♡الفصل السادس ♡

85 4 0
                                    

6....

سنا :اه ديما العدناني.
وقفت برق بكل هدوء ثم توجه ناحيه رعد .
وقالت :رعد تعالا معايا. 😐
رعد :حاضر بس فين. برق :تعالا بس ورايا.
ثم توجهت برق ناحيه ديما التى كانت تجلس على طاولة بعيده قليلا عنهم.
كست الصدمه وجوه الجميع ثم توجه كلا من احمد وسنا ويونس وراءهم.
وصل كلا من رعد وبرق الى طاولة ديما، عندما وجدت ديما برق امامها وقفت ووجهت الكلام لها.
وقالت :خير، انشاء الله🤨.
قالت برق :هو انتى الى قولت انت وشلتك الحوار الى عليا ده.
قالت ديما :اه انا قولت الى شوفناه بعنينا مش انت برده كنت اطردت معاه من المحاضره وفضلت قاعده معاه هنا وركبت معاه العربيه والله اعلم عملتوا ايه بعد كده.
غلت الدماء فى عروق رعد كاد ان يتكلم الى ان اوقفته برق موجهتا الحديث ل ديما.
برق بكل برود : اوعى تفكرى انت كده هتزعلينى ولا هتاثر بصى انا هعمل ايه 🙂، ثم امسكت برق يد رعد ووجهت الكلام الى كل من يوجد بالكافيتريا فى وسط ذهول رعد واحمد ويونس وسنا.
ثم قالت : يا جماعه رعد يبقى خطيبى عشان محدش يتكلم نص كلمه بعد كده وكمان هو جارى فهتلقونا كتير مع بعض، اوك. 🙃ثم نظرت ل ديما وضحكت عاليا 😀😄 .
ثم قالت لها لتغيظها :تشاو، تيك كير دودو. 😂😂😂.
ثم نظرت ناحيه رعد وقالت :يالا يا رع رع 😂.
نظر لها رعد فى دهشه من ما قالته. ثم سار معها ناحيه الطاوله وتركت يده ثم جلست، جاء وراءهم احمد وسنا ويونس المصدومين الى الطاولة. 😮
يونس فى دهشه:برق انت قولت ايه. 😮
احمد :مخطوبين!!،مخطوبين ازاى. 😮
سنا :برق انت مش بتردى ليه انت عملت كده ليه.
رعد :اهدوا يا جماعه، اكيد فى سبب برق هتقوله لينا دلوقت.
برق :اقعدوا كلكوا كده الاول وانا هقولكوا انا عملت كده ليه.
جلسوا جميعا على الطاولة ، ينظرون الى برق فى ترقب.
قالت برق فى هدوء :انا عملت كده عشان مخلهاش تفوز عليا من الاخر،وكمان عشان كلام الجامعه كلها علينا ، هو بس هنقول الى احنا مخطوبين شويه وبعدين انفصلنا بس لو رعد مش موافق خلاص انا هقول انى كنت بكدب عادى معنديش مشكله، ايه رايك . 😐
قال رعد :معنديش مشكله موافق 😌.
احمد :عارفه يا برق الى كان بيقول بارده حتى لو حاولت استفزازى تصبح انت المستفز، اهو نموذج حى قدامنا. 😂😂
ضحكت برق على احمد، ثم وجهت الكلام الى رعد.
قالت برق فى سرور :خلاص متفقين، ومدت يدها له لتصافحه ليصافحها بكل سرور.
قال احمد :يعنى انتوا كده مخطوبين، ثم وجه الكلام الى رعد :يعنى من تانى يوم اتخطبت 😂 .
ضحك رعد :اعمل ايه دى حظوظ.
يونس :يعنى اختى انا بقت فى حكم المخطوبه لا مكونتش اتوقع ابدا ان برق ترتبط اصلا.
سنا :ليه دى برق مزه والف واحد يتماناها، والله ايه يا رعد.، 😉
قال رعد فى حالميه وهو ينظر لها :الف بس دى مليون يتمنوها. وعلى عكس طبيعتها خجلت واحمر وجهها.
نظر احمد لرعد عندما مدح برق بنظره (لا والله) 🤨 .
فى هذه الاثناء، قدمت مى حبيبه احمد هى وشلتها الى طاوله احمد.
مى :احمد. نظر احمد للمنادى ليجده مى.
فقال :ميوش حبيبه قلبى ❤انت فين انا هنا من بدرى.
مى :والله يا روحى عما جينا من مبنى التمريض لغايه مبنى الطب مشوار طويل.
قال احمد :ازيك يا زهره، ازيك يا شيرين، ازيك يا مريم.
اجابوا جميعا :الحمد لله.
قال احمد معرفا :جماعه مى حبيبتى وصحابها.
قالت برق :مش محتاج تعريف يا احمد مى كانت معانا فى الدفعه هى وزهره وشرين ومريم.
قال احمد :اه صحيح، طيب مى رعد، رعد مى الى حاكتلك عليها.
وقف رعد وقال:ازيك يا انسه مى انت بقى حبيبه القلب الى مصدعنا بيها.
قالت مى :الحمد الله، اه انا الى مصدعك بيها.
ضحك الجميع على مى ورعد.
قال رعد :احمد طيب انت ناوى تقضيها حبيبى وروحى ولا هتدخل البيت من بابه.
قال يونس :اوعى، اوبا الموضوع اتطور خالص، ايه يا رعد علطول كده.
قال رعد :امال على عرض.
قالت مى :مش عارفين استاذ احمد مستنى ايه يمكن مستنى لما نبقى فى 80 سنه كده.
قال احمد :ايه يا جماعه انا جايبها تتعرف عليكوا ولا عشان توحوها عليا. 😮
قالت مى :اه صحيح يا برق انت ورعد عرفت انكوا اتخطبتوا الف مبروك يا رب. 🥳
ضحك احمد بملىء فمه وقال :الله يبارك فيك يا اختى.
قالت مى :عقبالنا يا رب.
قالت برق مازحتا: واقعه واقعه يا احمد. 😂😂

