رواية مجنونة الفهد
الحلقة الخامس عشر
بقلم: شهد شراب
_________________________________
نبدا عند الشباب لما شافو حاجة خلتهم مرعوبين..
خديجة: انا لله وانا اليه راجعون.
فاطمة: ماري هما ناويين يعملو فينا اي بالضبط... هاا وايه الكلابالي جنبهم دي احنا مش كنا خلصنا من حكاية الكلاب دي والا ايه ... ايه الي جابهم تاني ي نااس.
خديجة: لا وايه هولاكو واقف بكل انبساط... حاسة انو هياخد جائزة نوبل بالي هيعملو فينا.
فاطمة: هوا المنحوس منحوس حتى لو عمل ايي.
ماري: ي بنات اهدو احسن ميجي هولاكو يخلص علينا ده معندوش يما ارحميني والله العظيم.
وفجاة الكل سكت عن الكلام وبدا فهد يتكلم بصوته الحاد..
فهد: دلوقتي قدامكو تمارين الهروب من الاحتجاز
والتمرين ده يعتبر الاختبار للقدرات بتاعتكم خلال الفترة الي فاتت دي كلها يعني اللي هيسقط فيكم بالاختبار ده.. هيكون في عقاب عليه مفهوم ولا لأ.
الجميع: مفهوم ي افندم.
وبعدين كمل فهد كلامو بصوت زي الرعد..
فهد: دلوقتي زي ما انتم شايفين قدامكم عشر حواجز المطلوب بقا انكم تعدو لحواجز دي في اقل من ساعة واحدة بس وعلشان الحواجز دي كانت في اختبار الشهور الي فاتت حبينا نصعب الامور شوية وحبينا نضيف حاجة جديدة للتدريب.
سكت فهد شوية وهو ببص للوجوه الي بتبص عليه... الوجوه المرعوبة الي مستنية يكمل كلامه.
فهد: كل واحد فيكم هيكون في كلب وراه وهنشوف مين فيكم الاسرع انتم ولا الكلاب.
وبعدين كمل مراد كلامه.
مراد: دلوقتي اول اختبار هو اختبار قوة التحمل عندكم وده هيكون عن طريق سند جسمكم على اطراف اصابع رجليكم وكمان على ايد وحدة بس وبعد كده تبدأو تجرو في الساحة دي عشر مرات وطبعا الكلاب دي هتكون وراكو وبعد كده هتوصلو للمرحلة الثالثة وهي مرحلة الزحف تحت الشباك وتحت الشباك في حاجات حادة كتير وممكن انها تجرح اي حد فيكو لو حاول انو يرفع راسو او جسمو لو هو لسا تحتها ودي طولها 3 متر.
خديجة: كنتي صغيرة ي حبيبتي على الموت.. اه ي كلب البحر انت وهولاكو.. روح يبعيد منك ليه ربنا ينتقم منكو..وبعدين كمل حسن كلامو وقال وبعد ما تخلصو كل ده هتبداو المرحلة الرابعة وهي عبارة عن بحيرة طين طولها 2 متر مليانة ثعابين وبعد كده هتطلعو وتبداو تحركو كويتش عربية نقل مسافة متر بعد كده هنبدا المرحلة السادسة ودي الرائد رعد المسؤول عنها.
وهنا حطت هنا ايديها على قلبها.. وقالت.
هنا: يخراب بيتك ي هنا هو لسا في مرحلة سادسة كمان مكانش يومك ي هنوش.
حسن: في المرحلة دي بقا هتعدو اربع حواحز طول الواحد فيهم متر وبعد كده هتاخدو شنطة الاسعافات الاولية وهيكون قدامكم مريض في وضعو خطر جدا ولازم انكو تساعدو وتنقذو حياتو باي طريقة ودا هيكون بخمس دقايق بس.
وبعد كده دخل واحد اي طول بعرض بعضلات وكمل كلام حسن وقال.
جاسر: والمرحلة السابعة والتامنة هيكون في تدريب الطوارئ في المبنى الي قدامكم ده وجواه غرفة مقفولة من كل مكان ومليانة بالدخان والي عليكم بقى انكو تساعدو نفسكو بطريقة من الدروس النظرية الي اتعلمتوها بالمحاضرات والمدة هتكون نص ساعة كاملة وبعد كده هنبدا المرحلة التاسعة والعاشرة ودي هتكون تحت قيادة الرائد فهد.
