16. KateSyrana

36 8 4
                                    

A következő kedves válaszolónk KateSyrana

○•○•○

1. Kedves KateSyrana! Köszönjük, hogy elfogadtad a felkérésünket az interjúra! Először is mesélnél nekünk arról, hogy mi fogott meg a fantasy műfajban? Mit jelent számodra?

Sziasztok,
Köszönöm, hogy felkértetek erre az interjúra. Sokat jelent számomra.
A fantasy az a terület, ahol nincsenek korlátok, itt bármi megtörténhet. Ez nem azt jelenti, hogy logikátlanul pakolhatjuk egymás mellé a történéseket, és a karakterünk bármire képes lehet, csak mert. De, ha én vérszívó, cuki unikornisokkal akarok írni történetet, akkor megtehetem, csak legyen magyarázatom arra, hogy a cuki unikornisok miért isznak vért az adott világban. És itt jön a zsáner legjobb része, a világépítés. Megalkothatod a saját világod, aminek a működési törvényeit szabadon alakíthatod. A mi világunkban játszódó történeteknek megvannak a korlátai amikhez nem nyúlhatsz, én pedig nem szeretem a korlátokat, hacsak nem én állítom őket. Épp ezért nekem a fantasy a szabadságot jelenti, amiben kedvem szerint alkothatok, építhetek.


2. A profilodat elnézve, nagyon sok könyvet írtál már. Mi motivál téged az írásra? Mit érzel, amikor írsz?

Nekem az írás kikapcsolódás, amikor elszakadhatok a megszokott környezetemtől, és belecsöppenhetek egy olyanba, amibe épp vágyom. Már több ismerősöm is megkérdezte hogyan találom ki a történeteimet. Erre szoktam azt válaszolni, hogy jön egy gondolat, hogy milyen jó lenne egy ilyen vagy olyan sztorit írni, aztán kinyílik egy virtuális kapu, és én megírom, ami ott történik. Tudom, ez így elég weird, de szerintem sok más történetíró érez hasonlót.

A legnagyobb kihívás az, hogy visszaadjam azt, ami a fejemben játszódik. Ha valaki megkér téged arra meséld el mi volt a filmben, amit néztél, akkor máris ott a probléma, hogy szinte lehetetlenség részletekbe menően elmondani, hogy mi történt. A lényeget viszonylag könnyű összefoglalni, de ahogy a mondás is tartja, az ördög a részletekben rejlik. Na ezt megmutatni kihívás. Úgy elrejteni az apró utalásokat, mozzanatokat, amik elvisznek aztán a végkifejlet felé.


3. Szerinted hogyan lehet élvezhetőbbé tenni az írást? Mi a legnagyobb kihívás benne?

Hogyan lehet élvezhetőbbé tenni az írást? Ez egy jó kérdés, aki szeret írni, az élvezi, ha már nem élvezi, annak oka van. Rágörcsöl, mert teszem azt úgy érzi az olvasók túl sokat várnak tőle. Vagy elkeseredik, mert nem sikerül azt visszaadni, amit szeretne. A lényeg, hogy nem szabad olyan célokat magunk elé állítani, amik nem elérhetőek. Olyat nem lehet írni, ami mindenkinek tetszik. És ami még fontos, a történetet mindig az író alakítja, nem az olvasók. Igen leírhatják, hogy ezt meg azt mennyire szeretnék, de az ő elképzelésük nem feltétlenül összeegyeztethető azzal, amit az író szeretne. Ilyenkor jön a görcs, hogy mit fognak gondolni, ha én mégse azt lépem meg, amit ők elvárnak? Nem olvassák tovább a legrosszabb esetben. Nincs ezzel baj. Ezért létezik a fanfiction kategória, ahol az ember létrehozhat egy alternatív befejezést, folytatást, ami számára kedves. 


4. Mesélnél nekünk a Démon harapása című történetedről?

Régóta úgy éreztem a történeteim gyengepontja a szerelmi ív. Ezért elmentem tavaly egy képzésre, ami NA kategórián belül a romantika visszaadására összpontosított. Itt már az elején kiderült, hogy én inkább cselekményközpontú történeteket írok, és nem karakterközpontút, ezért sokkal kevesebb figyelmet fordítottam arra, hogy visszaadjam mit éreznek közben a szereplőim.

