BAB 2

25 2 0
                                    

Zara yang terlentang di atas katil bersama telekung yang masih dipakai mengeluh perlahan. Dia dah putuskan pertunangannya dengan Ikmal. Ya itu yang terbaik. Lagipun bila dia ingat-ingat balik perut memboyot Sofea beberapa hari lepas itu kemungkinan sudah di penghujung trimester kedua.

Zara memutuskan untuk bangkit dari baringannya dan membuka telekung yang membalut dirinya. Dia kemudian melipat rapi telekung tersebut sebelum menyimpannya di dalam almari.

Gadis itu keluar dari bilik dan menuju ke dapur untuk turut membuat sarapan. Marsya yang sudah berada di dapur sedang berperang bersama periuk belanga dapat didengar oleh Zara dari dalam bilik lagi.

"Oi! Rajin kau harini? Selalu aku yang masak." Zara datang menyergah Marsya. Kepalanya dijengah melihat apa yang dimasak oleh Marsya.

Mi goreng!

"Aku rajin kau tanya, karang aku tak buat apa-apa kau membebel. Apa kau nak? Kau ni dah macam mak-mak tau?" Marsya yang sedang menggoreng mi itu hanya mengerling kearah Zara. Zara hanya tersenyum kambing.

"Okey.. okey.. tak. Aku nak buat air dulu. Kau sambung la" Ucap Zara lantas dia melangkah kearah kabinet dapur yang menempatkan jag bersaiz sederhana. Uncang teh juga disambar sebelum diletak di dalam jag. Dengan berhati-hati dia menuang air panas kedalam jag lalu mengacau air bancuhan teh uncang tersebut.

"Riana dengan Zeyra balik bila? Diorang ada inform kau ke?" Soal Zara memecahkan kesunyian suara antara mereka. Marsya yang sedang menghidang mi goreng itu berfikir seketika. Nak memerah memori otak la katanya.

"Entah. Tapi aku dengar haritu masa kita vc dengan budak berdua tu dorang kata lagi dua bulan. Cuma aku tak sure tarikh dia. Aku tak ingat." Marsya berkata sambil tersengih seraya mukanya ditundukkan sedikit memandang wajah Zara.

Zara yang sudahpun menikmati hidangan pagi itu pun hanya mengangguk. "Kau free tak harini? Nak ikut aku masuk kafe tak?" Tanya Zara.

Marsya dengan bersemangat mengangguk dengan mulut yang masih mengunyah. Nak bercakap karang tersembur mi ni dekat pinggan budak depan ni sia-sia kena pukul. Dah lama Marsya tak ikut masuk kafe.

'Bukan selalu budak pendek ni ajak aku.' Bisik Marsya sendiri.

"Haa cepat la sikit makan tu. Lepas ni mandi, kita terus gerak pergi kafe. Kau teman aku dekat kedai harini." Zara membawa pinggan kotornya ke singki lalu membasuh pinggan tersebut.

PINTU bilik diketuk kuat oleh Rayyan. Tengku Izz yang sedang mengemas luggage itu terhenti seketika perbuatannya. Dengan cepat dia menghampiri daun pintu dan langsung memulas tombol pintu sebelum wajah bersih milik Rayyan memenuhi penglihatan Tengku Izz.

"Nak apa?" Tengku Izz mengangkat sebelah keningnya dengan tangan yang disilangkan di dada. Tak boleh nampak orang tenang sikit lah si Rayyan ni. Asyik nak mengacau aje.

"Takde. Aku nak ajak kau keluar. Jom lah" Ajak Rayyan. Wajahnya bersinar-sinar berharap agar dia dapat cekau Tengku Izz tu keluar sekali. Asyik terperap je. Tak bosan ke? Dia yang tengok ni pun rasa rimas asyik terperap.

"Tengoklah dulu macam mana. Lagipun aku ingat harini nak balik rumah mama dengan papa." Dengar saja perkataan mama dan papa, Rayyan pula yang teruja.

"Lah, yeke? Takpe lah macam tu. Sorang-sorang lah aku duduk rumah ni eh nanti?" Ucap Rayyan nada merajuk. Bibirnya di tercebik sedikit.

Tengku Izz yang melihat hanya membuat mimik muka jengkel. Ni Rayyan Arfeen ke ni? Macam bukan je.

"Oi! Kau dah kenapa? Aku balik rumah family aku kejap aje pun. Lagipun Takdenya kau duduk sorang-sorang. Tu.. Si Cantek ada." Jari lawa milik Tengku Izz menunjuk kearah patung bear sebesar kanak-kanak berumur 8 tahun yang elok terletak di atas sofa ruang tamu berhadapan dengan bilik Tengku Izz.

Mr. Smile Jodohku [og]Where stories live. Discover now