BAB 7

367 9 0
                                    

Setelah beberapa bulan keluar bersama, mereka bertiga akhirnya menjadi kawan baik. Pergi kemana-mana pun tetap bertiga. Sampai lah suatu hari ayah Afifah datang ke asrama untuk membuat kejutan hari lahirnya. Jam menunjukkan pukul 9.15 pagi, namun bilik 308 masih gelap dan sunyi. Ini menandakan Afifah dan Freen belum bangun dari tidur memandangkan hari itu merupakan hari Sabtu. Tiba-tiba handphone Afifah berdering.
Afifah: Isshhh kacau la. Siapa pula call pagi-pagi buta ni? Alarm belum sempat bunyi tau. *suaranya merengek*
Freen: *juga tersedar dan membuka matanya perlahan lantas tangan menggapai handphone di sebelah bantal untuk mengetahui masa yang terpapar di skrin*
Afifah: Hello, siapa ni? *Masih mamai*
Papa Afifah: Hello cantik papa! Tak bangun lagi ke? Wake up sweetheart, it's your birthday today!
Afifah: *mata terus terbeliak* Papa! Hai! Is it my birthday today? I almost forgot about it.
Papa Afifah: Bangun, pergi mandi, siap cantik-cantik, nanti turun bawah. I have surprise for you sweetheart.
Afifah: Okay Pa! Wait for me. Give me 15-20 minutes, okay. *tamatkan panggilan*
Freen: Weh, hari ni birthday kau ke?
Afifah: A'ah Freen, hari ni birthday aku. Aku kena siap-siap tau. Papa aku dah tunggu kat bawah. Dia cakap dia ada kejutan untuk aku.
Freen: Happy birthday tau. Nanti aku belanja kau makan. Now, pergilah celebrate dengan family kau dulu.
Afifah: Okay! Thanks btw.
Setelah Afifah bersiap, dia kemudiannya turun ke bawah untuk menemui keluarga nya. Alangkah terkejutnya dia melihat papa dan keluarganya sedang berdiri di depan sebuah  kereta Honda Civic yang bewarna hitam yang diikat dengan sebuah reben merah yang besar di bonet hadapan. Ternyata itu adalah kejutan yang dimaksudkan oleh papa nya.
Afifah: What is thisssss?????? *Nada terkejut bercampur gembira*
Papa: Surprise!!!!
Mama: Happy 20th birthday, darling! *memeluk Afifah dengan erat*
Adik: Happy bornday, sis! *turut memeluk Afifah*
Afifah: Awwww thank you so much everyone. *menangis*
Papa: Don't cry sweetheart. You are an adult now. Big girl.
Mama: We hope you will like this car as we know your favorite color is black right?
Afifah: Of course! I love it so much! Thank you, Papa, Mama.
Adik: Pa, when I turn 18 two years later, I want a red Porshe. Can?
Papa: Sure, baby.
Mama: Ok let's go guys! We have birthday lunch to catch up. We'll be late. I already reserved a table at Mandarin Oriental Hotel.
Mereka pun berangkat ke hotel tersebut menggunakan kereta baharu Afifah. Mereka meninggalkan kereta mereka di tempat parking asrama yang telah disewa oleh papanya khas untuk kereta Afifah nanti.
Freen's POV
Aku bangun dari katil dan pergi mandi. Setelah selesai mandi, aku buka pintu sliding dan keluar ke balkoni untuk mengambil udara pagi yang segar dan menyiram pokok-pokok ku. Sedang aku termenung jauh merindukan ibu dan nenek di kampung, aku merasakan seperti diperhatikan. Rupanya sepasang mata yang bewarna biru sedang melihatku dari balkoni biliknya.
Ya, orang itu adalah Becky. Dia sedang berdiri di balkoni dan memegang segelas kopi yang masih berasap. Dia hanya memakai robe. Bentuk badan nya terlihat seksi dari kejauhan. Dia kemudiannya tersenyum kepada ku sambil mengangkat gelas kopinya sebagai tanda isyarat menyapa. Aku senyum kembali dan cepat-cepat masuk ke dalam bilik kerana muka ku sudah kemerahan seperti udang rebus. Aku malu dan jantungku berdegup kencang. Ini bukan kali pertama Becky berjaya membuat aku berasa begini. Kenapa dengan aku?
Aku terpandang bakul baju kotorku sudah penuh. Jadi aku harus ke kedai dobi tidak jauh dari asramaku. Agak banyak baju-baju aku untuk aku bawa jika berjalan kaki, jadi aku terlintas untuk telefon Becky jika dia free untuk teman aku mendobi pakaian. Memandangkan Afifah juga keluar dengan familynya. Alang-alang lepas dobi, aku boleh belanja Becky makan tengah hari tanda ucapan terima kasih. Hari ini juga kan hari Sabtu jadi boleh la kami berjalan-jalan di sekitar bandar. Hati ku berdebar untuk menekan 'call' nama Becky, tetapi aku harus beranikan diri.
Aku: He...Hello Becky *gagap*
Becky: Morning Freen. Ada apa ya?
Aku: Beck, can you accompany me to do the laundry? After that I nak ajak you keluar makan. It's on me okay. But I don't have transport to go to the dobby shop in front of our hostel. Kalau you busy, it's okay tau.
Becky: Oh, kebetulan I pun nak cuci baju jugak. I memang plan nak pergi kedai dobi pun hari ni. So, boleh la pergi sekali alang-alang you ajak. What about Afifah?
Aku: Oh really? Sorry tau kalau susahkan you. Afifah keluar dengan family dia.
Becky: Okay, kalau macam tu I'll wait for you depan lift in one hour from now sebab I tak mandi lagi ni. See ya!
Aku: Alright. Take your time. See ya, Beckyyy!
Aku melompat kegirangan. Aku mula menyelongkar almari ku untuk mencari outfit yang cantik. Tak tahu kenapa aku begitu excited. Padahal hanya mahu pergi ke kedai dobi.
-bersambung-

K.I.T.AWhere stories live. Discover now