bab 2

4 0 0
                                    

Sai merenung tajam ke arah tsuraya yang sudah kelihatan dari jauh. Tsuraya yang sudah melihat muka tegang sai terus berlari anak anak menuju ke kawan baiknya itu. "Hai sa-" kata Tsuraya terhenti ketika Sai menutup mulut nya. "30 minit aku tunggu depan cafe ni, orang yang masuk pon dah keluar..pelik mereka tengok aku terjegat kat sini" kata Sai dengan nada tinggi. "Ala relax lah sis, aku ajak kau jumpa ni sebab nanti kau dah kena bertugas, rinduuu" usik Tsuraya yang membuatkan Sai tertawa kecil. "Order lah apa yang kau nak, aku belanja" cakap Sai dengan bangganya. "Okay sugar mommy, sayang kau" teruja Tsuraya mendengar perkataan itu sedangkan setiap kali mereka keluar memang Sai yang akan belanja nya.

Tingg..bunyi loceng di pintu cafe menandakan ada pelanggan yang datang. Tsuraya yang melihat sosok pelanggan itu mengeluh panjang. "Hai iman tsurayaa, cinta hati kuu" Sai menepuk dahi melihat perangai Armand yang memang dari dulu tak reti malu. "Kau buat apa kat sini" tanya Sai. "Saja nak tengok cinta hati aku" jawab Armand selamba. Tsuraya melihat orang orang di dalam kedai itu semua menahan gelak, malu di buatnya. "Macam mana kau tau kita orang dekat cafe ni?" "Kau skodeng Tsuraya ek" bertubi tubi soalan diberikan kepada Armand. Tsuraya hanya kekal diam. "Mana ada aku skodeng Tsuraya, aku ternampak kau orang time tengah ambil angin tadi" jawab Armand dengan tenang. Sai hanya memalau jawapan armand itu.

"Penat aku cari kau, kat sini rupanya" cakap seorang lelaki. Pemilik suara itu ialah Ahmadal rupanya. "Oh mak kau kucing beranak katak" melatah Sai ketika melihat Ahmadal di belakang Armand. "Dah kenapa kau ni terkejut cam tiada hari esok" tanya Tsuraya kehairanan. Armand pula mengangkat keningnya. "Ni budak yang aku terlanggar haritu" terang Ahmadal. "Sorry ye sebab buat awak terkejut" pinta Ahmadal kepada Sai. "So kau orang pernah jumpa lah ye" tanya Armand. Sai dan Ahmadal mengangguk serentak.

"So Ahmadal ni adik yang kau cerita sambung belajar kat overseas tu?" Tanya Sai. "Yes, aku adik dia" sampuk Ahmadal. "Adik hensem, kenapa abang nya tak hensem" cakap Tsuraya perlahan. "Kau pikir aku tak dengar ke Tsu?" Tanya Armand. "Ramai cakap aku lagi hensem tau" riak Armand. Ahmadal menepuk bahu abang nya. Malu melihat abang nya berperangai begitu.
   
                                    *

"Ma, pa..Sai nak beritahu yang lusa Sai kena bertugas, 3 minggu. Tolong doakan keselamatan Sai tau" pinta Sai sambil mengusap tangan puan Khaleeda. "Mama dan papa tak pernah putus doakan keselamatan dan kesihatan anak anak kami. Ma faham kerja Sai macam mana, jadi jangan risau ye" kata puan Khaleeda sambil memeluk anak bongsunya itu. Tuan Syahir tersenyum melihat dua beranak itu.

Hari yang ditunggu tunggu sudah tiba, Sai hanya diam ketika sarapan tadi. Dia tidak tahu akan nasib nya nanti. "Lepas dah siap nanti bagitau abang, aku hantar kau ke markas" kata Sabqy. "Abang Man mana?" Tanya Sai pelik sebab jarang jarang abang nya itu keluar pepagi. "Abang Man ada urusan dekat Johor, lepas subuh tadi dah gerak" tuan Syahir berkata. Sai mengangguk angguk.

"Assalamualaikum mama papa, Sai pergi dulu ye" kata sai sambil menyalami tuan Syahir dan puan Khaleeda. Perjalanan ke KLIA mengambil masa 1 jam untuk sampai daripada rumah mereka. Sai terlihat diam tetapi fikiran dia kusut memikirkan apa yang akan terjadi. Dia risau benda yang sama akan berulang seperti tugas yang lepas.

Flashbacks

"TUNDUK, MEREKA TERLALU RAMAI. RAIHAN, TUNDUKK!" jerit Sai. PANGG..Raihan jatuh terkaku ketika peluru sampai tepat di kepalanya.

End of the flashback

"Adik abang ni okay ke tidak, senyap je dari tadi?" Tanya Sabqy kerisauan melihat adik nya begitu. "Ok" Sai menjawab pendek.

"Dah sampai" beritahu Sabqy. Sai hanya diam. Dia membuka pintu kereta lalu mengambil barangan yang perlu dibawa. "Selamat bertugas, Saidatul Jannah. Pulanglah dalam keadaan seperti mana anda sekarang." Kata Sabqy sambil menahan daripada air mata mengalir. Sai yang mendengar perkataan itu terus memeluk sosok tubuh abangnya. Dia memang seorang yang dingin tapi dia juga seorang perempuan yang lemah." Sai pergi dulu, assalamualaikum" Sai melepaskan pelukannya tadi dan berjalan perlahan lahan meninggalkan abangnya.

hadiah terindahWhere stories live. Discover now