Sofia melangkah keluar dari dalam dapur bersama secawan nescafe di tangannya sebelum diletakkan perlahan di depan Khaiza yang sibuk termenung.
"Khai ?" Panggil Sofia melambaikan tangannya di depan Khaiza berapa kali. Jauh betul menungnya.
"Khai ?" Tiada balasan. Sofia mengeleng kecil.
"Khai!" Jerit Sofia membuatkan Khaiza terpinga-pinga sebelum berpaling laju.
"Haa.. kenapa?" Tanya Khaiza berdehem kecil. Sofia menjeling malas.
"Kau ni kenapa. Dari petang tadi lagi asyik termenung je. Kau ada masalah ke?" Khaiza menghela nafasnya perlahan.
Haihh.
"Cakap jelah." Pinta Sofia geram.
"Ketua QB tawarkan aku untuk join misi unit tentera kita di negara Khalbaq. Katanya unit diorang perlukan seorang doktor bedah dari pihak kita untuk dibawa ke sana." Jelas Khaiza meraup mukanya sekali sebelum mencapai cawan Sofia dan dicicip dengan perlahan.
Sofia mengigit isi bibirnya perlahan.
"Habis tu, ikut jelah. Jarang tau orang dapat offer macam ni?" Pujuk Sofia tersenyum tawar. Khaiza mengerling Sofia malas.
"Tapi kenapa aku? Ramai lagi kut hospital lain yang sama macam aku juga, duduk bawah bidang pembedahan ni." Bebel Khaiza menghela nafasnya perlahan.
Sofia mencebikkan bibirnya saja.
"Yelah. Mungkin ni dah tertulis takdir engkau." Balas Sofia sedikit perlahan. Khaiza diam saja mengerling Sofia sebelum memandang tv di depannya semula.
"Mama aku pun tak habis-habis suruh aku balik hujung minggu depan. Family Azad nak datang katanya." Jujur Khaiza memandang kosong tv di depannya itu. Orang dalam tv tu pun tah apa-apa lah.
Sofia perlahan-lahan tersenyum lebar.
"Wei Khai, Kau tak rasa ke ni satu takdir untuk kau yang tak bersedia ni nak lepaskan diri dari mama kau?" Pujuk Sofia. Khaiza mengerling Sofia kejap sebelum mengurut pelipisnya perlahan.
"Bila misi tu?" Tanya Sofia mula serius.
"2 Oktober." Jujur Khaiza. Sofia terbeliak sebelum menepuk bahu Khaiza laju.
Pak!
"Auw!"
"Wei! Tu Ahad ni kan?!" Khaiza menjeling Sofia tajam. Minah ni kan Haihh!
"Ya Perempuan Hujung minggu ni." Jawab Khaiza malas. Sofia tersengih saja.
"Ikut jelah wei. Siapa tahu kau dapat new experiance dekat situ." Sofia tersenyum nipis.
Khaiza sekadar memandang Sofia tanpa reaksi.
"Tengok lah dulu macam mana." Jawab Khaiza malas sebelum membuang pandangannya kosong.
Khaiza segera memparkirkan keretanya di halaman rumah mamanya sebelum melangkah keluar dengan perlahan.
Setelah itu langkah kakinya dibawa laju ke dalam rumah.
"Assalamualaikum." Ucap Khaiza setelah tiba di dalam sebelum figura Khairul menjengah dipandangannya.
"Walaikumusalam." Balas Khairul mengerling Khaiza malas sebelum tertoleh semula.
Khaiza selamba melabuhkan punggungnya di sebelah Khairul.
"Aik, jarang betul kau balik waktu-waktu macam ni dik?" Soal Khairul pelik. Khaiza mengaru belakang kepalanya saja.
"Orang balik salah. Tak balik pun salah. Haihh." Bebel Khaiza memandang kosong rancangan yang dilihat oleh abang keduanya itu. Sepahtu renioun.
Tah apa-apa si Tapan ni.
"Eh! Dik ?" Tegur Datin Kaisya melangkah keluar dari dalam dapur itu bersama cawannya.
Khaiza memalingkan kepalanya kejap sebelum tersengih.
"Awal betul balik, bukan mama suruh balik hujung minggu depan ke?" Soal Datin Kaisya pelik.
Khaiza segera bangkit daripada duduknya sebelum berlalu menyalam tangan wanita separuh usia itu.
