part 18♡

1.9K 27 0
                                    

رواية مجنونة الفهد
الحلقة الثامنة عشر
بقلمي✎ شهد شراب
_________________________________
وقفنا البارت الي فان عند الشباب والبنات لما دخلو غرفة الاجتماعات وشوية ودخل وراهم فهد والفريق.
فهد: اتفضلو ي شباب كل واحد يقعد مكانه دلوقتي.
عمر: يعني احنا لينا اماكن هنا..  ازاي؟
مراد: اتفضل اقعد دلوقتي عشان تعرفو كل حاجة..
وراحو الكل وقعدو على الكراسي المخصصة ليهم بس الي مقعدش هما عادل وجمال وشهد.
هنا: ماري هما لي مقعدوش.
ماري: والله مبعرف ي هنا بس الكراسي مريحة اوي دي الواحد ينام عليها..
هنا: ههه يخرب بيتك نوم اي وهبل اي..
علي: انت ياض ي عمر اسالهم هما مقعدوش لي.
عمر: لا ي عم وانا مالي بالموضوع ده الله الغني.. براحتهم..  انت عاوز هولاكو يقطع رقبتي ولا اي.
علي: الله يكسفك ي شيخ اجمد يلا في ايه.
عمر: بس احسن هولاكو يموتنا.
عادل وجمال وشهد مقعدوش لانهم عارفين انو في قواء وقوانين في المكان ده.
قعد فهد وباقي الفريق..  وقدم جمال وعادل وشهد وأدو التحية العسكرية وبعدين قعدو مكانهم.
هنا: هو انتو عملتو كده ليه.
شهد: هي دي القواعد والنظام هنا والمفرض انتو تعملو كده كمان.
هنا: لي يعني...
خديجة: بت ي فاطمة هو ابوكي عاوز مننا اي ي فاطمة هوا مستحيل يكون هيموتنا صح.
فاطمة: والله ما اعرف يختي احنا وحظنا بقى.
اما جاسر كان ببص لفاطمة وبقول بغموض..
جاسر: معقول حبيتك بالسرعة دي  لا مستحيل مش الوحش الي يحب (الوحش لقب جاسر بالمخابرات)بسسسس.... وبدأ حوار مابين عقلو وقلبو..
العقل: اي ي حضرة الرائد انت نسيت الي حصل مع فهد ولا ايه..
القلب:  بس فهد كان عارف انها بتكذب عليه في الوقت ده وهو كان ساكت عشان خاطر امو.
العقل: ي راجل والمفروض اصدق كده.
وفي الوقت ده ضرب مراد جاسر برجلو وقلو..
مراد: كفاية ي جاسر كفاية عشان فهد ساكت بالعافية.
بص جاسر لفهد الي كان ببصلو بكل غموض وكانت عيونه شايلة تحذير كبير ليه..   فهم جاسر انو فهد قرأ عيونو وعرف الي بيفكر فيه.
رعد: اي ي مراد شكلو الوحش وقع بس مش بيعترف صح..بس هوا الي هيفك النحس ويخلي الباقي يوقعو زيو ههه.
مراد: معاك حق بس مين بقى هيقدر يوقع الوحش..
رعد: لا ي عم النوع ه ده مبيوقعش ابدا.
نرح عند ماري وفاطمة.. فاطمة الي كان وجهها زي الطماطماية..
ماري: مالك ي بت في ايه..  وبصت حواليها ولقت جاسر ببصلها بكل تركيز.. لأ احنا لازم نقعد ونلاقي حل للولاد المجانين دوول...
وبعد خمس دقايق دخل اللواء حسن لغرفة الاجتماعات.  قام الكل له وقدموله التحية العسكرية..  ودخل وقعد على الكرسي المخصص ليه الكرسي الموجود في مقدمة الطاولة وفي الوقت ده كانت ماري والبنات ببصو للباقي باستغراب..  هما متحركوش من مكانهم ولا قامو ومقدموش التحية العسكرية.
خديجة: هوا احنا المفروض نقوم ولا ايه دا منظرنا بقى وحش اوي.
هنا: مش عارفة والله ي خديجه... خلاص نقوم نرد السلام.
وبعد ما قعد الكل وقفو هما وقالو..
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته..
