'Dit is al de derde keer deze week'. Een van de artsen keek verschrikt naar zijn collega, die van een tablet informatie over de desbetreffende patiënt die ze in de ambulance hadden aan het aflezen was. 'Onbekende oorzaak, kern gezond, enige notitie die er staat is dat hij recent een dierbare is verloren en vertelde deze de vorige keer te hebben gezien toen hij ontwaakte'. De arts kijkt bedenkelijk naar de jonge man die wederom reanimatie en schokken toegediend krijgt om hopelijk zijn hart weer kloppend te krijgen. Ze geven nog niet op. Er is nog een kans dat zijn hart weer zou gaan kloppen.
Precies diezelfde zin als de arts, al kwam hij er wel een stuk minder vloeiend uit, spreekt Robbie in de auto achter de ambulance uit naar zijn beste vrienden. 'Derde keer?' Koen kan zijn eigen oren niet geloven. 'Robbie zeg me alsjeblieft dat dit een grap is'. Robbie schud verdrietig zijn hoofd. Hij heeft moeite om niet in huilen uit te barsten. 'Maar waarom? Wat is er mis met hem? En waarom neem je hem dan mee naar een feestje? Waarom heb je niks verteld?' Dit keer spreekt Koen al zijn vragen, in een weliswaar boze toon, naar de jongen voor hem uit. Hij begreep er helemaal niks meer van. Was Robbie dan echt zo gek om een zieke mee te nemen naar een feestje vol drukte, waar je op z'n minst toch wel op je zelf moest kunnen letten? Wie nam er iemand mee die net 2 keer een hartstilstand had gehad? Matthyas had rust nodig. Geen drukke feestjes vol alcohol, muziek en gedans. Dacht Robbie dan echt niet na? Gaf hij echt zo weinig om de gezondheid van hun beste vriend?
Robbie houdt het niet langer vol en barst in tranen uit. 'Matt- Matthy is zo ongelofelijk ongelukkig sinds Milo's dood. Hij zegt ook steeds dat hij Milo ziet. Ik wilde hem afleiding geven en-'. 'Hoe bedoel je dat hij Milo ziet?' Springt Raoul ineens ertussen. Robbie wordt even stil. Moest hij dit nu wel zeggen? Zou Matthyas dat wel oké vinden? Hij kon nu eigenlijk niet meer terug.
Even veegt de Brabander de tranen onder zijn ogen vandaan en haalt hij zijn neus op. 'Beide keren... toen Matthyas wakker werd, nadat zijn hart weer was gaan kloppen, beweerde hij dat hij Milo had gezien. Dat hij met hem had gepraat. De dokter zei dat het komt door dat er langzaam geen bloed meer naar de hersenen gaat, maar je nog wel in leven bent, waardoor je tijdens een hartstilstand rare dingen kan zien. Ik had echt het idee dat Matthy het langzaam aan het verwerken was, maar sinds dit alles is gebeurd is hij zo diep gezonken. Hij eet niks meer, hij wil niets, hij slaapt alleen maar of hij wil alleen zijn. Laatst was hij midden in de nacht naar buiten gegaan en heeft hij een uur lang in zijn eentje in de tuin zitten huilen.' Rob doet zijn best om het gevoel dat hij heeft zo duidelijk mogelijk over te brengen. Matthyas had afleiding nodig, want elke dag dat Robbie hem ongelukkig zag, was een dag te veel. Koen kijkt bedenkelijk voor zich uit. Raoul daarentegen begint wel te praten. 'En je denkt niet dat... dat hij misschien mentaal ziek is? Je lichaam kan extreem reageren op dingen die in je hersenen gebeuren. Misschien heeft Matthy wel last van een depressie...'. Die woorden zetten alle drie de jongens aan het denken, en voor een lange tijd was het stil in de auto die richting het ziekenhuis reed.
JE LEEST
Heaven and Back
ספרות חובביםHe is high, he lives in the sky tonight He is satisfied, rolling back his eyes But then he starts to cry Everything is turning to black All in one night He just went to heaven and back Bankzitters/Mitthy/Mabbie