رواية مجنونة الفهد
الحلقة الثاني عشرة
بقلم: شهد شراب
_________________________________نبدا عند هنا:...
ماري: ااه ياني ي جسمي ياني هو فاضل كتير ي شباب ولا ايه
فاطمة: ده فاضل لسا سبع لفات ي ماما ....
ماري: لأ خلاص انا مش قادرة انا مش هلعب تاني ي شباب.
عمر: اجري ي ماري اجرري.
ماري: في اي ي عم وبصت وراها ولقت فهد بيبصلها بكل غضب.
فهد: انتي ي انسة مين الي اعطاكي الازن انك تقعدي..
ماري: هاا اقعد هو فين القعدة دي.. وقامت ماري وجريت بسرعة جداً... كانت خايفة من فهد وبصاتو ليها.
راحت ماري ولفت مع باقي الفريق وبعد اللفة السادسة قالت: لا بجد انا معدتش قادرة وراحت ناحية فهد.. كان بيراقبهم وقالت
ماري: ي كابتن لو سمحت يعني هي وجبة الفطار هتبقى الساعة كام كده انا فصلت شحن عالاخر..
فهد: انتي بتقولي اي.
ماري: هو اي الي بقول اي ي كابتن بقول لحضرتك الفطار الساعة كام.
فهد: اقسم بالله العظيم لو ما اختفيتي من قدامي دلوقتي لكون حارمك من الفطار
ماري: لا وعلى اي .
ومشيت ماري من قدامه واختفت بلمح البصر ..
فاطمة: الله يخرب بيتك ي بعيدة انتي عاوزا يموتك ولا ايه...
ماري: موت لالا وعلى اي انا ناسية انو هولاكو خالص...
اما عند هنا.....
رعد: اسرع اسرع يا انسة هنا كده هتخلي الكل يجري من اول وجديد.
هنا: اي ده هو قال هنا كده قدام الناس كلها لا وكمان بصوت امو العالي ده.. لا بقى ده كده كتير
وراحت هنا لرعد وكلمته وكان وجها كلو مليان غضب
هنا: ي كابت ي كابتن مينفعش كده والله.
رعد: هو اي الي مينفعش ي انسة هنا.
هنا: يعني مينفعش قدام الناس دي كلها تقول باعلى صوتك يا انسة هنا.. عيب كده والله العظيم..
رعد: ماشي ي انسة زتونة
هنا: نعم..
رعد:لا ولا حاجة يلا كملي..
هنا وهيا بتجري: روح يابعيد اللهي تقع على وشك وانت ماشي يارب .
ضحك رعد عليها بسرو لانو كان سمع هي قالت اييه..نروح عند فهد...
فهد: يلا شباب كلو يطلع على الساحة.. خلصنا جري..
ماري: الحمد لله يا رب ده الواحد روحو طلعت.
فهد: معاكو 3 دقايق وتكونو في الساحة.
ماري: اه يا انا يما لسا في الساحة كمان اه يا انا يما والله ما عاد فيا جسم ي ناس.
وبعد خمس دقايق اتجمع الكل في الساحة الرئيسية.. وقف رعد عند فهد بكل هدوء وفي الوقت ده خديجة قالت لفاطمة
خديجة: اي الهدوء ده كلو انا حاسة انو الهدوء الي بيسبق العاصفة... انا بخاف من البني ادم ده خالص.
محمد: واحنا كمان...
فهد: دلوقتي ي شباب اسمعوني المطلوب منكم تعدو الحواجز دي وكل حاجز هتعدو عليه درجة هتنحط في السي ڤي بتاعكو..
خديجة: يا نهار ابيض... احنا هنعمل كده ازاي
فهد: دلوقتي كل واحد هيعدي من تحت السياج ده وبعد كده في حفرة الطين وبعد كده من منطقة الكلب ومن هناك هتجيبو حبل عشان تستخدموه عشان تعدو من الجدار.
خديجة: جدار على راسك ي بعيد يارب يا قادر ي كريم..
رعد: ي عيني بص شكلهم بقى عامل ازاي والله صعبانين عليا وعلى الي هتعملو معاهم..
فهد: بس عشان دي هتكون اول محاولة ليكم هتكون عن طريق التبادل كل فرد من الفريق هيعمل مهمة من المهمات دي دلوقتي قدامكم بس دقيقتين عشان تقسمو نفسكم وتعملو خطة عشان تنجحو..
فاطمة: لا كريم ي راجل... طب هنعمل اي دلوقتي ي شباب.
محمود: مش عارف والله
فاطمة: لا ي شيخ تصدق ضفت جديد.