بصلهم  الكل باستغراب على الي عملوه.. وكان رعد ومراد كانو ماسكين الضحكة بالعافية بس جاسر ابتسم ابتسامة خفيفه اما الفهد ف مهتمش خالص بالموضوع؛ لانه كان بيفكر باللواء حسن والي عاوز واحده منهم.
هنا: هوا انا ليه حاسة انو شكلنا بقى زي الكتكوت المبلول.
خديجة: حاسة بس مش متاكده يعني الله يخرب بيتك ي. شيخة والله يخرب بيت الي يسمع كلامكو تاني ي بعدة.
ماري: انا حاسة كانو حد كب عليا جردل مية سقعة في عز الشتا منك لله ي هنا ي بنت ام هنا.
بصلهم اللواء حسن بابتسامة وقال..
الواء حسن:  وعليكم السلام..  اتفضلو اقعدو..
وقعد الكل.
اللواء حسن: ودلوقتي ي جماعة خلونا نتكلم في المهمة....  انتو افضل عشر طلاب في دفعة طب السنه دي وبعد ما تجاوزتم التحديات بتاعت الشهور الي فاتت دلوقتي بقيتو مقيمين رسمي في دفاتر الجيش المصري بانكو طلاب طب عسكري وسيتم تسليمكم الشارات والزي الخاص بكلية الطب العسكري وهيتم صرف رواتب ابتدائية ليكم وهيكون ليكم حق الترقيات زيكم زي طلاب الطب العسكري بالضبط..
ضغط اللواء اسماعيل على زرار جنبو ودخلو شوية عساكر وكانو شايلين ملابس خاصة بالطلاب وعلبة بطاقة مصرفية وقلادة من الفضة وكارنيه باللون الابيض...  واخد كل واحد حاجتو... وفي الوقت ده قال عمر باستغراب
عمر: هو اي ده كلو ي افندم وايش معنى احنا بس اما عادل وجمال وشهد لأ.
اللواء حسن: لان عادل وبقيت فريقو  معاهم جاجتهم الخاصة لانهم بالاساس في كلية الطب العسكري والورقة البيضةدي هي لاختيار التخصص الي عاوزينو..  والعلبة دي فيها الشارات بتاعتكو  ..  وده كرنيه الجيش المصري والبطاقة دي عشان الراتب بتاعكو...  وبعدين وجه كلامو لماري وقال..
اللواء حسن: اما بقى الانسة ماري الوضع عندها مختلف اوي عشان هي الاولى..
ماري: يعني ايه ي افندم ازاي وضع مختلف.
اللواء حسن: لانك الاولى  فهتبقي طبيبة برتبة ملازم اول اما زمايلك فهما برتية ملازم بس وكمان هيكون التخصص بتاعك جراجة قلب او صدرية او جراحة مخ واعصاب هما دول بس المجالات المتوفرة ليكي على عكس زمايلك..  ودلوقتي ي شباب هيكون التدريب العملي بتاعكو في مستشفى الجيش هنا ..  والتدريب البدني بقيادة المقدم فهد وفرقته وورقة تحديد التخصص دي هتتقدم للمقدم فهد بعد ساعتين.
فاطمة: ايه ساعتين بس.
ماري: بس ي افندم دي محتاجة وقت عشان نحدد احنا عاوزين ايه..  تحديد القسم موضوع صعب جداً وساعتين دي مستحيل يحصل فيها الي احنا عاوزينو ارجوك ادينا وقت اكتر من كده.
اللواء حسن: خلص ماشي ي ماري يومين كويس.
ماري: ايوة ي افندم كده تمام.
اللواء حسن: خلص اتفقنا ودلوقتي يلا كلكو اطلعو برة..
وخرج الكل برة وعلى وجههم فرحة ما عدا عادل  ... وهما جارجين من المبنى لمحت ماري واحد داخل ولابس الزي العسكري زي فهد..
وفي الوقت ده قالت لنفسها..
ماري: لأ مستحيل يكون هوا اكيد تهيئات...
***************
ولحد هنا خلص البارت ده وياريت تعملو فوت ي حلوين🥺❤ ورايكو بكومنت 🫶😭❤❤❤

مجنونة الفهد (ماري وفهد المخابرات) Where stories live. Discover now