૮꒰˵•52•˵꒱ა

920 31 1
                                    

Xylia mencelikkan matanya setelah lena yang terasa amat panjang. Dahinya berkerut dengan silauan matahari. Tangan naik menghalang panas terik matahari di wajahnya. Siapa yang buka tingkap tengah tengah hari ni?

"Awake now, babygirl?"

Xylia tersentak. Dia tidak terus bangun tapi sebaliknya melihat arah suara itu.

Di tingkap itu, terlihat jelas sosok seorang lelaki tidak berbaju yang terlindung cahaya matahari. Wajahnya tidak dapat dilihat kerana biliknya dalam keadaan gelap cuma ditemani cahaya matahari. Tapi Xylia yakin dia dapat meneka gerangannya.

"Why did you come here? You're not supposed to be here, Lazen Zionsville!" Dingin Xylia. Dia ingin berdiri berhadapan dengan Lazen tapi kepalanya terasa sangat sakit akibat efek dari alkohol yang diminum semalam.

Lazen tergelak kecil. "Just that? After 3 years? Just that question you ask me? Not, 'how was your life?', 'are you good?', 'you miss me?'. But 'why did you come here?'? And 'I'm not supposed to be here'? What the heck? How can you're so that bad?"

Xylia mengeluh kecil. "What did you expect from me? Yes I am that bad person. Not gonna lie. So please, just leave me alone."

"Wahh... I think kau lupakan sesuatu."

Berkerut dahi Xylia. Lupa apa pula? Bertambah sakit kepala aku.

"Apa lagi?"

"You promised me. When our first relationship. Bawah pokok tua tu."

Xylia diam berfikir. Rasa nya dia ingat...

Flashback.

Musim gugur tahun terakhir.

"Zezen"

"Hm?" Lazen membalas pandangan mata Xylia. Lembut.

"What if, one day, I break up with you?" Tanya Xylia tiba-tiba.

Berkerut wajah Lazen. "Kenapa tiba-tiba ni? Aku tak suka!"

Xylia mencebik. "I cakap what if! Jawablah, apa yang akan you buat bila kita putus nanti?"

"Kita takkan putus!" Serius Lazen.

Xylia mengeluh. "Ok ok! Tapi macam mana kalau I yang tinggalkan you? I berkeras untuk putus?"

Lazen diam buat sementara. Dia menunduk. "Kalau satu kali kau tinggalkan aku, aku hormat keputusan kau. Tapi bila kau masuk semula dalam hidup aku lepastu nak tinggalkan aku lagi, aku takkan benarkan! Sama sekali!"

Terangguk-angguk kepala Xylia. Dia diam memikirkan kata-kata Lazen. Kalau sekali takpe?

"Why diam?" Sentak Lazen.

"Ah nothing."

End flashback.

Xylia terdiam. Jadi ni kira dua kali ke?

"Remember?" Lazen meletakkan cawan kopi di meja. Dia menghampiri Xylia yang berbaring.

Kini Xylia dapat melihat dengan jelas wajah yang dirinduinya selama 3 tahun ini. Langsung tak berubah kecuali gaya rambut. Malah sekarang lebih ternampak maskulin.

"Look at your reaction, you remember it already." Lazen memasukkan tangan kedalam poket seluar. Wajahnya kosong tanpa reaksi. Sedih, marah, kecewa, bahagia langsung tidak dapat dilihat. Dia betul-betul pandai menutupi perasaan dengan wajah datarnya sehingga orang di sekelilingnya sukar hendak memahami dirinya.

"So what? You nak buat apa kalau I ingat pun?" Sengaja Xylia. Melihat riak tenang Lazen menggugat perasaanya.

"Hm, nothing. Exactly what I told you that day." Lazen tidak melihat Xylia. Sekilas pun!

"You're not gonna let me go?" Xylia menaikkan keningnya. Entah kenapa wujud rasa gembira di hati.

Lazen mengangkat bahunya. Matanya meliar melihat suasana bilik Xylia. Well tiada apa yang menarik kecuali gambar gadis itu yang terpampang besar di dinding.

Xylia merengus kasar. Dia dengan geram bangun dari baringannya.

"Ah! Auw..." Xylia menyentuh kepalanya bila terasa sakit kepala yang menyengat kerana bangun mengejut.

Lazen hanya mengerling Xylia sekilas. "Siapa suruh gila minum berbotol-botol arak?" Desisnya.

Xylia menggigit bibirnya geram. Dia melempar bantalnya kearah Lazen. Jejaka itu menyambutnya.

"Hey! Whats wrong with you?! 3 tahun I tinggalkan you, you boleh berubah 100 peratus? Cuba cakap tu kasi jelas! Ini itu ini! You ni gila ke?!" Geram Xylia. Dulu dia yakin mampu menolak kehadiran Lazen tapi sekarang malah dia yang nampak macam terhegeh-hegeh. Lelaki itu berubah sedikit pun dia tak senang duduk. Masih berfikir mampu hidup tanpa Lazen buat selamanya? Mimpi saja!

Lazen berjalan santai. Dia duduk di sofa yang berada di hadapan katil bilik Xylia.

"Hey I tanya you ni? You gila ke?!" Rasa nak je ditumbuk bila soalan dia langsung tak dijawab.

Lazen menyandarkan kepalanya dan memejam mata.

"Lazen! You gila-"

"Yes youre right. I'm crazy. Enough? Now please let me sleep. I'm sleepy" Potong Lazen.

"What?!" Xylia tergelak tak percaya.

"Aku tinggalkan dia cuma 3 tahun tapi dah ada masalah mental? Apa dia terhantuk di mana mana ke sebelum ni? Tak, kenapa dia pelik gila hari ni?" Habis dia lupa tentang masalah yang menyelubungi dirinya olah Lazen.

Lazen gelak singkat yang meremehkan.

Xylia merenung Lazen tajam. "You gelakkan I? Apa masalah you ni sebenarnya?"

Diam.

Xylia merengus tak puas hati. Dia kembali membaringkan diri apabila dihiraukan. Dah serupa orang bodoh pula!

"About that, yes I will not let you go again. You're not gonna leave me again." Bicara Lazen tiba-tiba.

Xylia diam begitu mendengar suara kewalahan Lazen. Dia bangun semula dari baringan dan melihat Lazen yang masih memejam mata.

"Jadi,"

"Jangan tinggalkan aku. Teruslah cintai aku. Please..."

"Not that hard right?"

Xylia terkedu. Dia merenung Lazen yang memejam mata itu, lama.

What... Kenapa lelaki ini dengan mudahnya membuat perasaannya bercelaru? Kenapa mesti dia lagi?

























 Kenapa lelaki ini dengan mudahnya membuat perasaannya bercelaru? Kenapa mesti dia lagi?

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Tbc--

𝐙𝐢𝐨𝐧𝐬𝐯𝐢𝐥𝐥𝐞'𝐬 𝐏𝐫𝐢𝐬𝐨𝐧 √√Where stories live. Discover now