"Adik ada hal penting nak bagitau mama." Jujur Khaiza. Datin Kaisya mengerutkan keningnya saja sebelum mengambil tempat duduknya di sebelah Khaiza.
"Hal penting apa adik nak cakapkan tu?" Soal Datin Kaisya mula serius. Khairul turut menjongketkan keningnya memandang Khaiza.
"Ketua department adik tawarkan adik untuk ikut misi unit tentera kita di negara Khalbaq selama sebulan. Ketua department adik juga bagitau yang unit ketenteraan kita perlukan seorang doktor pakar bedah dari pihak Hospital adik untuk dibawa ke sana." Jelas Khaiza panjang lebar.
Datin Kaisya terdiam merenung cawan di depannya.
Khairul mengelengkan saja sebelum menepuk tangan mamanya perlahan.
"Ma?"
"Tak bahaya ke dik?" Soal Datin Kaisya memandang Khaiza laju.
Khaiza tersenyum nipis. Dia pun sebenarnya tak pasti sebenarnya tapi insyallah ini mungkin jalan terbaik yang Allah berikan untuk dia.
"Insyallah tak ma. Lagi pun misi yang adik ikut ni dibawa jagaan tentera kita." Pujuk Khairul. Lambat-lambat puan Kaisya menjatuhkan kepalanya juga.
"Baiklah. Nanti mama bagitau mama Azad yang Adik akan pergi menjalankan misi di negara Khalbaq." Khaiza tersenyum saja sebelum menjatuhkan kepalanya.
"Terima kasih ma." Ucap Khaiza memeluk Datin Kaisya laju. Datin Kaisya mengangguk saja sebelum mengusap kepala anak gadisnya itu perlahan.
"Jaga diri baik-baik dekat sana dik." Ujar Khairul menarik pipi Khaiza sekilas.
"Auw! Tahu lah!" Marah Khaiza mengusap pipinya kasar. Sakit betul tangan mamat ni!
Makan besi ke apa?
Dari jauh Ahmad berlari laju sebelum mengambil tempat duduknya kasar di depan Khaiza.
Peluh yang merenek di dahinya dikesat laju.
"Wei Khai, serius lah kau nak ikut misi ke negara Khalbaq?" Soal Ahmad berusaha menstabilkan nafasnya.
Sofia di sebelah Khaiza mengeleng saja.
"Eh jantan, kalau ye pun kau tarik lah dulu nafas kau tu. Tempias sampai sini bongok!" Marah Sofia. Ahmad tersengih saja.
"Haihh. Yaa aku nak terbang ke Khalbaq hujung minggu ni." Ujar Khaiza mengeleng saja memandang tingkah dua manusia itu.
"Asal kau tak bagitau awal-awal wei. Takde lah kawan aku lagi lepas ni." Rungut Ahmad mencebik kecil.
Khaiza mengerutkan keningnya saja.
"Habis tu aku ni apa? Pencawang?!" Tanya Sofia memukul bahu Ahmad kuat.
Pak!
"Argh! Aku gurau jelah!" Begang Ahmad. Khaiza tergelak kecil.
"Eh, dahlah aku kahwin kan juga korang dua ni. Aku pergi sebulan jelah tak lama mana pun. Lagi satu, aku tak bagitau awal dekat kau sebab aku pun last minit dapat information ni." Jelas Khaiza. Sofia mengangguk laju.
"Oh yeke. Patut lah." Ahmad menjatuhkan kepalanya saja.
"Ni, nanti kau duduk dekat sana jaga diri elok-elok tau. Jangan pula nanti tiba-tiba balik sini bawa jodoh." Ujar Sofia tersengih. Khaiza mengeleng saja.
"Mustahil betul. Aku ke sana tu sebab kerja sayang." Jelas Khaiza menjeling Sofia malas.
Sofia mencebikkan bibirnya saja.
Takdir Allah kita tak tahu ?
🤍🌼🤍
اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
Allahumma salli 'ala sayyidina muhammad wa'ala ali sayyidina muhammad
YOU ARE READING
[OG] Khalbaq Qarshi [Lattest]
General FictionMengisahkan Seorang Doktor Pakar Khaizatul Naelora yang cukup terlatih dan berpengalaman dalam bidang pembedahan. Hasil kerjanya tidak pernah menemui kegagalan. Prinsip hidup Khaiza Tidak ada perkara yang perlu berhenti di tengah jalan. There Is No...