BAB 9

365 11 0
                                    

Mereka berdua berjalan menuju ke restoran sushi. Becky dengan penuh riang berlari anak dan menggadeng tangan Freen kerana terlalu excited untuk makan makanan kegemaran nya sehingga dia terlupa bahawa tangan Freen masih sakit akibat ditolak oleh Izz.
Aku: Auuuu...ch beb. My hand. *masih tidak sedar*
Becky: What did you call me just now??? *terkedu*
Aku: Tangan I still sakit. Tu je kan? *Pura-pura tidak tahu padahal aku terlepas cakap*
Becky: No...the other one. Did you call me babe?
Aku: Really??? Sorry...I mean Beck. *garu kepala* Eh, kita dah sampai. Jom masuk! *cuba mengalihkan perhatian*
Becky: Oh okay. Jom!!! *terus lupakan perkara tadi kerana excited melihat sushi*
Mereka diiringi oleh pekerja restoran sushi tersebut untuk duduk di meja two-seater. Kemudian mereka diberikan buku menu untuk memesan makanan dan minuman. Becky memesan banyak sushi sehingga aku hairan adakah dia boleh menghabiskan semua makanan itu.
Aku: Beck, are you sure? Banyak sangat you order ni.
Becky: I'm 100% sure!
Aku: Okay, if you say so.
Becky menepati kata-kata bila dia menikmati kesemua sushi yang dipesannya. Aku hanya tersenyum melihat telatah comel nya ketika menikmati sushi. Kepala dan badan nya ikut bergoyang terutamanya bila dia menikmati sushi salmon. Aku pula memesan blackpepper udon dan segelas green tea sejuk. Setelah selesai menjamu selera, aku pergi ke kaunter untuk membayar bil seperti yang telah dijanjikan yang aku akan belanja dia makan kerana sudi teman aku basuh baju di kedai dobi.
Becky: Thanks, Freen. Susah-susah je.
Aku: Takde hal lah. Tak mahal pun ni. You ada nak beli apa-apa lagi tak? I boleh teman you shopping sebelum kita balik.
Becky: You larat ke? Kalau tak larat kita boleh balik sekarang.
Aku: Eh, mestilah boleh. Jom! You nak masuk kedai mana dulu?
Becky: I nak masuk LV kejap. I nak cari backpack la since now buku rujukan Law I dah semakin bertambah dan tebal.
Aku: Wow, I pakai beg Nike je. Hahahaha.
Mereka berdua pun masuk ke dalam kedai LV dan disambut mesra oleh staf yang bertugas. Staf disitu ternyata sudah mengenali Becky. Mungkin Becky adalah pelanggan tetap mereka. Aku pula first time masuk ke butik mewah seperti. Jadi, agak sedikit janggal. Aku hanya mengekori Becky kemana dia pergi. Mata ku aktif memerhati design-design beg yang ada disitu. Aku berhenti seketika di bahagian jaket. Aku jatuh hati pada sehelai jaket kulit yang bewarna beige dan tulisan nya warna baby blue. Aku tidak berani menyentuhnya kerana aku tahu harga nya mesti mahal. Aku cuma melihat dari dekat.
Alangkah terkejut nya aku apabila aku tersilau pada price tag nya yang tertulis RM 30,000.00. Ini dah boleh beli sebiji kereta untuk aku ulang-alik ke kampus. Rupa-rupanya Becky memerhatikan aku dari jauh. Aku terus menuju kearahnya.
Becky: Do you like it?
Aku: Honestly yes, tapi mahal sangat. Harga jaket tu lebih kurang harga sebuah kereta. I lebih perlukan kereta compared to this leather jacket, Beck.
Becky: Faham.
Becky tiba-tiba terdiam sambil melihat ke arah sepasang suami isteri yang sedang asyik melihat koleksi handbag dan kasut di suatu sudut.
Aku: Hey Beck, are you alright? Who are they?
Becky: That's my papa, but the other woman is not my mama.
Aku: Oh shit.
Becky dengan tenang menuju ke arah mereka. Aku mulai resah dan takut Becky akan membuat kecoh. Namun, Becky bukan sperti apa yang aku sangkakan.
Becky: Hi, Pa. Don't you want to treat me as well? *Nada sinis*
Papa: What are you doing here? *Nada terkejut*
Wanita: Baby, who is she?
Becky: Baby huh? Well, let me introduce myself then. Hi, I'm Rebecca Armstronngggg *sambil menghulur tangan untuk bersalaman dan menjeling papa nya*
Papa: Becky, enough. Excuse us for a while *melihat ke arah wanita itu dan ke arah ku*
Becky: So, is that your mistress huh?
Papa: Watch your mouth!
Becky: What? It is the truth. Just swallow it, Pa.
Wanita: Baby, let's go! I'm not in the mood to go shopping anymore. *sambil menarik tangan papa Becky*
Becky: Good. Save my Mama's money. Not his for your information. Pa, you better think how to save the company before it collapses.
Papa: No worries honey. I've arranged everything with Uncle Hasan already. Just prepare yourself to get married to Izz after he graduates. *senyum sinis dan keluar dari butik itu dengan segera bersama wanita tadi*
Aku tercengang disitu ibarat sedang menonton filem Inggeris. Aku hampir lupa yang papa Becky adalah orang British. Jadi, pantas lah mereka bertutur dalam Bahasa Inggeris. Setelah itu Becky terus membuat pembayaran backpack yang dipilihnya di kaunter. Dia sudah tidak ada mood dan mengajak ku pulang ke asrama.
-bersambung-

K.I.T.AWhere stories live. Discover now