Kepingan salji yang turun perlahan seperti gerimis sebelum senja. Di kala menyusuri tebing sungai yang penuh dengan pohon rendang yang lebat berbunga. Lembaran angin yang tiba sepoi-sepoi bahasa menerbangkan kelopak dan haruman bunga seiring dengan cebisan salji, sehingga tidak dapat dibezakan keduanya dari jauh.
Di langit, matahari masih kelihatan, namun cahayanya tidak menyilaukan. Dapat dilihat dengan mata kasar merah jingga bulatnya matahari itu (persis telur kuning dari telur masin kegemaran semua) yang perlahan turun menuju ke hujung sungai tidak berpenghujung.
Di kala aku dingin memeluk tubuh menapak perlahan bersebelahan sungai yang mengalir tenang, insan lain di sekeliling ku lihat bergerak pantas. Ada yang sudah bermandi peluh dalam larian, meninggalkan aku dengan bau tanah (juga hamis peluh). Ada juga yang berlenggang berbasikal, tersenyum pada angin sejuk yang lembut menyapa wajah.
Kedengaran kanak-kanak bernada riang berlari berkejaran sesama mereka, pada masa yang sama melambai pada mereka yang lalu lalang. Langit petang itu penuh dengan awan jingga. Aku sempat menyaksikan beberapa ekor arnab, rama-rama dan juga piza di dalam kelompok awan itu. Adakah itu halusinasi atau aku sedang diberi petanda bahawasanya aku sudah lapar. Aku ikutkan cadangan yang kedua.
Aku tahu ada beberapa kedai piza bersebelahan dengan sungai yang aku berada sekarang. Tetapi, cuma ada satu yang aku tahu aku boleh makan tanpa was-was. Dan ke situlah tujuanku buat masa ini.