BAB 25

358 6 0
                                    

Mama Afifah: anak saya macam mana doktor?
Doktor 2: sabar puan, encik. Bagi ketua saya ruang untuk menerangkan semua. Semua diminta untuk bersabar dan terima Keputusan dengan hati yang terbuka.
Dato' Hassan: okay...faster doc. I wanna know about my son!
Doktor 1: okay, first of all. I will talk about patient Izz Hakimi. We are so sorry because we cannot save him. He suffered severe head injuries. He lost many bloods.
Dato' Hassan: whattttt???? No, you are kidding right? My son is alright in there. Let me see him. *tidak menerima kenyataan*
Bodyguard: Sabar Dato'. *cuba memegang dan menenangkan beliau*
Doktor 1: and for the second patient, Afifah. Thank God she's still alive but in critical. We are sorry we couldn't save her child. She also lost many bloods.
Papa Afifah: what???? Her child???
Mama Afifah: when did she pregnant??? She's not married yet.
Doktor 2: itu tuan dan puan boleh bincangkan kemudian. Tunggu dia sedar dari koma dahulu dan stabil.
Doktor 1: Ok untuk patient terakhir, Abdul. Dia juga berjaya diselamatkan tetapi dia mengalami patah tulang yang teruk di bahagian kaki dan paha. Mungkin akan mengambil masa yang agak lama untuk dia kembali berjalan.
Isteri pemandu: *menangis tersedu-sedu mendengar kenyataan dari doctor*
Dato' Hassan: macam mana semua ni boleh berlaku? *sambil menumbuk dinding hospital. Tiba-tiba matanya tertumpu ke arah isteri pemandu lori dan menuju ke arah nya* Ini semua salah suami kau! *menengking isteri pemandu lori*
Bodyguard: *menahan majikan nya* sabar Dato'. Kes ni masih dalam siasatan polis. Kita tunggu keputusan dari pihak polis.

-di wad Becky-
Berita kemalangan dan kematian Izz Hakimi telah tersebar luas. Richard mengetahui berita itu terus menyampaikan nya kepada mama nya dan Freen yang masih setia menunggu Becky.
Richard: ma, look! *menunjukkan berita di skrin telefon bimbitnya*
Pn. Melia: oh my god, what happen??? He just came here this morning.
Richard: as he deserves!
Pn. Melia: Richard, watch your mouth. He's gone now! He got his punishment straightaway from God.
Richard: I'm sorry mom.
Pn. Melia: Freen, kamu taknak balik rehat dulu? Dari pagi lagi kamu kat sini. Lagipun Becky tidur tu.
Freen: hmm... takpe aunty. Freen nak teman Becky. *tangan nya masih menggenggam tangan Becky*
Pn. Melia: at least balik mandi dulu ya sayang?
Freen: *terkejut bila mama Becky memanggil nya sayang dan terharu. Dia baru sahaja nak bangun dari kerusi, tiba-tiba Becky menarik semula tangan nya* huh?
Becky: don't leave me Freen. *merengek*
Pn. Melia: bagi Freen balik mandi dulu ya sweety, nanti Freen datang lagi. *pujuknya*
Becky: tapi Freen boleh mandi kat sini kan ma? Please....
Freen: tapi I tak bawa baju. *tergagap-gagap*
Becky: you can wear mine. Please please please.
Richard: I can help you to buy new clothes from the shop nearby. Just let me know your size, okay?
Freen: thanks Richard. Oh btw, Beck, just wanna inform you that your 'husband' has passed away just now.
Becky: *terus membulatkan mata* huh????? What happened???? Are you for real?????
Richard: yes, look here. *menunjukkan berita di skrin telefon bimbitnya*
Becky: *menangis* finally.... I'm free from that bastard.

Akhirnya Freen dan Pn. Melia akur dengan permintaan Becky. Richard hanya mampu menggelengkan kepala. Sementara itu, Mr. Armstrong menelefon Pn. Melia untuk ke rumah keluarga Dato' Hassan bagi melawat jenazah dan bagi mengikuti pemakaman Izz Hakimi.

-di rumah kediaman Dato' Hassan-

Dari jauh kelihatan suasana suram dan para tetamu memakai pakaian serba hitam termasuklah Mr. Armstrong dan Pn. Melia. Mereka melangkah masuk menuju ke kerusi yang disediakan dan menunggu giliran untuk memberi penghormatan terakhir buat Izz Hakimi. Setibanya giliran mereka berdua menghampiri keranda Izz, Pn. Melia menitiskan air mata, tetapi sukar untuk menafsir air matanya jatuh kerana sedih atau gembira atas pemergian orang yang menyeksa fizikal dan mental anak perempuan kesayangan nya.

Pn. Melia: tenang lah kau disana Izz. Aunty dah maafkan apa yang kamu buat kepada Becky tetapi aunty tak akan lupakan nya sampai bila-bila.
Mr. Armstrong: rest in peace, Izz. Even though I already figure it out what's your plan with your dad, I forgive you. I know that you are just a victim in our business conflict. I'm sorry about that. Forgive me too.

Setelah itu, Mr. Armstrong dan Pn. Melia pergi menyapa Dato' Hassan sebelum mereka pulang. Dari kejauhan riak wajah Dato' Hassan menunjukkan reaksi bengis dan marah. Sebagai besan, Mr. Armstrong tebalkan muka untuk tetap berjumpa dengan nya.

Dato' Hassan: puas hati kau sekarang?
Mr. Armstrong: look, Hassan. I'm sorry for your loss but let me clear one thing. I've been knowing your plan with Izz since then, but I kept it to myself. I forgive him already, but I would like to terminate our good relations between our company. I'll repay what have been used in my company. Don't worry I will give your money back. Thank you for everything.
Dato' Hassan: fuck off from my house now!
Mr. Armstrong: my lawyer will go talk to you later and settle everything.

Pn. Melia menarik tangan Mr. Armstrong untuk segera keluar dari situ kerana tidak ingin menimbulkan kekecohan pada majlis pemakaman Izz Hakimi. Semenjak dari kejadian Becky masuk hospital dan mengetahui rancangan buruk Dato' Hassan dan Izz Hakimi, Mr. Armstrong semakin berubah menjadi lebih baik. Menjadi seorang bapa yang lebih bertanggungjawab dan protective. Dia juga telah memutuskan hubungan dengan pembantu peribadi nya dan memecat nya kerana dia mendapati Perempuan itu telah pecah amanah duit syarikat dan selalu mengikis duitnya. Untung saja jumlah itu tidak begitu banyak.  Dia kini ingin menumpukan perhatian penuh kepada keluarga dan syarikatnya.

-bersambung-

K.I.T.AWhere stories live. Discover now