A tanfolyam elvégzése után döntöttem úgy, hogy megpróbálkozom egy történettel, aminek a középpontjában egy lány, és az ő szerelmi élete áll. Természetesen nem maradhatott ki a fantasy vonal se, így kitaláltam az én diabloimat. A kettő kombinációjából született meg A Démon harapása története. Igencsak meglepett, hogy népes olvasótáborra talált, mert jóformán semmi különösebb esemény nincs benne. (Az eddig történeteimhez viszonyítva.) A történések többsége hétköznapi. Találkák, munkakeresés. Ezért sem gondoltam, hogy sokakat érdekelni fog, de úgy voltam vele nekem nagyon jó kis gyakorlás lesz a karakterközpontúság gyakorlására. Meglepő módon számomra is élvezetesnek bizonyult, a visszajelzések alapján az olvasóknak is.

Jelenleg két mellékszereplő története fut, ahol már férfi szemszögből is írok részeket. Ettől is féltem kicsit, mert nőket nehéz elképzelni hogyan gondolkodik a másik nem képviselője, és néha nehéz visszaadni Ulrich jellemét, gondolkodásmódját, de igyekszem hozni, amit kell.Legutóbb Jack is kapott egy részt, amire szintén sok pozitív visszajelzés jött. Szóval, ha egyszer a végére érek, és javításra, illetve átírásra kerül a történet, akkor lehet bővülni fog az ő szemszögéből megírt részekkel is. Hogy ez kikerül-e majd, azt még én se tudom.


5. Van kedvenc történeted a sajátjaid közül? Ha igen, melyik az és miért?

Ez megint egy olyan kérdés, amire nem tudok egyértelmű választ adni. A Sötét Védelmező volt az első saját történetem, ezért mindig is a szívem csücske lesz, mégha nem is ez legolvasottabb, legjobban felépített történetem. De nagyon szeretem a Genosymet is, vagy Nyxet, Bonifácot, A Démon harapását is...Azt hiszem a válasz inkább az, hogy magukat a karaktereket szeretem nagyon, nem is a történetüket. 


6. Elég szép olvasótábort építettél ki magadnak. Gratulálunk ehhez! Hogy jutottál a Wattpadra? Mióta publikálsz a platformra?

Köszönöm. Nem volt könnyű út, mert a fantasy, hacsak nincs benne romantika, akkor annyira nem népszerű itt, ezért is vagyok nagyon hálás minden olvasómnak, aki velem tart minden történetemnél.


2017-ben találtam rá. Már előtte is keresgéltem fórumot, ahol publikálhatok, de nem igazán találtam. Vagy csak olyat, ahol olyan magas követelményeket támasztottak, aminek akkor nem tudtam eleget tenni. Nem is értettem akkor, meg most se, hogy ez miért is, hisz senki nem úgy kezd el írni, hogy már profi. A tanulás hosszú folyamat, és sokat kell írni hozzá. A WP ebből a szempontból jó is, meg nem is. Nem szelektál, lehetőséget ad mindenkinek, de ez azzal is jár, hogy sok olyan írás kerül ki, amire nem lehet azt mondani, hogy minőségi. Amivel nincs gond, ha aztán az illető erre rájön, és nekiáll tanulni, fejlődni.


7. Olvasni is szoktál Wattpadon vagy csak írni? Ha olvasol, van esetleg olyan írás, amit kiemelnél?

Régebben olvastam, lelkesen írtam hozzászólásokat is, valaki értékelte, mást meg zavart. Már jó ideje nem olvasok, és nem azért, mert nem találtam magamnak valót, vagy úgy vélném egyik sem elég jó. Rájöttem, hogy ha valami nagyon megtetszik egy történetben, azt akaratlanul is, kicsit átalakítva megjelenítem a saját írásaimban is. Nem szeretnék ebből problémát, így felhagytam az olvasással.Kiemelni nem szeretnék abból, amit régebben olvastam, nehogy sértődés legyen belőle.


8. Mivel motiválnád azokat az írókat, akik most kezdenek bele az írásba és a Wattpados életbe? Szerinted mi a siker titka? 

Írjanak sokat, gyakoroljanak, és ne keseredjenek el, ha az első időkben nincs rajta több százas olvasás. Jó egy évig nekem se volt, már annak is örültem, ha 10-15 megtekintés került rá. Idővel megjönnek azok az emberek, akiket érdekelni fog az, amiről írsz.

Némi reklám se árt, amihez nagyon jó felület a Wattpadosok FB csoport, ahol rengeteg segítőkész ember gyűlt össze, nagyon jó kis közösséget kialakítva.

Nincs fix recept a sikerre. A klisés sztoriknak ugyanúgy megvan a rajongótábora, mint az egyedi fantasy világoknak, vagy fanficeknek. Valamelyiknek nagyobb, valamelyiknek kisebb. Az írás ne a népszerűségről szóljon, hanem arról élvezze, amit alkot. A többi meg alakul magától.

Még egyszer köszönjük, hogy elfogadtad a felkérésünket!:) 

InterjúkWhere stories live. Discover now