والطلاب اول ما سمعو اسم فهد بصولو بخوف ورعب وكان فهد بيبصلهم وبيبتسم ابتسامة بتدل على الهلاك.
فهد: انا هعرفكو الرائد جاسر رائد قديم معانا وهيساعدنا في تدريبكوو..
بدات التمتمة من كل الطلاب.
قطع تمتمتهم جاسر وهو بقول.
جاسر: المرحلة التاسعة والعاشر هتتسلقو المبنى المتكون من اربع طوابق وبعدين هتنطو من فوق المبنى ده لما تسمعو صوت اشارات البدء.
عمر: هوا الي احنا اسمعناه بجد ولا ايه ي جدعان ولا ايه الموضوع بالضبط ده انتحار رسمي.
مراد: وطبعا الاشخاص الي هينجحو في الاختبار ده هيكون ليهم مفاجاة كبيرة.
هنا: وممكن نعرف اي المفاجأة دي.
مراد: هيكون في 24 ساعة كاملة راحة من التدريبات وكمان هيقدر يستخدم تلفونه طول الفترة دي.
وفي الوقت ده رفعت خديجة ايديها عشان تسال سؤال.
رعد: نعم.. خيير..
خديجة في نفسها: هوا مالو ده عامل كده ليه والله شكلو يقطع الخميرة من البيت.... لا انا عاوزة اسأل حضرة المقدم فهد ممكن.
فهد: اتفضلي ي انسة خير.
خديجة: ممكن ي افندم يعني لو ربنا كتب ليا اني اعيش بعد كل ده وكمان يعني لو انا انجحت في الاختبارات ممكن بدل التيليفون تزودلي عدد الوجبات ابوس ايدك.
بص فهد لخديجة بكل غضب وكان شكلو زي الوحش.. كان بحاول يكتم غضبو علشان ميأذيهاش..كان شايف انو في وحدة قدامو متخلة عقليا .
فهد: اقسم بالله العظيم لو سمعت صوتك لاخر اليوم لهيكون نهارك اسود وزي وجهك.. انتي فاهمة ولا لأ.
فاطمة: الله يرحمك ي خديجة هو في حد يلعب مع هولاكو وكمان يتتشرط عليه البس ي معلم.
وفجاة والكل واقف مستنيين اشارة البدء سمعو صوت حاجة وقعت على الارض بكل قوة.
كان احمد وقع على الارض مغمى عليه مقدرش يتحمل الي سمعه والي هيعملو.
خديجة: ادي اول الضحايا ولسا مقلش ابدا ي جدعان .
عمر ومحمود حاولو يفوقو احمد وقالو.
محمود: انت ياض قوم قوم ي احمد.
عمر: انت ياض على طول فاضحنا كده.
وفجاة قرب منهم فهد وقال بصوت عالي في اي اي الي بيحصل ده كل واحد يوقف مكانه.
فهد: ي عسكري.. تعال فوق العيال دي بسرعة.
العسكري: تمام ي افندم.
وراح العسكري وجاب جردل مية سقعة ودلق المية على احمد.
خديجة: اوف ي عيني الجو برد.. ودي النهاية الطبيعية للي يحاول يهرب من هولاكو وكان الله في عون اخوننا واخواتنا الميتين.
ماري: بس ي خديجة بي الموضوع مش ناقص تحطي التتش بتاعك عليه
خديجة: والله بجد صعبان عليا الواد ده..
*******************
ولحد هنا خلص البارت ده ان شاءلله يكون عجبكو ومتنشوش الفوت وكومنت ظريف زيكو.
سلااااام 👋👋👋👋
YOU ARE READING
مجنونة الفهد (ماري وفهد المخابرات)
Fantasyرواية مجنونة الفهد الرواية عبارة عن كوميديا في اكشن في دراما في رومانسي في كل حاجة كده 😂 الابطال الحلوين: فهد وماري ♡ رعد وهنا ♡ جاسر وفاطمة♡ مراد وخديجة♡