ماري: طب اسمعوني ي شباب انا عندي الحل.
فاطمة: بسرعة الله يكرمك ي ماري.
ماري: اسمعوني ي جماعة انا هخلي محمد يبدا الاول وبعد كده نخلي سارة وفي سباق الطين عشان سارة خفيفة وحجمها صغير ههه يعني هتطلع منو بسرعة وبعد كده محمود وفاطمة عند مرحلة الكلاب عشان محمود حاطت برفان شديد قوي وبالتالي الكلاب هيجرو على الريحة دي وفي الوقت الي هيجي فيه من الكلاب فاطمة هتجري وتدخل وتجيب الحبل وبعدين تطلع بسرعة وبعدين بيجي دور العبدة لله انا.
عمر: ماشي انا موافق بس انتي هتقدري تطلعي فوق الجدار ده.
ماري: إن شاءلله انت بس قول يا رب ها ي شباب قولولي موفقين كده تمام.
محمود: طبعا كلنا موافقين..
وفعلا الفريق كلو استعد عشان التحدي..
فهد: الوقف خلاص خلص ي شباب قدامكو نص ساعة بس عشان التحدي ده يخلص.
فاطمة: يا ابن المفترية نص ساعة بس .
وقف كل واحد في المكان المخصص له
كان محمدفي الاول وسارة في المرحلة الثانية وفاطمةومحمود في المرحلة الثالثة وماري في المرحلة الرابعة... وفهد ورعد كانو مستنيين وماسكين ملف وقلم لان التحدي ده الهدف منو قياس قوة تفكيرهم واستيعابهم للموقف الي هما فيه وازاي هيتصرفو فيه برضو...
اطلق فهد صفارة البداية والكل انطلق... وفعلا كل الفرق قامو بالاختبار وكانت النتايج الى حد ما قريبة من بعضها بس المشكلة الكبيرة عند فريق ماري لانه. يعتبر اضعف فريق في التدريبات لكن بفضلها قدرت توجهم ببعض النصايح والتدريبات الي كان ابوها بيعلمهالها(ابو ماري كان لواء في الجيش) والي من غيرها مكنش الفريق نجح في التدريبات.وبعد اسبوع محصلتش حاجة مهمة غير انهم جابو دكاترة عشان يكملو دراستهم الجامعية في المعسكر.....والمشكلة الي تسببت فيها خديجة مع الدكتور الي كان بيشرحلهم جزء من النظرية..
الدكتور: احنا كده خلصنا الجزء ده من الكتاب في حد عندو اي سؤال.
خديجة: نعم خلصنا.. اي هو الي خلصنا ده ي دكتور.
الدكتور: في اي ي انسة في حد بيتكلم بالطريقة دي.
خديجة: لا ي عم هو انت لسا شفت حاجة قال اي خلصنا.. يا راجل حرام عليك والله العظيم.
فاطمة: بت ي خديجة اسكتي هتودينا في مصيبة ي شيخة انتي فاكره نفسك في الجامعة دا انتي في الجيش ي ماما.
خديجة: والله ابدا ما هسكت المرة دي ابدا.
ماري: على فكرة ي بنات انا ك ماري مع خديجة المرة دي لان كلامها صح يدكتور لو سمحت مينفعش كده حضرتك كل يوم تدخل و تقرا الكتاب من غير اي شرح.
الدكتور: الحمدلله ظَهَر الحق ي ناس تعالي قدامي منك ليها على مكتب حضرة المقدم دلوقتي حالا.
خديجة: حضرة المقدم مين هولاكو لأ مستحيل.
فاطمة: عشان تعملي نفسك سبع رجال ي عوض.
خديجة: بس ي ماما دلوقتي.
الدكتور: يلا ي دكتورة منك ليها.
خديجة: يادي اليوم الي مش فايت ي جدعان..
وراحو قدام مكتب فهد وكانت خديجة وماري واقفين وكلهم خوف شديد كانو خايفين من غضب الفهد وفي الوقت ده ماري اخدت نفس عميق وبعدين خبطت على باب الفهد.
فهد ادخل.........
************
ولحد هنا خلص البارت ده ان شاءلله يكون عجبكو وياريت ما ننساش الفوت الي ببلاش تمام 😂😭
سلاااااام👋👋🫶
YOU ARE READING
مجنونة الفهد (ماري وفهد المخابرات)
Fantasyرواية مجنونة الفهد الرواية عبارة عن كوميديا في اكشن في دراما في رومانسي في كل حاجة كده 😂 الابطال الحلوين: فهد وماري ♡ رعد وهنا ♡ جاسر وفاطمة♡ مراد وخديجة♡