البارت 2.......أخذت برق سنا إلى الحمام لتهدئها وتغسل وجهها ثم تذهب إلى المحاضرة. ) -
فى الخارج على أحد الطاولات يجلس رعد و أحمد في صدمة مما حصل .
رعد وهو يسأل متفهما :هو ايه دي يا ابنی مين البنت دى شكلها مخيف كد ليه .
احمد ف صدمه : والله مش عارف یا اخي البنت دی بنت عز الدين الأسمى كانت الأولى على الجمهورية في الثانوية العامة وهم فى أولى السنة دی بس محدش بيسمع صوتها خالص الفي المحاضرة معندهاش صحاب خالص غیر ابن عمها والبنت الكانت معاها دى ، بصراحة سكوتها بيخوف الجامعة كلها منها .
رعد في تفكير وهو يقول لأحمد : بس علفكرا باین من حركات الضرب انها حرکات مدربة ومخططة بتفکیر مش عشوائية ، شكل البنت دى وراها حكايه.
أحمد : متيجي نحضر محاضرة سنه أولى النهارده وتشوف شكلها ف المحاضرة ، دى الدكاترة بيخافوا من أسئلتها.
رعد متعجبا :- هو عادى تدخل المحاضرة بتاعت أولى، بعدين مش لدرجه دى ياعم ليه هى زويل عشان الدكاتره يخافوا منها.
أحمد بثقه:بس تعالا وشوف بعنيك.
رعد : تعالا یا عم نروح نشوف اليوم الباين من اوله ده .
ذهب الإثنين إلى مدرج محاضرة سنه أولى جلس رعد بجواره من جانبه الأيسر (أحمد) دخلت (برق) مع صديقتها (سنا) إلى المحاضرة ، تقدمت (برق) على (سنا) دخلت برق فى عينيها برود ولا مبالاه واضح على وجهها.
أحمد عندما رأها نغز رعد فى زراعه. أحمد سريعًا : ولا ، البنت أهى اللى بقولك عليها. نظر رعد لها سريعا ليفاجئ بشئ دق في صدره فجأه فهو يعلم أنه قلبه لأنه طبيب لكنه أحس بشعور غريب يغزوا أطرافه رآها جميلة ، بل فاتنة سرقة نظره فهو كان يمر عليه في أمريكا العديد من الفتيات الجميلات لكنه لم يعجب بأى منهم أبدًا ، تري لماذا هذه الفتاة بالذات هى التى سرقت عقله وتفكيره. استيقظ عندما جلست جواره على اليمين ولكنه ظل في اللاوعي . وهو ينظر لها ، لاحظت أنه ينظر لها ولكنها عكس الفتيات - الأخرى قامت بإستناد كوعها على الطاولة أمامها وضعت رأسها عليه وهي تنظر له إلى أن لاحظ أحمد ونغزه فى كوعه . تأوى الأخير آلما ولكنه سرعان ما تحول هذا الألم الى احراج عندما وعى انها تنظر إليه لأنه كان ينظر لها ، تصبب عرقا من شدة حرجة .
قال أحمد هامساً :ايه يا ابني من ساعة ما البنت دخلت وانت متنح كده ليه فيها ، دا هي حتي أحرجتك وبصتلك عشان
تبطل بص وأنت منتح برضه.سرعان ما دق هاتف أحمد
احمد: رعد ف حاجه هعملها وجاي خمس دقایق
رعد مستنجدا:استنى يا أحمد يا أحمد استنى متسبنيش هنا لوحدى، احمد...
احمد: استنی استنی خمس دقايق و جای. كانت جالسة بجواره فهمت كل كلمة ولكنها لا تهتم بما
يقال حولها.
وسرعان ما دخل الدكتور ألقى عليهم السلام وردوا عليه السلام و جلسوا يستمعون إلى الشرح بعد لحظات وووجهت سنا إلى برق الكلام.سنا: برق أنا تعبانه شويه بعد المحاضرة دى هروح
معلش...برق:عادي يا سوسو اهم حاجه سلامتك.
في هذه الأثناء سمع رعد الدكتور يوجه كلامه إلى الفتاة المجاورة له.
الدكتور: برق قومي قوليلي سؤال على الى شرحته. قلبت برق عينيها بملل وكان الأمر لا يعنيها أبدًا.
أجابت برق بذكاء شديد على الدكتور مما جعله يشكك في أمر هذه الفتاة على أنها ليست من مخلوقات الأرض لذكائها الشديد.
انتهت المحاضره بسلام خرج رعد يبحث عن احمد ليوبخه لتركه فى المحاضرة بمفرده. اتى احمد بعد ان انهى مكالمته الطويلة،
وجد رعد يقف غاضبا منه كثيرا. احمد :مالك يابا، هتنفجر فيا كده ليه.
رعد غاضبا بصوته الخشن :- انت تسكت خالص مسمعش صوتك اتفضل ودينى محاضرة سنه تالته ، اخلص 😡.قاده احمد الى مدرج سنه ثالثه ما ان دخل المدرج تفاجىء عندما وجدها تجلس فى المدرج.
رعد مستفهما :ايه دى يا احمد ايه الى جابها هنا مش هى فى سنه اولى.
اه نسيت اقولك، قالها احمد ثم اكمل :دى بتحضر فى كل السنين يا حبيبى لحد سنه سابعه طب.
رعد :صلاة النبى، ايه البت دي، دى ولا سوبرمان فى زمانه.
ضحك الصديقين واكملوا الى المدرج، جلس رعد جوارها ثانيه وجواره احمد.تشجع رعد لتحدث معها.
فقال مردفا :ازيك عامله ايه، ومد يده لها ليصافحها. فمدت يدها لتصافحه، واجابت عليه :الحمدلله.رعد مستفهما :هو مش حضرتك فى سنه اولى، ايه يعنى الى جابك هنا فى سنه تالته.
برق :طب محضرتك فى سنه تالته وكنت فى محاضرة سنه اولى عادى يعنى .
رعد ليفهمها : انا دخلت محاضرة اولى استرجع بها معلومات الى ختها قبل كده ولكن انتِ لسه مختيش حاجه لا فى سنه تانيه ولا سنه تالته، بتعملى ايه فى تالته بقى.
برق فى هدوء : بسترجع معلومات برده.
رعد مستفهم: ازاى هو انت عارفه المنهج. هزت راسها ايجابا لتغزو الصدمه وجهه ،قال مردفا:ازاى!.!
قالت فى هدوء:جبت ملازم وكتب السبع سنين قراتها و ذاكرتها وحفظتها، وبحضر كل المحاضرات الممكنه وبنزل العملى معاهم.قال مازحا :ايه يا ماما، كل دى ليه طيب ما انت لسه هتخديهم دا لسه سبع سنين هترجعي تسمعى المحاضرات كلها تانى، انت متور.
ضحكت على مزاحه السخيف، ابتسم عندما ضحكت على مزاحه.
قال رعد سريعا :بالمناسبة انا اسمى رعد.
ردت عليه مقتضبه :- برق .الكاتبه : سلمى تامر قابيل.❤
ساعدتها :مريم عصام💚.
أنت تقرأ
☆ظــــواهـــر الـــســــمـاء الــــعـاشــــقــه ☆
Roman d'amourرومانسيه . حكايه تعيد كتابتها العيون و تحفر فى الافئده وتخلد على مدى السنين . ففى حبها تاه وهى فى حبه تغيرت وتبقى الكلمات لتعبر عن حكايتهم الاسطوريه »»----> فهى اسطوره من الأساطير لا احد يعرف لغزها الخفى ولا حقيقتها ✿✿✿.