3

13.6K 1.8K 215
                                    

Angin pantai mengibas rambut Seif dan Baihaqi yang duduk di bangku melihat Hessa berlari dan melompat bermain dengan ombak. Sekejap anak kecil itu ketawa dan memandang abangnya kerana terhibur dengan tingkahnya sendiri.

Seif pandang Baihaqi di sebelah. Mata lelaki itu meredup tak berkelip memandang ke arah Hessa. Terfikir apa pula yang ada dalam benak sahabatnya sekarang.

"Kau risaukan Hessa?" soal Seif tiba-tiba.

Baihaqi diam tidak menjawab. Dia tarik nafas dan menghembusnya perlahan-lahan.

"Seif, aku rasa nak berhenti belajar." Satu rangkap ayat keluar dari mulut Baihaqi buat Seif tersentak.

"Apa kau cakap ni, Bai? Kita baru masuk kut. Panjang lagi perjalanan kau. Kau dah nak berhenti?" Nada suara Seif agak tegas, tidak senang dengan keputusan impulsif sahabatnya.

"Aku abang, Seif. Ada orang yang aku kena jaga bukannya fikirkan diri aku sendiri sahaja." Baihaqi mengeluh.

"Aku faham. Tapi macam mana kau nak jaga adik-adik kau sedangkan kau sendiri tak benarkan diri kau jadi kuat? Kau fikir ini sudah pengakhiran, tapi kau tak fikir boleh jadi ini satu permulaan.

"Kau, Hessa, Aqib... Kau rasa hidup kau orang hanya untuk hari ini?" soal Seif sedikit dingin.

Baihaqi pandang wajah Seif sekilas sebelum matanya teralih sebaik mendengar gelak tawa Hessa dari jauh.

"Perjuangan memerlukan persiapan. Tangan kosong tak datangkan hasil, Bai. Fikirkan balik keputusan kau."

Baihaqi hela nafas panjang. "Aku..." baru ingin membalas kata-kata Seif. Telefon bimbitnya berbunyi.

"Ya, Qib?"

"Ha? Tak cukup duit?"

"Okay, abang datang sekarang."

Baihaqi bangun daripada bangku lantas menyimpan telefon ke dalam poket.

"Kau tolong tengok Hessa kejap. Aku nak pergi kat Aqib. Duit tak cukup, dia cakap," pinta Baihaqi.

Seif angguk sahaja. Tadi Aqib pergi ke gerai hujung pantai sana, nak belikan layang-layang untuk Hessa katanya.

Sebaik Baihaqi beredar, Seif pandang Hessa melompat-lompat mengejar dan dikejar air pantai. Kadang Seif terfikir, apalah agaknya ada dalam kepal budak sepuluh tahun itu. Kepala budak perempuan itu seperti kosong. Dia boleh tersenyum, boleh ketawa malah berbahagia dengan cara sendiri tanpa memikirkan nasib dirinya sekarang dan kelak.

Anak mata hitam Seif terangkat memandang wajah si kecik Hessa sedang ketawa mengejar ombak pantai. Wajahnya cerah, kulitnya mulus ibarat kapas ringan dan rapuh. Seperti bayi baru lahir, suci dan polos. Rambut paras bawah dada itu pula didandan single braid. Tadi di dalam kereta dia sempat mengerling Aqib yang tolong mendandan rambut adiknya.

Seif yakin, kelak saat Hessa sudah jadi gadis dewasa, dia akan jadi perempuan yang cantik. Tapi macam manalah agaknya perangai Hessa tu bila dah besar nanti? Dia harap Hessa dewasa tak huru hara dan nakal seperti sekarang. Makin sakit kepala si Baihaqi tu nak kawal adik dia seorang ini.

"Auch!!" Sedang Seif memerhati budak kecil itu, matanya tiba-tiba membesar melihat Hessa tiba-tiba rebah lantas dibasahi ombak pantai.

Seif bangun berdiri. Wajahnya sedikit gusar.

Saat Hessa paling ke belakang, dia terus menjuih bibir bawahnya ke hadapan. Matanya berkaca-kaca.

Seif terkebil-kebil. Dia toleh kiri dan kanan. Mana pula Baihaqi dengan Aqib ni? Budak ni dah nak menangis! Dia manalah tahu memujuk.

SEIFWhere stories live. Discover now