسي بالموضوع ،،ماهو ده مش أي تلميذ عندي ،،ده مروان رائف المغربي وعيلة المغربي كلها ليها وضع خاص جدآ عندي هنا في المدرسه !!!
رد عليها ياسين بإحترام٠٠٠مٌتشكر جداً يا أفندم علي إهتمام حضرتك وأكيد هحط إهتمامك بمروان في الإعتبار !!!
إبتسمت المديره بسعاده ولهفه !!!!
هٌنا إستمعوا لدقات إستأذان علي الباب،،أمرت المديرة بالدخول فدلفت مدرسة مروان والاخصائيه النفسيه بالمدرسه ألقوا التحيه وجلستا
بعد ذلك وجهت المديرة أمر للاخصائيه بالتحدثتحدثت الاخصائيه النفسيه قائله ٠٠٠٠حضرتك أنا لما سيادة المديره بلغتني بحالة مروان جبته عندي في المكتب وإتكلمت معاه ،،وقتها أكتشفت إن مروان بيعاني من مٌشكله نفسيه عميقه ،،،
ولما سألته ليه دايماً حزين وساكت وليه مش بتلعب مع أصحابك زي الأول
جاوبني بعيون كٌلها حٌزن وقالي إن مامي قالتلي إن بابي سافر لبعيد جداً وإن كمان مامي طول الوقت بتعيط هي ونانا وعمتو يسرا
قالي كمان إن حضرتك بطلتي تخرجيه زي بابي ما كان بيخرجه وإنه بقا حزين ومش عاوز يلعب تاني علشان بباه واحشه جداً ونفسه يشوفه !!!
كانت تستمع للمختصه ودموعها تنهمر بغزاره علي صغيرها والحاله التي أَويَ إليها !!
حدثت حالٌها٠٠٠٠ماذا يتوجب علي فعله ؟؟
أشعر أني عاجزه أمام أطفالي ،،كيف أحتويهما وأساندهم وجِدَارِي أصبحَ هَشٍ ضَعيف ولايمكن الإستنادٌ عليه !!
ياألهي،، ساعدني وكٌن بعوني وبجانبي أرجوك !!!
نظر لها وشعر بحيرتها وألمها ،،تحدث٠٠٠إهدي يا مليكه،،إن شاء الله الولد هيبقي كويس،،كل مشكله وليها حل !!!
رافقها ياسين هي ومروان وخرجوا من المدرسه بعد أن إتفقوا مع المختصه النفسيه علي القواعد التي سيتبعونها لتخطي الصغير أزمة وفاة والده ومساعدته علي تحسن حالتهِ المزاجيه والنفسيه،،
ومنذ ذلك اليوم ،،بدأ ياسين بإصطحاب الأطفال بمرافقة مليكه أو يسرا إلي الاماكن المحببه لدي الطفل ،،عَلهٌ يساعده ذلكَ بالخروج من القوقعه التي وٌضِعَ داخلٌها
◇◇◇◇¤◇◇◇◇
كانت بصحبة ياسين في إحدي المولات الفخمه تجلس بجانبه وتنظر إلي صغيريها مع باقي أطفال المنزل وهم يلهونَ بسعاده داخل لٌعبة بحر الكور التي يعشقها مروان وتقف بجانبهم جليسة الأطفال الخاصه ب أنس !!!
إنتبهت علي حديث ياسين لها وهو يسألها بإهتمام٠٠٠٠مليكه،،هو رائف الله يرحمه كان مزعلك ولا حاجه يوم الحادثه ؟؟
نظرت لهٌ وضيقت عيناها بإستغراب ٠٠٠٠خالص يا أبيه،، بالعكس ده كان لطيف جداً في اليوم ده،،هو حضرتك ناسي ولا أيه مش كٌنت معانا وقت الفطار لحد ما مشي هو وطارق علي الشركه !!!
أجابها بتفهٌم ٠٠٠٠٠أه ماأنا فاكر اليوم ده كويس جداً،،أنا قولت يمكن لما راح الشركه إتصل بيكي وحصلت مٌشكله بينكم ولا قالك حاجه ضايقتك أو زعلتك منه ؟؟
أجابته بعيون تلئلئت بالدموع وصوتٍ يملئهٌ الحنين ٠٠٠٠أبداً،،أنا كلمته الساعه 11 لما قمت من النوم زي كل يوم وعاملني بمنتهي اللطف والرومانسيه وبالعكس كان حنين أوي حتي وعدني إنه هيخرجني ويسهرني بالليل ،،،
ثم إستفاقت من حنينها ونظرت له بإستغراب وتسائلت ٠٠٠٠هو حضرتك ليه بتقول كده يا أبيه ؟؟
فاق من حالة الإشتعال الداخلي التي إنتابتهٌ من حالة العشق والهيام التي تبدوا عليها حين تذكرت رائف
وأجابها بتألم لحالة قلبهٌ العاشق المجروح٠٠٠٠أصل رائف الله يرحمه وهو بيموت طلب مني أقولك إنك تسامحيه !!!
أنت تقرأ
رواية قلوب حائرة الجزء الأول
Ficción Generalداخل أعماقِ قصص الهويْ،،دائمآ ما تكون البداياتِ أفضل وألطف،،بعدها يبدأ الشغف بالتلاشي رويدآ رويداْ،،حتي يصبح الأمر عادي،، وبقصتي مع زوجي وحبيبي لم يكن الأمر يومآ عادي،،فكل يومٍ أعيشهٌ بجوارهْ هو بالنسبةٌ لي بدايه جديده وشغفٍ أعنف وحياهًٌ أفضل،، لكن...