MAsuk bulan ke tiga Azhar makin seronok bekerja di mini market itu lebih lebih lagi idea nya untuk menyediakan khidmat penghantaran mendapat sambutan di luar jangkaan.Dia sendiri seronok untuk pergi menghantar tempahan yang kebanyakan di buat oleh suri rumah dan juga warga tua yang bermurah hati dan memberi dia 'tips'.Dia berazam untuk menyimpan wang sebanyak yang boleh untuk di membeli motosikal jika berjaya melanjutkan pelajaran dan tidak mendapat kemudahan asrama.Sasaran nya ialah memeiliki motosikal yang biasa dengan harga antara RM4 dan RM 6 ribu yang di yakin mampu di kumpulkan modalnya.
Ketiadaan nya di mini market ketika membuat penghantaran membuat Mak Lang nya gelisah seperti yang dimaklumkan oleh Mbek Lily bila sahaja dia pulang ke mini market.MakLang nya akan tersenyumlebar bila melihat sosok Azhar sudah berada di depannya." Mak Lang ingat nak cari seoarang penghantar secara sambilan kalau makin banyak permintaan,Mak Lang tak mahu Az yang selalu keluar "ujar Mak Lang Timah .Azhar hanya berdiam kerana dia tahu alasan itu tidak meyakinkan kerana setiap penghantaran pun tidak mengambil masa yang lama.
" nanti saya tanyakan pada Pak Didi kalau dia sudah bersedia untuk bekerja semula."'Mbek Lili menyampok bila mendengar saranan Mak Lang Timah itu. " Dah rindu dengan Pak Didi lah tu "usik Mak Lang Timah.Azhar memang mengesyaki mereka berdua itu adaskandal kerana terdapat beberapa gambar mereka berdua duan di dalam almari di bilik tersebut ketika Azhar mengemas semasa mula bekerja .Jangkaan awal yang menyangka mereka pasangan suami isteri ternyata meleset kerana menurut Sabrina Pak Didi pulang kerana isteri nya sakit disana. Mbak Lili juga masih punya suami yang tinggal disana.
Pada minggu tersebut ketiga tiga wanita itu tidak pulang ke kediaman keluarga kerana Pak Lang Daud pulang kekampung isteri muda nya di selatan tanah air kerana ada majlis perkahwinan adik nya." Bukan main lagi bukan main lagi dia sanggup berkampung di sana seminggu"ujar Mak Lang bila Azhar menanyakan kemana Pak Lang tidak menjenguk mereka."nanti bila cuti sekolah,giliran Mak Lang dengan Sabrina pulak pergi bercuti seminggu "ujar Mak Lang bagai melepaskan geram. Bagi Azhar dia merasa seronok kerana akan sentiasa ada teman di mini market itu.
Azhar pun mula memerhatikan gelagat Mak Lang Timah bagaikan mahu 'menggoda 'atau sengaja mahu bermanja dengan nya. Seawal jam 7 pagi dia akan turun sebelum Azhar membuka kedai dengan memasuki bilik Azhar kononya untuk mengejutkan Azhar dengan pakaian tidurnya nya .Bila melihat Azhar sedang mandi dia pun mengemas bilik Azhar termasuk tempat tidur nya yang membuat Azhar terkejut ketika keluar dari bilik air hanya dengan membalut tuala di pinggang nya." Tak payah lah mak Lang kemas ,nanti Az buat lah sendiri".
"Kenapa Mbek Lili tak mengemasnya,kan Mak Lang dah suruh dia buat semua ni" ujar Mak Lang sambil matanya menjeling kearah bonjolan dibawah pusat Azhar ."pagi pagi pun bebird kamu dah tegak berdiri"usiak mak Lang." Dia terkejut kot tenguk ada tetamu di dalam bilik ni"ujar Azhar membalas usikan Mak Lang ." kalau terkejut tak kan mencacak pulak"usik mak Lang lagi."Dia seronok sebab dah kenal dengan tetamu itu "balas Azhar lagi sambil mengambil seluar dalam dan baju T yang di hulurkan oleh mak Lang dari atas katilnya.
Mak Lang segera bergegas keluar dari bilik bila melihat Mbek Lili telah berada di pantry untuk membuat sarapan dan Azhar pun bersedia untuk memulakan rutin harian nya di waktu pagi.Sepepti biasa Mak Lang Timah akan memakai blouse dan seluar palazo bila berada di mini market tapi kali ini dia memakai bajuyang agak ketat yang membuatkan buah dadanya begitu menonjol di sebalik bajublouse berwarna cerah yang kontrast dengan warna bra yang di pakai .Azhar makin teruja bila duduk berdepan dengan Mak Lang nya ketika bersarapan.
Azhar juga sempat memerhatikan mak Lang Timah kerap termenung atau mengelamun ketika duduk di kaunter kashier seolah sedang melayan perasaan atau emosi ny ayang terganggu."Jauh MakLang termenung tu,dah rindu dengan Pak Lang ke?" gilitan Azhar mengusik mak Lang Timah."ish kamu ni Az,agak agak lah,nak rindu apa nya,marah adalah kat Pak Lang kamu tu "balas Mak Lang sambil mencebik bibirnya.
" Pak Lang tak tinggalkan 'bekalan' yang cukup ke untuk Mak Lang sebelum dia bercuti ni?"usik Azhar lagi."Amboi dah pandai mengusik Mak Lang kamu ni ya Az,kalau dia ada pun, bekalan tak pernah cukup,apatah lagi nak bercuti kesana, dia bawa lah bekalan tu untuk ke sana "balas Mak LAng yang memahami maksud 'bekalan' yang di sebut oleh Azhar. Azhar menjadi serbasalah bila dia melihat mata mak Lang Timah bagai berkaca dan muka nya agak berubah ."maaf kan Az Mak Lang kalau tersalah cakap"ujar azhar sambil berlalu pergi.
dia melihat mata
YOU ARE READING
C 1: Tuah Teruna
RomanceAZHAR (Har)remaja yangbaru tamat sekolah menengah mencari kerja samblan sementara menunggu keputusan peperiksaan SPM. Walau pun ramai kawan kawan nya bekerja di bandar samada di rangkaian kedai makanan segera atau hypermarket Azhar memeilih untuk be...