4

12.5K 1.8K 204
                                    



DARI jauh mata Baihaqi menangkap kelibat gadis remaja berbasikal masuk ke perkarangan rumah. Dia bebaju kurung seragam sekolah, dengan rambut diikat gaya ponytail, siap ada ribbon warna pink atas kepala. Ada-ada sahaja budak Hessa ni.

"Abang!!" Hessa seperti biasa, setiap kali melihat Baihaqi menunggunya di tangga rumah rumah, dia teruja macam tak jumpa abangnya bertahun-tahun.

"Hari ni kau buat masalah apa lagi kat sekolah?" Lihat Hessa menongkat basikal, Baihaqi bertanya.

Terus jelingan tajam dibalas remaja perempuan itu.

"Ingat Hessa ni budak-budak ke?"

"Eleh, kau kan Hessa Yalina, mana boleh hidup kalau tak buat masalah kan?" balas Baihaqi selamba. Biasanya seronok juga dengar cerita karut Hessa bawa dari sekolah.

"Tak ada. Harini sibuk latihan kawad," Hessa panjat tangga dan duduk di sebelah abangnya. Badan dibongkok sedikit menanggal tali kasut.

"Bila abang masuk kerja?" Dua hari lepas Baihaqi dapat tawaran kerja di sebuah bank.

"Minggu depan. Hessa nak ikut abang?"

"Hessa kan sekolah lagi. Tunggu Hessa habis sekolah, Hessa ikut abang duduk kat bandar okay?"

Baihaqi senyum tipis tangan naik mengusap rambut adiknya. "Sunyilah abang nanti."

"Eleh, kalau abang sunyi, abang pergilah keluar jalan-jalan dengan Abang Seif macam yang selalu abang buat. Nanti, mesti Abang Seif jemput abang bawa keluar jalan-jalan kan?"

Dengar nama Seif raut wajah Baihaqi berubah. Dia tarik tangannya dari kepala Hessa, mata hitam teralih ke arah lain. Tak membalas tatapan polos adiknya.

Hessa kerut dahi.

"Abang bergaduh dengan Abang Seif ke?"

"Tak ada lah! Ingat abang budak-budak ke nak bergaduh-gaduh dengan orang." Laju Baihaqi menafikan.

"Habistu?"

"Manusia boleh berubah, Hessa. Persahabatan pun boleh berubah. Kami tak macam dulu bukan bermakna kami bergaduh. Mungkin waktu dah berlalu... Lagipun Seif sekarang mungkin ada kat luar negara, abang dengar cerita dia sambung study." Baihaqi senyum kelat.

"Untung betul jadi Abang Seif kan? Sudahlah handsome, kaya, baik... Dapat study luar negara pula tu."

Baihaqi senyum sahaja. Sedikit kelat.

"Hessa nak jadi macam Seif?"

"Kita manalah kaya macam dia, abang. Lagipun Hessa tak sebijak abang dan Abang Seif." Hessa geleng kepala dengan keluhan. Dia sendiri pun sudah tak sabar nak habiskan sekolah. Penat belajar.

"Kalau Hessa nak belajar tinggi-tinggi kena belajar rajin-rajin. Abang akan kerja kuat untuk bantu Hessa."

Hessa termanggu sejenak. Dia tarik senyum kelat sekali dengan dadanya ternaik menarik nafas panjang. "Hessa nak kahwin."

Mati terus semangat Baihaqi. Matanya mengecil memandang adiknya. Umur baru setahun jagung ada hati sebut pasal kahwin depan abang dia.

"Umur kau tu baru 15 tahun! Gatal sungguh! Kau ingat kahwin tu kahwin aje ke? Inilah abang tak nak kau tengok drama cintan cintun banyak sangat. Pengaruh buruk tau!"

"Alah, abang! Hessa tengok orang lain kahwin elok aje bahagia."

"Kau tu budak-budak lagi! Habiskan belajar dulu! Huh! Ada hati nak kahwin. Geli aku." Baihaqi angkat punggung dan bangun beredar dari situ. Meremang dia dengar cita-cita karut adiknya.

SEIFWhere stories live. Discover now