BAB 5

18 3 0
                                    

Menyesal Tengku Izz mendengar saran Zara agar membawa Rayyan sekali. Sudahnya jadi ulat bulu jantan tu. Menyampah! Orang nak luangkan masa berborak sekaligus memujuk si dia. Yang sorang pulak sibuk nak bermesra-mesraan. Tak fikir hati member la.

Tengku Izz menghela nafas kasar. Wajah Zara ditilik. Gadis itu tidak turut sama bertukar cerita dengan Marsya serta Rayyan.Dia hanya ralit menumpukan perhatian kearah pembicaraan pasangan di sebelahnya. Jejaka itu pula teringat akan pinta ibunya beberapa bulan lepas. Agaknya kalau dia cekau anak dara orang ni jadi menantu mamanya boleh tak?

Dia tersenyum sendiri. Rayyan yang perasan dengan riak Tengku Izz laju saja mengambil kesempatan untuk mengusik kawan baiknya.

"Oii.. Senyum-senyum pandang anak dara orang.. Cubalah cover sikit. Tak malu." Perlian sedas keluar dari mulutnya. Haaa kan dah kantoi!

Tengku Izz terus mematikan senyumannya dan meliarkan pandangan mata apabila gadis yang ditiliknya tadi memandang kearahnya. Ishh si Rayyan ni pun! Tengku Izz pula hanya mendengar perbualan Rayyan serta Marsya. Sesekali dia berbalas cerita.

Secara tiba-tiba meja yang mereka duduki dihempas kasar oleh seseorang. Mukanya tengang hingga timbul urat-urat hijau dileher. Entah apa yang ingin dimarahi.

"Zara! What are you doing here?! Who are these guys?! Kau jangan berani belakangkan aku, Zara!" Pekik lelaki yang menghempas meja itu tadi.

Tengku Izz serta Rayyan terpinga-pinga dengan apa yang baru saja lelaki tersebut lontarkan. Namun tidak dengan dua gadis bertudung itu. Mereka sungguh mengenali gerangan di depan ini.

Apa masalah lelaki ni?

Baru saja Marsya ingin membalas bagi pihak Zara, gadis itu terlebih dahulu memekik kearah lelaki biadap tadi.

"Eh Ikmal, apa masalah kau buat kecoh-kecoh dekat sini? Dah takde kerja ke? Pergi balik lah, kau pun dah ada bini!" Balas Zara tidak kurang lantang. Dia tidak peduli dengan mata-mata manusia yang berada di dalam kafe miliknya itu. Jantan gila di depannya ini patut dia sound sikit, biar waras otak tu nak berfikir.

Ikmal menggeleng laju. Dia ingin mengepung Zara yang sedang duduk itu ke sisi meja. Apakan daya niatnya tidak kesampaian apabila Tengku Izz menarik kasar kolar leher baju yang dipakai. Terus terundur tubuh Ikmal yang lebih kecil dari Tengku Izz itu.

Ikmal terus memusingkan badannya menghadap Tengku Izz. Mukanya didongak sedikit bagi melihat gerangan yang menariknya tadi. Kedua-dua belah bahu Tengku Izz ditolak kasar.

"Apa masalah kau?!! Kau siapa nak tarik-tarik aku macam tu?!"

"Habistu, kau nak buat dia macam tu kau suami dia ke?" Tenang Tengku Izz membalas soalan dari Ikmal. Sempat juga dia mengerling kearah Zara yang dari tadi hanya duduk memerhati.

"Aku tunang dia, nanti jadi suami jugak Ada masalah ke hah?!" Tajam pandangan Ikmal kearah Tengku Izz. Zara yang mendengar pernyataan yang keluar dari mulut Ikmal melototkan matanya. Dengan kasar dia berdiri dan menghampiri tubuh Ikmal yang hanya berbeza 6cm darinya.

"Heyy!! Sejak bila aku tunang kau? Celikkan mata kau tu luas-luas bukak fikiran kau tu betul-betul. Kita dah takde apa-apa lagi. Kau sendiri yang buat kita putus tunang dulu. Ingat la sikit... Kau tu dah ada bini! Entah-entah bini kau tu mengandung masa kau belum kahwin lagi dengan dia. Kau pun dah bahagia dengan dia kan? Yang kau sibuk lagi nak cari aku apahal?! Sekarang kau mengaku aku tunang kau? Pergi mampus lah dengan angan-angan kau tu!" Hambur Zara. Gelasnya yang sudah tinggal ais dengan sisa milktea nya digapai sebelum wajah Ikmal disimbah.

Terpejam mata lelaki itu menerima serangan berbentuk ais ke muka. Naik kebas mukanya. Dengan rasa geram, tangan kasarnya laju saja naik penampar kuat pipi gebu Zara.

Mr. Smile Jodohku [og]Where stories live. Discover now