انتهى اليوم على خير، ودعت برق كلا من يونس وسنا واستقلت سياره رعد هى واحمد ورعد وتوجهوا الى فيلا الصعيدى.
فى السياره.
رعد موجها الحديث الى احمد :احمد هى استضافتك دى هتطول قد ايه، معرفتش انام امبارح من صوت شخيرك.
قالت برق :ايه دى هو احمد عندكوا فى البيت.
قال رعد :اه ابوه طارده.
قال احمد :ايه السياح دى ياعم.
قال رعد:اه مقولتش ليه ابوك طردك ليه.
قال احمد ياختناق :عشان عايزنى اتجوز بنت عمك عزيز الى فى الصعيد وانا قولتله الى انا بحب مى قالى مش من مستواك قولتله انا سيبلك مستواك خالص ومشيت من البيت.
برق :انت بتحبها يا احمد. اجاب احمد بنعم.
قالت برق :يبقى خلاص هتبقى ليك بس بتعب شويه.
قال رعد :وممكن متبقاش ليه 💔.
قالت برق :بس هى هتبقى ليه وحط خط على كلامى.
قال احمد :يا رب يا برق. ثم وجه احمد الحديث الى رعد :علفكرا العيله هتتجمع كلها بكره عندكوا واحتمال يباتوا يعنى مش انا بس 😂، عمامك كلهم جايين وعمتك.
رعد :صلاه النبى، شكلها مفيهاش نوم الاسبوع ده، دا انا مصدقت ان الجمعه جت.
برق :ليه هى العيله كبيره اوى.
رعد :كبيره بس دى عمامى 4 وعمتي خلاف بابا وولادهم.
برق :علفكرا انا لو لقيت دوشه ومعرفتش ازاكر هاجى ادمر عليتك متفرقش معايا صعايده مش صعايده .
احمد:هى هى انت هتشوفيهم بعينك بكرا.
برق :هنشوف.
وصلت السياره الى امام منزلهم نزلوا جميعا من السياره.
برق :شكرا يا رعد على التوصيله، سلام يا جماعه.
رعد :سلام.
دخلوا جميعا الى منازلهم.

الكاتبه والمؤلفه :سلمى قابيل 💔.

☆ظــــواهـــر الـــســــمـاء الــــعـاشــــقــه ☆حيث تعيش القصص. اكتشف الآن