BAB 7

289 40 4
                                    

"Bonda nak pergi mana?"Soal Qalish dingin apabila melihat si ibu tengah bersiap.

Qaisara berpaling sekilas melihat anaknya sebelum dia menyambung mengemas barangnya.

"Bonda ada mission"

"Walid sama?"

"Iya sayang"

Kedengaran keluhan anaknya buat Qaisara berpaling.

Qalish hanya menunduk. Rasa bersalah pula apabila melihat wajah murum itu. Dia berjalan mendekati anaknya itu.

"Qalish..."

Qalish memandang wajah Qaisara. Tiba-tiba dia mencebik sedih.

"Alalala jangan macam ni, sayang..."Pujuk Qaisara lembut sebelum menarik anaknya dalam pelukkannya.

"Bondaa..."Air mata jatuh juga akhirnya. Mata Qaisara juga berair melihat anaknya sedih.

"J-angan la pergi... Alish tak nak duduk dengan atuk Irvan"Terus berkerut dahi si Qaisara apabila nama Irvan pula jadi topik.

"Awak tak sedih bonda awak pergi ke?"Soal Qaisara cuba lari dari topik Irvan.

Qalish mengeleng.

"Alish tak nak pergi umah atuk, Alish nak ikut bondaaa"Wajah si kecil itu cebik memandang bondanya.

"Kenapa tak nak pergi rumah atuk?"

"Atuk cuke paksa alish lawan lawan dengan dia, Alish tak nak... nanti alish kalah, dia ejek alish."

Terus rahang Qaisara jatuh mendengar luahan anaknya.

Itu je?!!

Dia fikir, anaknya akan sedih apabila dia dan Ashry menjalankan tugas dan tinggalkan dia lama-lama. Takut rindu la kan? Ni tak?!

Dia tak nak pergi rumah Irvan je?!

Suka spoil mood la si anak ini.

"Aduh anakku"Ujar Qaisara perlahan. Terlepas jua tawa kecil Qaisara.

Sia sia je rasa serba salah.

"Bondaaa"Rengek Qalish apabila mendengar tawa si ibu.

"Okay okay, bonda tak gelak"Ujar Qaisara yang masih tawa kecil. Dia menepuk perlahan belakang Qalish.

Klak!

"Kenapa ni?"Soal Ashry yang baru keluar dari bilik air. Dia yang tidak berbaju dan hanya memakai tuala memandang hairan ke arah mereka berdua.

Apahal jejak kasih depan pintu ni?

"Qalish tak kasi kita pergi, Bang. Tak nak pergi umah Uncle Irvan je"Qaisara memberitahu dengan mulut tersenyum. Dia memandang suaminya.

"Aik, Kenapa?"

"Bondaa, jangan la bagitahu ayah.."Lagi berkerut dahi Ashry apabila mendengar suara kecil itu melarang Qaisara.

Qaisara hanya mengangguk sambil pura-pura sedih juga. Walhal Ashry tahu, Qaisara terseksa untuk menahan tawa.

"Qalish, meh kat ayah"Pujuk Ashry lembut. Dia duduk melulut sambil memandang anaknya. Qalish perlahan-lahan mendekati Ashry.

"Sayang, awak pergi lah mandi dulu. Let me handle this"Ujar Ashry kepada Qaisara. Qaisara mengangguk sebelum laju-laju masuk dalam bilik pakaian.

"Ok Qalish. Now, only me and you. So tell me... why awak tak nak pergi rumah atuk?"

Qalish sudah tercebik menahan sedih.

"Atuk suka cakap Qalish lembik sebab kalah"

Ashry hanya diam.

Air mata di kecil itu jatuh. Dramanya awak.

TUAN AYDENWhere stories live. Discover now